معرفی معماری قلعه اولتان قالاسی دردوره ساسانی تا قرن سوم هجری قمری
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده معصومه جاویدخواه
- استاد راهنما فرزاد مافی نگین میری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش بر روی محوطه اولتان قالاسی انجام شده است، این محوطه در ساحل جنوبی رود ارس وغرب روستای اولتان واقع شده است و در 13 کیلومتری جنوب غربی شهر پارس اباد، سر راه پارس اباد به اصلاندوز قراردارد و با شماره 2654 در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است. این پژوهش در قالب 4 فصل حفاری و گرداوری اطلاعات ( فصل اول، دوم و سوم به سرپرستی اقای دکتر کریم علیزاده و فصل چهارم به سرپرستی اقای دکتر عبدالرضا مهاجری نژاد ) انجام پذیرفت و به منظور روشن نمودن وضعیت فرهنگی و تغییرات و تطورات فرهنگی دشت مغان در دوره تاریخی ( ساسانی ) و صدر اسلام، شناسایی فضاهای معماری قلعه اولتان، کسب اطلاعات جدید از نحوه ساخت یکی از قلعه های دشتی ساسانی با چنین عظمت و بزرگی و تجزیه و تحلیل عناصر معماری در این دوره، علت استفاده از این قلعه در دوره تاریخی و اینکه ایا قلعه اولتان یک قلعه سیاسی- نظامی در دوران تاریخی بوده است؟ انجام پذیرفت. مطالعه گونه شناسی سفال ساسانی و صدر اسلام قلعه و دریافت کلی الگوهای معماری قلعه در دوره ساسانی از نتایج مهم این پژوهش است و بر اساس ان مشخص گردید این محوطه باستانی شهری بوده که همچون بسیاری از شهرهای کهن ایران از بخش های مختلفی تشکیل شده است، از جمله بخش محصور شارستان یا ارگ و بخش بیرونی و پیرامونی ارگ که احتمالا به عنوان نقاط استقراری و کارگاهی مورد توجه بوده است، بخش های استقراری و کارگاهی (ربض) درقسمت های غربی وشرقی و جنوبی قرار گرفته است که قسمت های جنوبی ان در زیرخانه های ساکنین روستای امروزی اولتان مدفون شده است. ارگ شهر به ابعاد تقریبی 412 *732 متر می باشد که بارو و حصاری خشتی با برج های متعدد دور ان را فراگرفته است. روی حصار، پستی و بلندی هایی با فواصل مختلف دیده می شود که به نظرمی رسد نمایشگر برجک های نگهبانی ودیده بانی باشد و گرداگرد ارگ را خندقی با عرض تقریبی 10 متر احاطه کرده است. شمال ارگ نیز با توجه به وجود رود ارس عاری از خندق بوده است؛ زیرا شکل گیری اولتان قالاسی بی تاثیر از وجود و جریان رود ارس نبوده است، به طوری که استفاده از اب با استفاده از کانال های شماره یک و دو و انشعاب ان به داخل خندق و داخل محوطه ارگ با استفاده از سیستم تمپوشه های سفالی موید این موضوع است. واژه های کلیدی : اولتان قالاسی، قلعه اولتان، معماری، رود ارس، قلعه های ساسانی
منابع مشابه
تنوع خط کوفی در کتیبههای سفال سامانی (قرن سوم تا پنجم هجری قمری)
خوشنویسی یکی از هنرهای خاص دوران اسلامی است و خط کوفی- اولین نشانهی ظهور این هنر- از همان ابتدا در پیوند با کلام الهی، اعتبار و ارزش خاصی را برای آن رقم زده است. این پشتوانهی معنوی به همراه حضور در عرصههای مختلف موجبات ظهور انواع کوفی را فراهم ساخت که ادوار و فرهنگهای مختلف سهم عمدهای در پروراندن ویژگیهای منحصربهفرد آن داشتند. در این میان سامانیان با احیای سنتهای هنری کهن، کیفیات و صفات ایرانی...
متن کاملبررسی ابعاد اجتماعی آئین فتوت در خراسان از قرن سوم هجری تا قرن ششم هجری
آئین فتوت و جوانمردی یکی از پدیدههای دیرپای تاریخ ایران، از دوران باستان تا روزگار معاصر، بهحساب میآید. به رغم نفوذ و گسترش این مسلک در میان بسیاری از گروههای اجتماعی، بیشتر تحقیقات و پژوهشهایی که در این زمینه به خامه آمده است به طور عمده جنبههای عیاری و جنگاوری این سنت اجتماعی را به بحث گذاشته و زوایای اجتماعی و اقتصادی آن را فرو گذاشته است. این مقاله، با بررسی ابعاد مختلف آئین فتوت د...
متن کاملبررسی و تحلیل گفتمان فتوّتِ صوفیانه در تاریخ اسلام از قرن سوم تا هشتم هجری قمری
در تاریخ اسلام، فتوّت و جوانمردی به عنوان یک نظام اخلاقی به دو شاخه ی عملی (فردی و اجتماعی) و نظری (تدوین و نگارش فتوتنامه ها و رسائل) تقسیم میشود. فتوّتِ صوفیانه که تقریباً از قرن سوم هجری تکوین یافت؛ حاصل ارتباط متقابل فتوّت با تصوّف و شاخههای مهم آن یعنی ملامتیه و قلندریه بود. فتوّتِ صوفیانه به تدریج در قرن ششم هجری به یک نهاد سیاسی تبدیل و پس از سقوط خلافت عباسی، در عصر مغولان و ایلخانان در مناط...
متن کاملتنوع خط کوفی در کتیبههای سفال سامانی (قرن سوم تا پنجم هجری قمری)
خوشنویسی یکی از هنرهای خاص دوران اسلامی است و خط کوفی- اولین نشانهی ظهور این هنر- از همان ابتدا در پیوند با کلام الهی، اعتبار و ارزش خاصی را برای آن رقم زده است. این پشتوانهی معنوی به همراه حضور در عرصههای مختلف موجبات ظهور انواع کوفی را فراهم ساخت که ادوار و فرهنگهای مختلف سهم عمده ای در پروراندن ویژگیهای منحصربهفرد آن داشتند. در این میان سامانیان با احیای سنتهای هنری کهن، کیفیات و صفات ایرانی...
متن کاملمشاغل و مناصب شیعیان در قرن های سوم تا ششم هجری قمری
تاریخ اجتماعی به عنوان گرایشی نو در بررسی تاریخ جوامع گذشته، تلاش می کند تا به زندگی روزانه مردم عادی توجه کند. در این مطالعات مؤلّفه «مشاغل» به عنوان رکن اصلی حیات اجتماعی و اقتصادی، از اهمیت خاصی، برخوردار است. این نوشتار ضمن بررسی این مقوله از تاریخ اجتماعی شیعیان، به عنوان بخش مهمی از جامعه اسلامی ایران و عراق در قرن های سوم تا ششم هجری، به دنبال نشان دادن همسانی این گروه با سایر م...
متن کاملبهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023