طراحی بنای یادمان و مجموعه فرهنگی – هنری در قالب مونومان مولانا

پایان نامه
چکیده

چکیده واژه ((یادمان)) به گونه ای به یادآوردن چیزی یا کسی را پیگیری می کند.این ((به یادآوردن)) در تبیین خاصش به شخصیت خاصی اشاره می کند که در تاریخ یک کشور بواسطه دانش، هنر و ...بارز گردیده است؛ که در اینجا آن شخصیت، جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا شاعر و عارف بزرگ ایرانی است. شهرت بی مانند مولوی بعنوان چهره ای درخشان وبرجسته درتاریخ مشاهیرعلم وادب جهان و میراث فرهنگی ایران زمین دلیلی است بر نگارش رساله ای که رسالت آن ایجاد یک یادگار از جنس فضای معماری در ظاهر و اهدافی که در قسمت های بعد گفته خواهد شد در کالبد می باشد. این رساله مشتمل بر دو بخش کلی است. بخش اول شامل مطالعات و در کل شناخت می باشد و در بخش دوم وارد مقوله طراحی، مقدمات و ملزومات آن می شویم. در بخش اول ابتدا با نگاهی سیر تحول زندگی مولانا و بررسی حوادث مهم زندگی و همچنین آثار به جای مانده از آن پیر دلسوخته، به شناختی کلی و در حد نیاز این پژوهش دست می یابیم که لازمه شروع به شناخت شخصیت وجودی و همچنین نظریات حضرت مولانا در زمینه های مرتبط با موضوع است که در گفتارهای بعد آورده شده اند. در ادامه مطالعات با نگاهی گذرا به معماری اسلامی- ایرانی و معماری نوین و ویژگی هایشان بدنبال گزینش طرحی با قالبی سنتی یا مدرن در طراحی هستیم. در گفتار پنجم نیز به بررسی چند عامل مهم از مجموعه عوامل موثر در شکل دهی اثر می پردازیم. گفتار بعد بحث مفصلی حول معماری نمادین و یادمانی و ملزومات آن از جمله نماد و نشانه و همچنین تاریخچه ای از روند شکل گیری و سابقه این معماری صورت پذیرفته است. در گفتار هفتم بعد از تعریف واژه فرهنگ به بررسی رابطه آن با معماری و چگونگی نمودش در معماری در قالب یک مجموعه فرهنگی پرداخته ایم.در آخرین گفتار از این بخش معرفی محیط پیرامون(شهر همدان) ازجنبه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی گرفته تا جنبه های جغرافیایی و اقلیمی صورت پذیرفته است. در بخش دوم با بررسی نمونه پروژه های مشابه در زمینه های فرهنگی- یادمانی و تجزیه و تحلیل سایت انتخابی واقع در تپه مصلی همدان به ارائه برنامه فیزیکی مجموعه و لیست ریزفضاها اقدام شده است. در گفتار بعدی این بخش با نگاهی به تجلی مبانی نظری بیان شده درفصول قبل درطرح و کالبد معماری پروژه به روند طراحی آن پرداخته شده و درفصل سازه وتاسیسات بامعرفی سیستم های موجود به انتخاب سیستم های مناسب بسنده شده است. در انتها نیز منابع و مآخذ مورد استفاده آورده شده اند استانداردهای طراحی، مدارک و نقشه هانیز بصورت پیوست ضمیمه شده اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مجموعه فرهنگی پژواک مولانا

چکیده پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده(: پروژه ای که در پیش رو داریم درباره خلق فضایی است با نام پژواک مولانا که همانطور که از نامش پیداست مجموعه است درباره شاعر و عارف بزرگ ایران زمین مولانا. قرن هاست مولانا مریدانش را به سوی خود فراخوان می کند، در جستجوی پاسخی که در آن نجوایی از شمس را دریابد یا مریدی که از گوشه ای از جهان دست کم پژواک صدایش باشد.پژواک مولانا...

رفتارهای هنری در رباعیات مولانا

رباعی از قالب های شناخته شدة شعر فارسی است که بسیاری از سخن سرایان ایرانی و از آن جمله جلال الدین مولانا سرودن در این قالب را صدها بار تجربه کرده‌اند. مولانا از دیرباز با دو اثر برجستة خود، یعنی مثنوی و غزلیات شمس، در کانون توجه بسیاری از پژوهش‌گران ادبی بوده است و حال آن که جهان رباعیات او نیز مانند غزلیات و مثنوی، پر از تجربه‌های شاعرانه و هنرورزی‌هایی درنگ آمیز است. اما ارزش ادبی و هنری رباع...

متن کامل

مجموعه فرهنگی و هنری پردیس

در این پایان نامه به طراحی معماری مجموعه فرهنگی و هنری پردیس در شهر تهران پرداخته شده است .

15 صفحه اول

طراحی الگوی بازاریابی کارآفرینانه در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری

پژوهش حاضر با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد همگرایی مؤثر در دو حوزة بازاریابی کارآفرینانه و کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری، چگونگی و چیستی الگوی بازاریابی کارآفرینانه را در کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری تبیین می‌کند و با بهره‌گیری از راهبرد نظریة برخاسته از داده‌ها شیوة سامان‌دهی فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای فرهنگی- هنری را تشریح می‌کند. تحقیق پیش رو از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده‌ها کیفی ا...

متن کامل

رفتارهای هنری در رباعیات مولانا

رباعی از قالب های شناخته شده شعر فارسی است که بسیاری از سخن سرایان ایرانی و از آن جمله جلال الدین مولانا سرودن در این قالب را صدها بار تجربه کرده اند. مولانا از دیرباز با دو اثر برجسته خود، یعنی مثنوی و غزلیات شمس، در کانون توجه بسیاری از پژوهش گران ادبی بوده است و حال آن که جهان رباعیات او نیز مانند غزلیات و مثنوی، پر از تجربه های شاعرانه و هنرورزی هایی درنگ آمیز است. اما ارزش ادبی و هنری رباع...

متن کامل

منشأ لذت از اثر هنری نزد مولانا

در میان آثار حکما و فلاسفه مسلمان به «منشأ لذت از اثر هنری» و «منشأ زیبایی» اشاره شده است. این بحث کما بیش در فلسفه غرب نیز تکرار شده است. در این بحث فلاسفه تلاش دارند منبع الهام زیبایی به هنرمند و چرایی و چگونگی درک زیبایی توسط مخاطب اثر هنری را بررسی کنند و زمینه بحث از «کیفیت درک زیبایی» را فراهم آورند. در این زمینه دو نظر اصلی مطرح شده است؛ نخست فیثاغورس و فیثاغورسیان بر این اعتقادند منشأ ز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده معماری و شهرسازی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023