جایگاه سالمندی در امهات متون ادبیات فارسی از ابتدای قرن هشتم تا قرن معاصرتا قبل از انقلاب اسلامی ایران

پایان نامه
چکیده

چکیده مقدمه: با توجه به رشد جمعیت سالمند، برنامه ریزی برای پدیده سالمندی قبل از آن که یک موقعیت بحرانی ایجاد کند،;اقدامی کاملاً ضروری به نظر می رسد . برنامه ریزی کلان بدون در نظر گرفتن فرهنگ جامعه از نتیجه مطلوبی برخوردار نیست و ادبیات نیز قسمت جدایی ناپذیر فرهنگ است و کمتر موضوعی مربوط به علوم انسانی و اجتماعی است که در ادبیات قدیم و جدید ما به آن اشاره نشده و مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی جایگاه سالمند ی درامهات متون ادبیات فارسی(ازابتدای قرن هشتم تا قرن معاصر "تا قبل از انقلاب اسلامی") است. روش بررسی: در این پژوهش مضامین مرتبط با سالمند ی در ادبیات فارسی شناسایی و با ساختاری آموزشی تدوین گردید در این راستا اشعار شاعران و کتب عالمین و نویسندگان ادب پارسی با استفاده از نرم افزار درج 3 که مشتمل بر 178 جلد کتاب ادبی از 101 شاعر و نویسنده مشهور پارسی است و سایت گنجورکه آثار تعداد کثیری از شاعران را در بردارد بررسی شد و در مواردی که نسخه الکترونیک موجود نبود به مطالعه سطر به سطر کتب پرداخته شد و با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا مضامین مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتیجه پژوهش شامل تظاهرات جسمانی در سالمندی خردمندی درسالمندی سالمندازاری عشق وپیری مرگ وپیری تقابل جوانی با پیری وبازنشستگی بود که در متن مقاله هر کدام به تفضیل بیان شده است. نتیجه گیری : براساس نتایج به دست آمده از ادبیات غنی پارسی می توان نتیجه گرفت سالمندی در ادبیات فارسی از چند جنبه مورد توجه قرار گرفته است. 1- احترام به بزرگان و تکریم سالمندان 2- عوارض بدنی و تقلیل یافتن نیروی جسمانی سالمندان 3- مقایسه پیری وجوانی 4- تجربه وحکمت سالمندان کلید واژه ها: سالمند – پیری – پیر – سالخورده-کهولت – ادبیات فارسی

منابع مشابه

جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)

سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده‌اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده‌اند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیله‌ای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کرده‌اند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکل‌گیری و نمو...

متن کامل

بازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم

Quranic characters, including the Saint Mary, have always figured in texts of mysticism. The miracles attributed to her, the sending of heavenly food to her, and the fruition of the dried palm-date, indicate for mystics her exalted statues, her attainment of spiritual positions such as Welāyat (Sainthood), khilāfat al-kobra (great saintship), patience (Sabr), trust in God (Tawakkol), voluntary ...

متن کامل

جاده وخان در مبادلات تجاری میان ایران و چین (از قرن اول تا قرن هشتم ه.ق)

شاخۀ اصلی راه ابریشم، که یک سر در قسطنطنیه و یک سر در چانگ‌آن داشت، دارای شاخه‌های فرعی موازی و متقاطع بسیاری بود که به بیشتر آنها تا امروز توجه کافی نشده است. راه بزرگ خراسان (راه اصلی ابریشم) در آستانۀ ورود به ماوراءالنهر، در شهر آمل به دو شاخه تقسیم می‌شد: جادۀ جونغاریه و جادۀ وخان. جادۀ جونغاریه از راه سغد- فرغانه وارد سرزمین چین می‌شد؛ اما جادۀ وخان به موازات رود جیحون تمام مسیر رود را تا ...

متن کامل

اصطلاح دیوانی «پروانه» در متون ادبی و تاریخی فارسی تا قرن هشتم

نظام حکومتی و تشکیلات اداری ایران در طیّ تاریخ تغییر کرده است. بعضی از مشاغل و مناصب و همچنین اصطلاحات دیوانی در دوره‌هایی متداول بوده و به‌تدریج ازمیان­رفته است. چه­بسا تعدادی از این واژه‌ها، تحول معنایی یافته‌اند و امروز تعریف و کاربرد دقیقِ بعضی از آنها برای ما ناشناخته است. گاه این واژه‌ها در متون ادبی و تاریخی فارسی آمده و نویسندگان و شاعران با آ‌نها تعابیر و ترکیبات خیال‌انگیز ساخته‌اند. تح...

متن کامل

مفهوم‌پژوهی واژه «دولت» در متون عرفانی فارسی تا قرن هشتم با تأکید بر مصیبت‌نامه عطار

موضوع این مقاله بررسی واژه­ شناختی و مفهوم­ شناختی «دولت» در متون کهن عرفانی فارسی و بررسی و تحلیل آن در­ مصیبت­نامه عطار است. مسأله اصلی مقاله این است که مراد از آنچه که در متون عرفانی «دولت» خوانده می­شود، چیست؟ و کاربردهای رایج آن در زبان صوفیه با توجه به بسامد بالا و اهمیت آن در متون عرفانی چگونه است؟ همچنین با توجه به اهمیت «دولت» در مصیبت­نامه عطار، معنای دقیق و محصَّل آن را در این اثر چیست...

متن کامل

جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)

سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده اند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیله ای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کرده اند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکل گیری و نمو...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023