تحلیل عرفانی ایده ی صدور در اسلیمی(با تکیه بر دیدگاه ابن عربی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
- نویسنده آزالیا شاه نظری شاهرضایی
- استاد راهنما مرضیه پیراوی ونک رسول کمالی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در نظر عارف خلق عالم،خلق مدام یا به عبارتی هر لحظه خلق شدن است.در هر لحظه ای که سپری می شود ،زمان اتصالی وجود دارد که طی آن،عالم به مبدا خود رجعت می کند یعنی انبساط و انقباض مداومی در فیض حاکم است.تجلی پدیده های تحقق یافته به صورت امواج پیاپی رخ می دهد. با توجه به آنکه، هر آنچه بر روی زمین یافت می شود آیات و نشانه هایی از سوی پروردگار است ،بنابراین یکی از راه های اصلی بیان حقایق هستی بواسطه نشانه های موجود درعالم امکان رخ می دهد. این نشانه ها می تواند آیات و نشانه های طبیعی(زیبایی طبیعی)باشد ویا نشانه های مصنوع دست آدمی(زیبایی هنری).زیبایی هنری که تجسم ایده در ماده است در خود نشانه ها زیبایی طبیعی را نیز جا داده است. هر اثر ازهنرمند سنتی به عنوان یک تمثیل یا نشانه ای از صورت های جاودانه پدیده هانمایان می گردد. در هنر اسلامی حتی گیاهان نیز به صورتی سمبولیک و مجرد پرداخت می شوند که به تدریج صورت هندسی یافته و به سمت تجرد نزدیکتر شده و مظهر هماهنگی عالم می گردند.نقش مایه "اسلیمی"،نقش مایه ای گیاهی است که به گونه ای استیلیزه راه مبالغه را طی کرده در عین حال که پیوند خود را با گیاه نگه می دارد، مصداق این مفهوم سیلان مداوم می شود چرا که تجدید حیات و نو شدن را تداعی می کند.این پژوهش بارویکردی حکمی –عرفانی با روشی توصیفی، به خوانش نقش مایه اسلیمی در هنرهای اسلامی پرداخته و هدف ازآن خوانش و مواجهه ای مفهومی و نه صرفا تزئینی از نقش مایه اسلیمی است و درجهت بازگشت به حقیقت ، تجدید در جهت درک مفاهیم و اندیشه های عرفانی این نقش در هنر اسلامی صورت گرفته است.
منابع مشابه
تحلیل حجاب عرفانی از دیدگاه ابن عربی
حجاب عرفانی، یکی از موضوعهای مهم در سنت عرفانی اول و دوم است. ابنعربی، عارف قرن هفتم، با کاربرد آیات و احادیث، وجود حجاب عرفانی را ثابت کرد. او عالم هستی را نتیجة تجلی اسماء و صفات خداوند میداند و از سوی دیگر همین اسماء و صفات خدا، خود حجابی بین بنده و پروردگار است؛ این حجابها سبب میشود تا انسان خداوند را نشناسد. ازنظر هستیشناسی، این حجابها زدوده نمیشوند؛ زیرا احدیتِ ذات خداوند را آشکار ...
متن کاملنظامواره تجلّی در مکتب عرفانی ابن عربی
تحلیل عالم به معنای ماسوی الله، پس از وحدت وجود، از اساسیترین مسائل عرفان نظری است. این نوشتار ضمن برشماری مقدمات لابدی بحث، تجلّی را به منزله نظامی که متصدی تبیین و تحلیل کثرات است، بررسی میکند. ویژگی این مقاله، اتقان انتساب مدعیات به اهل عرفان وبه خصوص نحله محییالدینی است، این ویژگی از آنجا مهم مینماید که در برخی از یادداشتهای محققان، بعضی تصورات غیرواقعی، به گونه جازمانه به شیخ اکبر نس...
متن کاملبررسی تطبیقی انواع عشق عرفانی از دیدگاه ابن عربی و جامی در بهارستان
بهارستان جامى (817- 898 هـ.ق) کتابى محتوی حکایات و اندرزهاى اخلاقى به نثر ساده و مسجع آمیخته با نظم است که در سال (892هـ.ق) نوشته شدهاست. جامی این اثر تعلیمی و اندرزی را به تقلید از گلستان سعدی نگاشته است. روضۀ پنجم بهارستان جامی در تقریرعشق و حال عاشقان است. محیی الدین بن عربی (560- 638هـ.ق) از عرفای بزرگ اهل اندلس است که اساس مشرب عرفان او حُب و عشق است. در پژوهش حاضر، با تکیه بر روش توصیفی-...
متن کاملرحمت از دیدگاه ابن عربی
رحمت بر دو نوع است : رحمت عام ( رحمت امتنان ) که همه موجودات را از آن حیث که وجود دارند فرا می گیرد ؛ چه خیر باشد چه شر و چه ، چه طاعت باشند و چه معصیت . رحمت خاص ( رحمت وجوب) که خداوند بر خود واجب نموده و بر کاینات بر طبق اعیان ثابته شان و بر انسان ، علاوه بر آن بر طبق اعمالش عطا می کند. قلب انسان کامل هر چند که با رحمت ایجاد شده ولی چون همه اسما و صفات الهی را در خود متجلی می سازد ، فراگیرتر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023