نگرشی تحلیلی بر انیمیشن های آموزشی در تلویزیون ایران در سه دهه بعد از انقلاب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده فهیمه ذبیحی سلطانی
- استاد راهنما سارا خلیلی وجیه الله فرد مقدم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این تحقیق تلاشی است برای رسیدن به پاسخ سوالاتی در رابطه با اینکه از آغاز انقلاب اسلامی ایران تا کنون انیمیشن های آموزشی با چه مضامینی برای تلویزیون تولید شده اند و در طی این سال ها چه تغییراتی کرده اند و در این میان چرا جای برخی از مضامین همواره خالی بوده است. مانند انیمیشن های علمی یا مدرسه ای که بیشتر آنها از نمونه های خارجی خریداری شده و به نمایش در آمده است . همچنین جستجو برای یافتن پاسخی برای این سوال که چه عواملی در تولید این نوع از انیمیشن در ایران تاثیرگذار بوده اند؟ (جهت بررسی و ریشه یابی برای رفع برخی از مشکلات ). یکی از موارد قابل تامل و توجه در ساخت انیمیشن آموزشی در نظر گرفتن مخاطب است با توجه به توانایی های یادگیری کودکان در دوره های مختلف سنی آنها ، تحلیلی دقیق بر شناخت مخاطب کودک و رابطه ای که با شیوه های مختلف بازنمود انیمیشن های آموزشی برقرار می کند انجام شده است و در نهایت یکی از مهمترین اهدافی که این تحقیق دنبال می کند، رسیدن به یک سری معیارها و عناصر موفق در جهت ساخت انیمیشن های آموزشی جذاب و تاثیر گذار برای مخاطب کودک است، از طریق تحلیل محتوایی و ساختاری برخی از نمونه های موفق ایرانی و خارجی، از حیث شیوه بازنمود و نحوه ی ارایه درست مضامین. روش گردآورد اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای، میدانی و تجزیه و تحلیل داده ها، به روش کمّی و کیفی و از طریق نمودارهای دستی و استدلال های منطقی و عقلانی بوده است. صدا و سیما به عنوان یک نهاد دولتی براساس فراز و نشیب های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در سه دهه ی بعداز انقلاب، همواره در جهت گزینش مضامین انیمیشن آموزشی، براساس شرایط کشور در هر دهه، اقدام به الویت بندی نموده است و این الویت بندی ها در هر دهه حضور برخی مضامین و غیبت برخی دیگر را سبب شده اند. نتایج بررسی حاکی از آن است که مخاطب شناسی از ارکان اصلی و اولیه ی تولید انیمیشن آموزشی می باشد که این شناخت شامل توانایی ها، ضعف ها، نیازها و علایق کودک در 3 حیطه ی رشد اجتماعی، رشد شناختی و رشد زبانی می شود. همچنین عناصری در انیمیشن های آموزشی وجود دارند که آن را تعریف و از نمونه های غیر آموزشی جدا می کنند. این عناصر شامل تأکید، تکرار، هویت، مشارکت، واقعگرایی و وضوح می باشند.
منابع مشابه
سیری بر هویت طبقه متوسط جدید طی سه دهه بعد از انقلاب در ایران
عموم نظریهپردازان و متفکران علم سیاست بر این باورند که یکی از دلایل عدم رشد دموکراسی در کشورهای در حال توسعه، روند شکلگیری ناقص طبقه متوسط جدید است. همچنین از سویی، بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی و جامعه شناسان ایرانی بر این اعتقادند که اساساً در جامعهی ایرانی طبقهی متوسط جدید، آن روند تاریخی و تحولات اقتصادی را که اروپا سپری کرده و از دل طبقه بورژوازی چنین طبقهای شکل گرفته را سپری نکرده اس...
متن کاملسیری بر هویت طبقه متوسط جدید طی سه دهه بعد از انقلاب در ایران
عموم نظریهپردازان و متفکران علم سیاست بر این باورند که یکی از دلایل عدم رشد دموکراسی در کشورهای در حال توسعه، روند شکلگیری ناقص طبقه متوسط جدید است. همچنین از سویی، بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی و جامعه شناسان ایرانی بر این اعتقادند که اساساً در جامعهی ایرانی طبقهی متوسط جدید، آن روند تاریخی و تحولات اقتصادی را که اروپا سپری کرده و از دل طبقه بورژوازی چنین طبقهای شکل گرفته را سپری ...
متن کاملسیری بر هویت طبقه متوسط جدید طی سه دهه بعد از انقلاب در ایران
عموم نظریه پردازان و متفکران علم سیاست بر این باورند که یکی از دلایل عدم رشد دموکراسی در کشورهای در حال توسعه، روند شکل گیری ناقص طبقه متوسط جدید است. همچنین از سویی، بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی و جامعه شناسان ایرانی بر این اعتقادند که اساساً در جامعه ی ایرانی طبقه ی متوسط جدید، آن روند تاریخی و تحولات اقتصادی را که اروپا سپری کرده و از دل طبقه بورژوازی چنین طبقهای شکل گرفته را سپری نکرده اس...
متن کاملتحلیل روایت دخترانگی در سه سریال تلویزیون ایران (پخششده در سه دهه 1370، 1380 و 1390)
دوران نوجوانی در مقایسه با کلیت عمر آدمی دوران پرتعلیقی است و در این میان دوران بلوغ دختران از حساسیتهای دامنهدارتری برخوردار است. از اواخر قرن نوزدهم، تألیفات فمنیستی و ضدفمنیستی، روانشناختی، انسانشناسی، جامعهشناسی و نظریههای فرهنگی، دختران و دخترانگی را دورهای تأثیرگذار در تغییرات فرهنگی معرفی کردهاند. در این تحقیق هدف اصلی پی بردن به برساخت مفهوم دخترانگی در برنامههای تلویزیون است. ب...
متن کاملتأثیر شعرهای عاشورایی ایران بعد از انقلاب اسلامی بر شعرهای درباره مدافعان حرم دهه 90 ایران
از آنجا کهبر پایه اصل اساسی بینامتنیت، هیچ متنی بدون پیش متن نیست و متنها همواره بر پایه متنهای گذشته بنا میشوند، لذا واقعه عاشورا، به مثابه یک متن، بسترهای مناسبی برای همذاتپنداری در موقعیتهای مشابه با عاشورا در اعصار بعد را فراهم میکند. از این روست که موقعیتهایی مانند انقلاب اسلامی ایران و نیز، دوران دفاع مقدس، سبب شده است که این همذاتپنداری، در هنر و ادبیات، به ویژه شعرهای عاشورایی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023