بررسی حضور زن در عرصه های هنر بویژه سینما و تئاتر از دیدگاه فقه اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده عبدالحسن بدرالدین
- استاد راهنما محمد حسین شعبانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
انسان شیفته هنر است و هنر مهمترین وسیله در جهت معرفی خوبی ها و نهادینه کردن ارزشها در اجتماع بشری است . در بین هنرها ، هنر نمایشی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می باشد . زیرا در مخاطب تأثیری عمیق از خود برجای می گذارد. امروزه همه ملتها و دولتها از این وسیله ی برنده در جهت پیش برد اهداف خود بهره می گیرند ، ضوررت دارد که نظام اسلامی در این عرصه از دیگران عقب نماند . و در جهت پیشبرد اهداف دین ، از این هنر زیباترین استفاده و بهترین بهره را ببرد. نباید غافل بود که زنان از ارکان مهم جامعه و نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند . در نقش آفرینی و تأثیر گذاری و اثر پذیری ، دست کمی از مردان ندارند . از این رو می طلبد که در عرصه هنر ، حضوری فعال داشته ، تا بتوانند به رسالت خود عمل کرده و از هر دغدغه ی فکری مصون باشند . بدون شک ، برای انسانهای پای بند به ارزشهای دینی ، فقه ، تعیین کننده این حضور است . در این رساله به اهمیت هنر ، جایگاه و محدوده حضور زنان در عرصه هنر بویژه سینما و تئاتر پرداخته شده است . و بیان شده که امروزه هنر تنها وسیله ی انتقال فرهنگ ها و بیان حقایق وعامل ارتباط انسانها با همه گرایشها است و هنری ارزشمند است که در رشد جامعه موثر باشد. زنان نیز با توجه به جایگاهی که در مکتب دارند ومسئولیتی که فقه برای آنها قایل است می توانند با رعایت ضوابط و معیارهایی که شرع مقدس آن را واجب شمرده در همه ی عرصه های هنر همدوش مردان در جهت رشد و بالندگی جامعه ی اسلامی و ترویج ارزشهای دینی ایفای نقش کرده وحضوری موثر داشته باشند. لغات کلیدی : هنر – عرصه های هنری – تئاتر – سینما – فقه – زن
منابع مشابه
پیامدهای بحران بیماری کرونا در هنر معاصر ایران با تکیه بر حوزه های هنری نقاشی، مجسمه سازی، سینما و تئاتر
این مقاله با هدف بررسی تاثیر بیماری کرونا بر هنر معاصر ایران در هنرهای نقاشی، مجسمه سازی، تئاتر و سینما با نظری بر رویکردهای بازتاب و شکل دهی در حوزه جامعه شناسی هنر انجام شده است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده و اطلاعات به روش های کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است. در این راستا کشور ایران به عنوان قلمرو مکانی در نظر گرفته شده و تمرکز مطالعه بر فعالیت های هنری در تهر...
متن کاملبررسی حضور بینالمللی سینمای ایران از دیدگاه کارشناسان و فعالان سینما
این مقاله گزارشی است از بررسی نگارنده در مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در جستوجوی پاسخ به این پرسش که وضعیت کنونی حضور سینمای ایران، در عرصههای بینالمللی، چگونه است؟ آیا مطلوب است یا نیازمند الزاماتی است که باید افراد ذینقش در این فضا، از جمله سینماگران، سیاستگذاران و مدیران و نهادهای سینمایی کشور، در جهت تحقق آنها تلاش کنند. بدین منظور، دیدگاههای برخی فعالا...
متن کاملمفهوم فرم بویژه در هنر
فرم یکی از مفاهیم اساسی و کلیدی هنر است که به دلیل گستره معنایی کاربرد وسیع و کلی بودن و باز بودن آن نیاز مبرمی به تبیین از منظر خاص هنری دارد. از آنجائیکه در کتب مختلف هنری کمتر ابعاد مختلف و وجوه معنایی فرم تشریح شده است پرداختن به وجوه مختلف مفهوم این اصطلاح پایه ای ضرری به نظر می رسد. برای این منظور در این مقاله سعی گردیده است تا ابتدا با بررسی معنای لغوی واژه فرم بر اساس فرهنگ های معتبر فا...
متن کاملجایگاه علم فقه در شناخت هنر اسلامی
از جمله سؤالهای مهم در نسبت میان فقه و هنر این است که علم فقه در شناخت هنر اسلامی چه جایگاه و موقعیتی دارد؟ آیا فقه در تبیین و تشخیص ویژگیهای هنرهای اسلامی، سبک و اسلوب آنها جایگاهی دارد؟ آیا با فقه میتوان به تبیین و تعریفی از فرم و محتوای هنرهای اسلامی و عناصر و ویژگیهای مشترک هنر اسلامی دستیافت؟ یا علم فقه با بیان قلمرو حلال و حرام در فعل مکلف، که مسیر مجاز و مشروع حرکت هنرمند مسلمان را...
متن کاملبررسی مدیریت و سرپرستی خانواده از دیدگاه فقه اسلامی
تحقیق حاضر به بررسی مدیریت و سرپرستی خانواده و تبیین دیدگاه فقهی اسلام در این باره می پردازد. آنچه از دلایل شرعی در این ارتباط قابل استفاده است، را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود: الف) تعبیرهایی نظیر قوام، قیم، راعی و... که در دلایل به کار رفته است، بیان میکند که در نظر اسلام، مدیریت و سرپرستی در خانواده عبارت است از: عهدهدار شدن مسئولیت محافظت و مراقبت از همسر و فرزندان و توجه و رسیدگی به ...
متن کاملسینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما
متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاینرو، این امکان وجود خواهد داشت که بهمدد متاسینمای سینما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023