بررسی نمایشنام? هیپولیت و داستان سودابه و سیاوش با رویکرد اسطوره شناسی تطبیقی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده هومن زندی زاده
- استاد راهنما بهمن نامورمطلق مجید سرسنگی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نمایشنام? هیپولیت نوشت? اوریپید و داستان سیاوش از شاهنام? فردوسی در قالب دانش هنر تطبیقی پرداخته و از رویکرد اسطورهشناسی تطبیقی دومزیلی و «فرضی? سهکنش» او سود میجوید تا قدمی در راه کشف شباهتهای شاهنامه و تراژدی یونانی بردارد. در همین راستا این مقاله بهدو پرسش پاسخ میدهد: 1) آیا تمرکز بر هیپولیت و سیاوش، و عدم استفاده از فدر و سودابه بهعنوان شخصیتهای محوری، تصادفی بوده است؟ 2) چرا هیپولیت و سیاوش در برابر شرایطی که منجر بهمرگ آنها خواهد شد، دست بهمبارزه نمیزنند؟ اوّلاً با توجّه بهمفروضات فرضی? سهکنش، فدر و سودابه در ساختار سه کنش دومزیلی جای نمیگیرند، چرا که فاقد صفات منتسب بهخدایان این کنشها هستند و از اینرو نمیتوانند شخصیتهای محوری باشند؛ همچنین سیاوش و هیپولیت که خدایانی هندواروپائی هستند، با وجود ویژگیهای مربوط بهجنگاوریشان، صفات خدایان کنش سوّم را دارا بوده و موضع آنها نه از روی انفعال، که از قواعد مربوط بهخدایان مولّد ناشی میشود. ویژگی اصلی کنش سوّم مربوط بهکشاورزی و تولید بوده و اساطیر مذکور در صورتی میتوانند دست به مبارزه زنند که در کنش دوّم – یعنی کنش مربوط بهجنگاوری - جای گرفته باشند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی الگوهای عشق ممنوع (سودابه و سیاوش،زلیخاو یوسف و فدر و هیپولیت)
بررسی تطبیقی الگوهای عشق ممنوع (سودابه و سیاوش، زلیخا و یوسف و فدر و هیپولیت)* دکتر محمدرضا روزبه1 دانشیار دانشگاه لرستان فریبا ایازی دانش آموخته ادبیّات فارسی چکیده قصّههای «سودابه و سیاوش»، «زلیخا و یوسف»، «فدر و هیپولیت» مشهورترین الگوهای عشق ممنوع نامادری به ناپسری در ادبیّات جهان هستند که از دل سه فرهنـگ گوناگون پدید آمدهاند. بررســی شبـاهتها و تفاوتهای این سه قصّه در حوزۀ ادبیّات تطب...
متن کاملداستان سودابه و سیاوش از منظری دیگر
داستان سیاوش و سودابه، از شاهکارهای فردوسی است که در آن، شاهد رویارویی دو ابرقهرمانیم. تأمّل ژرف در این داستان ما را متقاعد میکند که بنیان آن بر تقابل عقل و عشق، عصمت و عصیان و در تحلیل نهایی غریزه و فرهنگ استوار است. براساس آیین زرتشت، خیر و شر، در روزگاران نُه هزار سالة گمیزشن، همواره با هم درگیرند، امّا با لحاظ نگرة مذهب مهر (میتراییسم) آن دو، در عین حال که در نمود با یکدیگر میستیزند، بودی یگ...
متن کاملداستان سودابه و سیاوش از منظری دیگر
داستان سیاوش و سودابه، از شاهکارهای فردوسی است که در آن، شاهد رویارویی دو ابرقهرمانیم. تأمّل ژرف در این داستان ما را متقاعد می کند که بنیان آن بر تقابل عقل و عشق، عصمت و عصیان و در تحلیل نهایی غریزه و فرهنگ استوار است. براساس آیین زرتشت، خیر و شر، در روزگاران نُه هزار سالة گمیزشن، همواره با هم درگیرند، امّا با لحاظ نگرة مذهب مهر (میتراییسم) آن دو، در عین حال که در نمود با یکدیگر می ستیزند، بودی یگ...
متن کاملخیانت در شاهنامه (با نگاهی به دو داستان رستم و شغاد و سیاوش و سودابه)
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملروایت شناسی داستان فرود سیاوش
روایت شناسی داستان فرود سیاوش * مینا بهنام1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد دکتر محمّدجعفر یاحقی استاد زبان و ادبیّات فارسی چکیده رویکرد روایت شناسیدرقالبتحلیل ساختاری متون به ما امکان میدهد تا از طریق بررسی فرم یک اثر ادبی به نظام معنایی فراسوی آن دست یابیم. همچنین از گذر بررسی ساختار و عناصر شکل دهندة روایتها، در آثاری که حاوی قصهها و روایتهای گوناگونی از یک ژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023