فیلم- گیم : گرایش سینما به ویدئوگیم ها در فیلم های معاصر هالیوود
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده مجید شهرابی
- استاد راهنما حمید دهقانپور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش به دلیل رشد روزافزون ویدئوگیم ها در سالهای اخیر و افزایش ارتباط سینما با گیم ها، بر فیلم های معاصر هالیوود ( عمدتا این سوی سال 2000 ) تمرکز یافته است. این تحلیل، با استفاده از تئوری رسانه های جدید سنجیده میشود. منظور از تئوری رسانه های جدید نظریاتی است که بولتر و گراسین در کتاب « بازساخت : درک رسانه های جدید » (1999)ذکر کرده اند. رساله گرایش و ارتباط سینما را با ویدئوگیمها در سه دسته از فیلم ها یافته است : 1) فیلمهایی که پیرنگ مرکزی داستان بر ویدئوگیم ها متمرکز شده است و ویدئوگیم ها را از لحاظ انتقادی توصیف و تفسیر میکنند. این دسته از فیلم ها ارتباط موضوعی با گیم ها دارند . 2) فیلم هایی که با اقتباس مستقیم از یک ویدئوگیم ساخته می شوند . 3) فیلم هایی که در روایت و سبک شان بعضی از خصیصه های ویدئوگیم ها را بازساخت میکنند. به عبارت دیگر ساختار این دسته از فیلم ها از گیم ها تاثیر پذیرفته است. در نهایت محقق نتیجه گرفته است که سینما بیشتر از گذشته به سمت ویدئوگیمها در فرم و روایت پیش رفته است و فیلم ها از راهبردهای روایتی، ژانرها و بعضی از خصیصه های ویدئوگیم تأثیر پذیرفته اند .
منابع مشابه
سینما و اعتیاد به الکل، نقد فیلم «من مادر هستم»
فیلم «من مادر هستم» یکی از فیلمهای پرحاشیهی چند سال اخیر است. این فیلم به نقد روش زندگی طبقهای از جامعهی ایران میپردازد که در حال حرکت از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و غربی هستند و در این راه بسیاری از الگوهای زندگی غربی را به شکلی اغراقشده به کار میبرند. یکی از این الگوها، مصرف الکل به عنوان راه حلی برای مقابله با هیجانات و مشکلات زندگی است که متأسفانه گاهی به افراط کشیده میشود...
متن کاملسینما و اعتیاد، نگاهى به فیلم «قصهى پریا»
در چند سال اخیر و با افزایش حساسیت بر روى فیلمهاى اجتماعى که به اصطلاح تلخ و سیاه نما هستند، راهکارهایى از سوى سازندگان این فیلمها براى دور زدن ممیزى انجام شده است. الصاق اصطلاحاتى مانند «تراپى اجتماعى» به فیلم و یا درجه بندى سنّى فیلم ها (که سالهاست در تمام کشورهاى دنیا در حال انجام است) از جملهى این راهکارهاست. اما مدتى است که جملهى جدیدى در ابتداى تیتراژ بعضى فیلم ها و یا روى جلد DVD آ...
متن کاملتحلیل روابط بین فردی در فیلم های هالیوود دهه ۲۰۰۰
روابط بین فردی عاملی است که بین تمام انسانها علی رغم فرهنگ و مذهب متفاوت ، دیده می شود و به دنبال تحول جوامع از ساده به پیچیده ، این روابط نیز پیچیده تر و تکامل یافته تر می شود. سینما به عنوان یک وسیله ارتباطی ، الگوهای ارتباطات بین فردی را به بهترین شکل و تأثیر گذارتر از سایر وسایل ارتباط جمعی ، ارائه می دهد و سینمای آمریکا در این عرصه پیشتاز بوده است. این سینما به تمام مسائل و مشکلات انسانهای...
متن کاملسینما و اعتیاد؛ نقد فیلم در اوج آسمان
نقد یک فیلم از زاویه و نگاهی خاص، اجحاف در حق فیلم است و در دنیای نقد، کار درستی نیست. این کار ممکن است باعث شود تا ارزشهای سینمایی و هنری فیلم تحت تاثیر آن دیدگاه و نگاه خاص قرار گیرد. برای مثال چه بسا فیلمی دارای ارزشهای سینمایی غیرقابل انکاری باشد، اما اشکالات علمی زیادی داشته باشد که از ارزشهای هنری فیلم میکاهد. یکی از دشوارترین کارهای دنیا برای علاقهمندان، دیدن یک فیلم برای اولین بار ...
متن کاملسینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023