خاستگاه های فتنه های بشری از منظر قرآن کریم و روایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
- نویسنده مهدی مهدوی
- استاد راهنما عبدالرضا زاهدی عبدالرسول حسینی زاده
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده از آنجا که فتنه گران هر روز با شیوه های مختلف در جامعه فتنه به پا می کنند و در صدد گمراه کردن مردم اند، بررسی و شناخت عوامل و زمینه های وقوع فتنه ها از جوانب مختلف بسیار حائز اهمیت است. از این رو پژوهش حاضر به بررسی «خاستگاه های فتنه های بشری از منظر قرآن کریم و روایات» می پردازد. فتنه که به معنای اختلال اضطراب آور است، در کاربرد قرآنی خود به کفر، شرک، عذاب و ... تعریف شده، که تعریف به لازم معناست نه معنای اصلی آن. ناشناخته بودن فتنه در آغاز امر، گسترش تدریجی آن و نمایاندن چهر? واقعی خود درآخر کار، ویژگی های مشترک اقسام فتنه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که درهر بعد تأثیر خود را بر جای می گذارد. فتنه که عواملی مانند بدعت در بُعد فکری، کبر و غرور در بعد اخلاقی و خودرأیی در برابر ولایت در بعد سیاسی از زمینه های آن است، پیامدهایی در حوزه های مختلف از جمله، فرهنگی و اجتماعی که باعث ایجاد تردید و شبهه در میان مردم و سردرگمی آنها؛ در حوزه ی دینی که آنها را از مسائل دینی دور و به دنیا گرایی و مسائل مادی می کشاند؛ در حوزه ی سیاسی که باعث آشفتگی اوضاع سیاسی می شود، را به دنبال دارد. مصادیق آن که عوامل انسانی چون ستمگران، منحرفان، جاسوسان و ... هستند هر کدام شیوه ی خاصی در فتنه گری دارند، و راه نجات از فتنه های بشری، تمسک به قرآن کریم و اهل بیت -علیهم السلام-، تقوا، صبر و ... است. کلید واژه ها: فتنه، ابتلاء، هوای نفس، انحرافات، نجات از فتنه.
منابع مشابه
تمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاهداشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشتهاند و این سکّان را به دیگری سپردهاند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی...
متن کاملتمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاهداشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشتهاند و این سکّان را به دیگری سپردهاند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی...
متن کاملتمدن های بشری از منظر قرآن کریم
چکیده تمدن بشری که امروز ما وارث آن هستیم حاصل هزاران سال کار و کوشش ملل و اقوام مختلفی است که هر یک برای مدت کوتاه یا طولانی مسئولیت زنده نگاه داشتن مشعل تمدن انسانی را بر عهده داشته اند و این سکّان را به دیگری سپرده اند و به قول شاعر هر که آمد عمارتی نو ساخت و پس از مدتی این صحنه را برای هنرمندی و ایفای نقش به دیگری سپرد. آنچه گم شده بشر در تمام این دوران بوده است، مفهوم و مصداق سعادت ابدی اس...
متن کاملشگردهای فتنه گران از منظر قرآن و روایات
چکیده فتنه گران در طول تاریخ برای رسیدن به مقاصد خود از شیوههای گوناگونی بهره بردهاند. هر چند در گذشته معمولاً بسترهای فتنه ناخواسته آماده بود یا آماده میشد و عدهای با نفوذ، با قرار گرفتن در آن بسترها به فتنه انگیزی میپرداختند؛ ولی کم کم با پیچیدگی جوامع، فتنهگران با برنامه قبلی و یا حتی پس از سالها تحقیق در مورد آداب، رسوم، تاریخ، جغرافیا و مسائل جامعه شناختی و روان شناختی یک جامعه دست ب...
متن کاملخاستگاه فتنه و راههای مقابله با آن«از منظر نهجالبلاغه
یکی از سنتهای قطعی و همیشگی الهی، سنت امتحان و ابتلا در جلوة امتزاج حق و باطل یا همان «فتنه» میباشد. فتنه از قتل، اکبر و اشدّ است؛ لذا مبارزه با آن هم، بسی سختتر و بایستهتر و در عین حال مفیدتر از مبارزه با قتل است. امروزه برجستهترین مصداق فتنه، ترویج اندیشههای انحرافی دینی و مفاسد اخلاقی و اجتماعی است. امام علی (ع) در عمر پربرکت خود، به ویژه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) فتنههای فراوانی را ...
متن کاملمهارت خودافشایی از منظر قرآن کریم و روایات
مهارت خودافشایی یکی از مهمترین مهارت های گفتاری به شمار می رود که در ارتباط مؤثّر، نقش بسزایی دارد. خودافشایی هم به معنی معرّفی خود و شناساندن اهداف، احساسات، دیدگاه ها و اعمال خویش به دیگران و هم به معنی اعتراف به برخی جنبه های فردی به کار گرفته شده است. این پژوهش بر آن است تا این نوع از مهارت گفتاری را در قرآن کریم واکاوی نماید. در قرآن، به دو جنبة خودافشایی ممدوح و ممنوع اشاره شده است. در علم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم - دانشکده علوم قرآنی قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023