بررسی سبک شناسانه اقتفاهای قاانی شیرازی از قصاید خاقانی شروانی

پایان نامه
چکیده

چکیده : قاآنی شیرازی یکی ازتوانمندترین و مشهورترین شاعران دوران قاجاریه به ویژه عصرناصرالدّین شاه می باشد.سبک و شیوه شعری او همان سبک شعر دوره بازگشت ادبی است،با وجود این او به سبک خراسانی توجّه فراوان داشته وازمیان شاعران این سبک به منوچهری وخاقانی علاق? بسیارنشان داده است.اودرمیان شاعران سنتی وپیش ازخودش،بیشترین توجّه را درقصاید به خاقانی شروانی دارد، واقتفاواستقبال او ازقصاید خاقانی مشهود است.او در9 قصیده علاقه خودش رابه پیروی ازخاقانی نشان داده وبه نام او صریحاً اشاره کرده است.* قاآنی بعضی ازقصایدخاقانی را استقبال نموده و هم وزن و هم قافیه باآن 8 قصیده سروده است. محورموضوعی قصاید قاآنی همچون خاقانی مدح وستایش است. او برخلاف خاقانی گاهی ستایش را ازحدگذرانده وعزت نفس خویش را فراموش کرده است.دراین پایان نامه سعی شده است که جامع ترین اقتفاهای او را درقصیده ازخاقانی ذکر نموده و ازنظرسبک شناسی «ادبی، زبانی، فکری » با هم بررسی و مقایسه نماییم.

منابع مشابه

بررسی سبک شناسانه ی اقتفاهای حزین لاهیجی ازحافظ شیرازی

چکیده از مباحث کهن نقد شعر و سبک شناسی، مبحث تأثیر و تأثر شاعران از یکدیگر و بر یکدیگر است. این اثر پذیری ها را استقبال، اقتفاء، اقتدا و ... خوانده اند که نه تنها معاصران را در بر می گیرد بلکه در متأخران بحث انگیزتر است. در تاریخ شعر فارسی چه در حوزه ی تأثیرپذیری و چه در میدان تأثیرگذاری، کمتر شاعری را با خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی می توان سنجید. تأثیر او بر شاعران دوره های بعد تا آنجاس...

15 صفحه اول

ساختار و ارزش‌های هنری حس‌آمیزی در قصاید خاقانی شروانی

حس‌آمیزی یکی از روش‌های خلق تصاویر شاعرانه و مضمون‌های تازه نزد شاعران نوجو است. خاقانی نیز در راستای همین نوجویی و تلاش برای مضمون‌آفرینی به کاربرد حس‌آمیزی علاقه نشان داده است. توجه آگاهانة شاعر به جنبه‌های زبانی و معنایی سخن و استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت خلاقیت هنری موجب بهره‌گیری وی از آرایه‌ها و صنایعی شده است که در کار شاعران هم‌دوره‌اش کم‌تر مورد توجه بوده ‌است. حس‌آمیزی در شعر خاقانی...

متن کامل

منشآت عربی خاقانی شروانی

خاقانی سخنور بزرگ قرن ششم هجری در دو زبان فارسی دری و عربی سرآمد روزگار خویش بوده و آثار ارجمندی در نظم و نثر، به این دو زبان از خود به یادگار گذاشته است. بااین‌همه، تاکنون جز چند قصیدة عربی و چند قطعه نثر کوتاه به این زبان که در دیوان شاعر و احیاناً منشآت فارسی او آمده است، نمونة دیگری از آثار عربی وی در دست نیست. ما در اینجا برای نخستین‌بار دو نامة عربی برجای­مانده از او را براساس نسخه‌هایی که...

متن کامل

بررسی سبک شناسانه ی اقتفاهای آذربیگدلی از غزلیات سعدی

در دوره ی بازگشتِ ادبی ؛ گروهی از شاعران ، از ابتذالی که در سبک هندی به وجود آمده بود روی گردان شدندو به منظوراحیای زبان وشعرپارسی که به زعم آنان و بسیاری ازسخنوران به انحطاط و رکود گراییده بود؛ اشعار خویش را به سبک قدما و به ویژه شاعران شاخص سبک خراسانی وعراقی سرودند .در این جرگه، آذربیگدلی که ازشاعران برجسته ی این دوره ی ادبی است در سرودن غزلیّات خویش از شیوه ی شاعران سبک عراقی و به طور اخصّ ازش...

15 صفحه اول

« تطبیق سبک شناسانه و بلاغی اقتفای پرتو در قصاید «پراو» و «دیار آشنا» از قصاید «دماوندیه» و «سپیدرود» ملک‌الشعرای‌ بهار»

چکیده:علی اشرف نوبتی شاعر کرمانشاهی متخلّص به «پرتو» و معروف به «پرتو کرمانشاهی»، صاحب مجموعه‌ی شعری به نام «کوچه‌باغی‌ها» است. از میان شش قصیده موجود در این مجموعه دو قصیده به نام‌های «پراو» و «دیارآشنا» را به اقتفای قصاید «دماوندیه» و «سپیدرود» ‌بهار سروده است. در این پژوهش با استفاده از «روش سبک شناختی متون» ارائه شده در کلیّات سبک شناسی سیروس شمیسا تطبیق سبک‌شناسانه‌ی قصاید یادشده در سه سطح ز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023