طراحی و ساخت زیورآلات با استفاده از نقوش تزیینی عمارت عالی قاپو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده نرگس مرتضوی
- استاد راهنما علیرضا خواجه احمد عطاری بهرام بهنام منش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در تاریخ ایران پس از اسلام ظهور سلسل? صفویه نقط? عطفی برای این کشور محسوب می شود زیرا پس از سالها سلط? بیگانگان، ایران دوباره به کشوری قدرتمند و مستقل تبدیل می شود. این دولت مقتدر شهرهای مختلفی را به عنوان پایتخت فرمانروایی خود انتخاب کردند که یکی از این شهرها اصفهان است. پایتختی که به دلیل شاهکارهای معماری بسیار زیبایی که به فرمان پادشاهان صفوی در آن ساخته شده دارای جاذبه های توریستی فراوانی است و سیاحان و گردشگران خارجی عنوان برازند? « نصف جهان » را به آن داده اند. یکی از بناهای زیبای این شهر، عمارت عالی قاپو است که دارای تزئینات بسیار متنوعی است و نقوشی که در نقاشیهای دیواری این عمارت بکاررفته بسیار منحصر به فرد و بی نظیرند و قابلیت این را دارند تا در انواع زمینه های هنری از آنها استفاده شود. هدف از این پژوهش بررسی و آنالیز تعدادی از نقوش دیواری این عمارت و استفاده و الهام از آنها در طراحی و ساخت زیورآلاتی است که علاوه بر احیاء نقوش این بنا دارای طرحهایی تازه و نو باشند. آیا نقوش این عمارت برای طراحی زیورآلات مناسبند؟ استفاده از نقوش عالی قاپو در طراحی زیورآلات تا چه حد می تواند به اصالت آثار کمک کند؟پاسخهای متفاوتی می توان برای این سوالات پیداکرد. در این رساله سعی شده تا به نوعی به این سوالات پاسخ داده شود ونقوش تازه ای طراحی شود که ضمن جدید و به روز بودن دارای روح سنتی و تاریخی باشند و اصالت نقوش اصلی را نیز حفظ کنند و به نظر می رسد نقوش جدید دارای ارتباط نزدیکی با نقوش اصلی هستند. این پژوهش با هدف کاربردی کردن نقوش و به شیو? نظری کارشده و مطالب بکاررفته در آن توسط مطالعات انجام شده بر روی کتب و مقالات موجود در این زمینه و مشاهدات عینی پژوهشگر بدست آمده و بصورت کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج بدست آمده : نقوش عالی قاپو به دلیل تنوعی که در طرح، رنگ و ترکیب بندی دارد این امکان را فراهم کرد تا از آنها برای طراحی زیورآلات استفاده شود. با توجه به نقوش اصیل و سنتی عالی قاپو و استفاده از آنها در طراحیهای این رساله، طرحهای جدید علاوه بر تازه و نو بودن دارای حس اصالت و سنتی بودن هستند.
منابع مشابه
مطالعه ی نقوش گچ بری در اتاق صوت عالی قاپو
معماری و تزیینات بنا، از جمله هنرهای مهم در عهد صفوی بوده است. هنرمندان و معماران، آثار بسیار نفیسی را در این دوره بر جای گذاشتهاند که همه به دستور پادشاهی هنردوست به اجرا درآمده است. کاخ «عالیقاپو» - که یکی از بناهای مهم این دوره میباشد- در غرب میدان نقش جهان اصفهان، واقع و دارای تزیینات و گچبریهای بسیار چشمگیری است که در طبقه ششم، اتاق صوت آن به اوج خود میرسد. عمارت عالیقاپو، همواره ...
متن کاملطراحی زیورآلات با نگرشی بر نقوش هندسی عمارت زینت الملک شیراز
چکیده: گره چینی از جمله هنرهای تزیینی است که با استفاده از نقوش هندسی در هنرهای مختلف از جمله تزیینات وابسته به معماری استفاده می شود. در این پروژه پس از بررسی جایگاه نقوش هندسی در هنر ایران در ادوار مختلف، به بررسی و آنالیز این نقوش در عمارت زینت الملک قوام که از بناهای منحصر به فرد دوران قاجار در شیراز است، پرداخته شده است و با در نظر گرفتن قابلیت تطبیق و همخوانی این نقوش با جواهر سازی، س...
15 صفحه اولبررسی شیوه انتزاع نقوش تمدن جیرفت و استفاده از آنها در طراحی و ساخت زیورآلات
استان کرمان در شرق ایران، در طول تاریخ معبر حوادث و رهگذر فراز و فرودهایی است که هر یک به تنهایی به عنوان تاریخ یک ملت بسنده می کند. مطالعات باستان شناسی قرن بیستم در این استان باعث کشف ده ها محوطه تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ شد.تمدن جیرفت، واقع در شهرستان جیرفت یکی از این محوطه های باستانی می باشد، که قدمت آن به سه هزار قبل از میلاد باز می گردد. آثار مکشوفه از این تمدن نقش و ساخت منحصرب...
بررسی عناصر تصویری عمارت عالی قاپو و کاربرد آن در گرافیک محیطی میدان نقش جهان اصفهان
بهره گیری از نقوش سنتی در گرافیک محیطی بافتهای تاریخی و ایجاد فضای کاملاً سنتی از مهم ترین اهداف این تحقیق به شمار می آید. در این تحقیق به شناسایی و دسته بندی عناصر تصویری عمارت عالی قاپو یکی از بناهای شاخص مجموعه تاریخی میدان نقش جهان پرداخته و به چگونگی استفاده از این نقوش در گرافیک محیطی میدان اشاره شده است. این تحقیق توصیفی براساس روش تحلیلی و گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای و مطالعه می...
15 صفحه اولطراحی و ساخت زیورآلات با الهام از نقوش گیاهی و حیوانی اشیاء سنگی جیرفت
متاسفانه امروزه علی رغم پیشرفت های فنی بسیار در زمینه ساخت جواهرات، با نوعی بی هویتی و کمرنگ شدن اصالت ها و ارزش های فرهنگی در جواهر سازی معاصر روبرو هستیم که با فرهنگ و هنر ایران زمین بیگانه است. وجود کالاهای خارجی و طرح های تقلیدی و تکراری در بازار طلا و جواهر از جمله آسیب هایی است که لازمه رفع آن پرداختن به طرح ها و نقوش اصیل ایرانی است تا توسط هنرمندان امروز، احیاء شده و با اعمال تغییرات من...
15 صفحه اولطراحی مجموعه زیورآلات با الهام از خطوط و نقوش ایرانی
شناخت نیاز های احساسی کاربر و انعکاس آن در محصولات، رویکرد جدیدی است که پژوهش-های زیادی بر مبنای آن صورت گرفته است. یکی از تکنیک های نظام مند در احساسگرایی، شیوه ای ژاپنی است که مهندسی کانسی نام دارد. در پروژه حاضر نیز، روش به کار گرفته شده برای ترجمه احساسات زنان در حوزه زیورآلات، همین روش می باشد. همچنین برای ایجاد یک تمایز هویتی در طراحی زیورآلات و ایجاد تفاوت با طرح های موجود، حروف اوستایی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023