زندگی و دیدگاه های مذهبی رضا قلی شریعت سنگلجی
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده شهلا قاسمی فر
- استاد راهنما حجت فلاح توتکار ذکر الله محمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
میرزا رضا قلی شریعت سنگلجی از علمای عصر رضا شاه است که در ادامه حرکت بیدار گری و جنبش اصلاح طلبی، با اندیشه بازگشت به قرآن و اسلام نخستین، به تنویر افکار عمومی پرداخت و با انتشار کتب خویش به خصوص کتاب های توحید عبادت، کلید فهم قرآن و اسلام و رجعت؛ با استفاده از آیات قرآن و دلایل عقلی، بسیاری از معتقدات رایج در بین مسلمین را نادرست دانست و به ارائه شیوه های صحیح پرستش خداوند یکتا و همچنین به بازنگری باورهای غلط پیروان دین اسلام پرداخت، در واقع هدف وی بازفهمی و ارائه درک صحیح مفاهیم دینی به مردم بود.نگارنده طی پژوهش تمام کوشش خود را به کار گرفته است، تا با استقاده از آثار شریعت سنگلجی، تفکر مذهبی وی را به قلم بیاورد. شریعت سنگلجی با مشاهده رسوخ ناراستی ها در اعتقادات مسلمانان به ویژه شیعیان، درصدد تعلیم چگونگی درک صحیح و درست مفاهیم دینی بر آمد و با استناد به آیات قرآن؛ شرک و توحید را تفسیر می نماید. در خصوص رجعت منکر آن است وبه جای ظهور مسلحانه مهدی موعود، معتقد به انقلاب فکری و عقلی جهت انتظام امور خلق است. اشاعه تفکرات مذهبی شریعت سنگلجی موجب پویایی اندیشه های دینی در پاسخگویی به شبهات و پرسشهای متفکرین دینی و غیر دینی شد نتیجه تحقیق این امر را مسلم کرد؛گرچه برخی از محققان شریعت را به هم دستی با حکومت رضا شاه، بد دینی و حتی وهابیت متهم کردند، اما تلاش وی موجب شد تا قدرت تعقل درتفکر مذهبی و دقت در پذیرش اعتقادات دینی مورد ارزیابی قرار گیرد و تفکر دینی که مدت های طولانی در انجماد بود، به پویایی برسد و متفکران، در صدد پاسخ گویی به سوالاتی برآیند که از متن نیازها ی جامعه جدید، بر می خاست.
منابع مشابه
رضا قلی میرزا و سنتگرایی بازتابی
هدف مقاله بررسی امکان کاربرد مفهوم «سنت گرایی بازتابی» با مطالعه سفرنامه رضا قلی میرزا است. منظور از سنتگرایی بازتابی واکنش سنت در ایران در مقابل خود سنت ناشی از برخورد با مدرنیسم غربی است. روش تحقیق کتابخانهای و با استفاده از اسناد تاریخی انجام شد. فتحعلی شاه جمادی الثانی 1250ق 1834 از دنیا رفت. پس از مرگ او بین فرزندانش در باره جانشینی او اختلاف افتاد. حسینعلی میرزا فرمانروای فارس جانشین م...
متن کاملاصلاح دینی دوره پهلوی اول با تکیه بر آراء شریعت سنگلجی
چکیده یکی از مشهورترین و ناشناختهترین اشاعه دهندگان اندیشه اصلاح دینی در ایران دوره پهلوی اول، رضاقلی سنگلجی معروف به «شریعت» بود. اصلاحات دینی رضاشاه که منجر به انزوای بخشی از روحانیت گردید، راه را برای ورود علمایی چون شریعت که تأکیدشان بر عقل و عقل گرایی بود، هموار ساخت. وی از عقل در فهم دین و سنت استفاده نمود. ریشههای فکری وی به عنوان احیاگر دینی منبعث از افکار اصلاح گران دینی پیشین همچون ...
متن کاملاصلاح دینی دوره پهلوی اول با تکیه بر آراء شریعت سنگلجی
چکیده یکی از مشهورترین و ناشناخته ترین اشاعه دهندگان اندیشه اصلاح دینی در ایران دوره پهلوی اول، رضاقلی سنگلجی معروف به «شریعت» بود. اصلاحات دینی رضاشاه که منجر به انزوای بخشی از روحانیت گردید، راه را برای ورود علمایی چون شریعت که تأکیدشان بر عقل و عقل گرایی بود، هموار ساخت. وی از عقل در فهم دین و سنت استفاده نمود. ریشه های فکری وی به عنوان احیاگر دینی منبعث از افکار اصلاح گران دینی پیشین همچون ...
متن کاملبازتاب تغییر دیدگاه های مذهبی در تواریخ عمومی دوره صفویه
از جمله ادوار درخشان تاریخ ایران دوره صفویه است . در این برهه تاریخ ایران شاهد تحول بزرگی در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی بود. در این دوره صفویان با اعلام رسمیت یافتن تشیع نه فقط از توان ایدئولوژی پویایی تشیع جهت سلطه سیاسی خود بهره گرفتند بلکه این واقعه چهره مذهبی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد . تاریخ نگاری این دوره از جمله عرصه های بودکه از این حادثه بزرگ متاثر گردید و به نوعی آیینه تمام ن...
متن کاملمقاصد شریعت از دیدگاه امام غزالی
مبنای علم مقاصد شریعت بر این است که خداوند به چیزی امر نکرده یا از چیزی نهی نکرده، مگر اینکه مقصود یا مقاصدی در ورای آن می باشد و انجام آن در مسیر مقاصدی است که خداوند در نظر داشته است. بر این اساس مجتهد باید در نظر داشته باشد که هدف از وضع شرایع، وصول به مقاصد آن است نه فقط انجام دستورات و تطبیق قواعد و احکام. به همین دلیل دانشمند علم اصول بایستی با استفاده از قواعد ویژه ی مبتنی بر این تفکر، ب...
15 صفحه اولرابطه شریعت و سیاست از دیدگاه حکمت متعالیه
از دیرباز، رابطة شریعت و سیاست، دغدغة فیلسوفان و دین پژوهان بوده است. صدرالمتألهین نیز علی رغم تصور صوفی مسلکان و دنیا گرایان - که قائل به جدایی دنیا از آخرت هستند، به خوبی توانسته بین اینها پیوند ایجاد کند و بر این اساس، رابطة شریعت و سیاست را ناگسستنی بداند. صدرا در خصوص نسبت بین شریعت و سیاست، فرضیه های «عینیت ـ وحدت»، «عینیت ـ تعامل» و «غایی ـ ابزاری» را در اذهان، تقویت و با اصول و مبانی مح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023