رذایل اخلاقی و شیوه های مبارزه با آن از دیدگاه امام علی علیه السلام

پایان نامه
چکیده

انسان، علاوه بر کالبد جسمانی خویش که آشکار و قابل رویت است، دارای نفسی است پنهان که همچون وجود جسمانی، مبتلا به امراض و بیماری های گوناگون می شود و نیاز به پزشک معالج دارد. بیماری های روح، همان رذایل اخلاقی است که موجب هلاکت و بدبختی انسان می باشد و درمان و سلامتِ آن، در گرو زدودن این غبارهای نفسانی و آراستگی آن به فضایل است که باعث سعادت و رستگاری اوست. در آغاز تولد، نفس آدمی بسان لوح نانوشته ای است که هیچ کمال و سعادت و یا نقص و شقاوتی را واجد نیست؛ بلکه تنها زمینه و استعداد پذیرش آن را داراست و این سعادت و شقاوت، بستگی تام به نوع تعلیم و تربیت و الگوی زندگی وی دارد. اگر نفس آدمی به گونه ای باشد که کارهای نیک و پسندیده از آن صادر شود، متصف به فضیلت گشته و انسان، فضیلت مدار می گردد و اگر نفس به گونه ای گردد که افعال زشت و ناپسند از آن صادر شود، متصف به رذیلت و خبث باطن می گردد. امام علی ???، به عنوان الگوی فضیلت و معلم اخلاق، به طرح رذایل اخلاقی و شیوه های مبارزه با آن در طول حیات خویش پرداخته اند. از دیدگاه ایشان هر صفتی که موجب قرب انسان به خدا و تشبه انسان به حضرت حق گردد، فضیلت و عکس آن رذیلت است. بنابراین رذایل اخلاقی اموری هستند که موجب دوری انسان از خداوند می گردند و طبعاً آثار فردی و اجتماعی آن، ناسازگاری و نداشتن روابط حسنه با بندگان و در مقیاس بالاتر با مخلوقات الهی خواهد شد. پژوهش حاضر شامل سه فصل می باشد که فصل اول، با عنوان مفاهیم و کلیات بوده، به بررسی معنا و مفهوم رذیلت و اخلاق و ارتباط این دو مقوله و اهمیت اخلاق اسلامی، معیار فعل اخلاقی، بررسی نسبیت اخلاق در اسلام و تصویر جامعه ای بدون رذایل اخلاقی در افراد این اجتماع، پرداخته شده است. فصل دوم به طور گسترده تری نفس انسانی را مورد کنکاش قرار داده، افراد را در برابر نیروهای مختلف آن دارای خلق و خوی های متفاوت می داند و نیز به ریشه های اخلاق رذیله از دیدگاه امیرالمومنین???، پرداخته و آن را حاصل وسوسه های نفس شیطانی، که با نام «نفس اماره»، مطرح می-باشد، دانسته، راهکارهای مقابله در برابر این نیروی منفی که در واقع برای امتحان بشر در صحنه ی دنیای فانی بوجود آمده و در نهاد بشر، از سوی خالق زیبایی ها مستقر گشته، بیان نموده است. در حقیقت، جوانه های فضایل، با مرگ خزان گونه ی رذایل، سر بر می آورند و با مراقبه دائم، رشد کرده، به سر حد کمال می رسند؛ نیز در این فصل، مراحل پیراستن دل از این آلودگی ها با توجه به کلام و منش الگوی انسان کامل، امیرالمومنین?، ذکر گردیده است. فصل سوم نیز با عنوان «عمده ترین رذایل اخلاقی و روش های مبارزه با آن ها» می باشد که به شمارش مهم ترین رذایل اخلاقی که منشأ و ریشه ی بسیاری از رذایل دیگر می باشد، و نیز روش های معالجه ی آن از دیدگاه مولی علی???، پرداخته شده است. اگر چه رذایل بی شماری وجود دارد و در طول زمان، انواع جدیدی از رذایل، بوجود می آیند، لیکن شناخت چند نمونه ی ذکر شده در این پژوهش و مطالعه روش های درمان آن از دیدگاه مولای متقیان، به عنوان کلیدی است برای شناخت و درمان سایر رذایل اخلاقی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اخلاق در جهاد از دیدگاه امام علی علیه السلام

امروزه بعضی از گروه‌ها و دولت‌ها به نام جهاد اسلامی، مرتکب اعمال غیر انسانی می‌شوند که باعث شده اسلام به عنوان دینی شناخته شود که در مواجهه با دشمن، رعایت هیچ یک از اصول اخلاقی را لازم نمی‌داند. این مقاله با بررسی سیره امیرمومنان علیه السلام در جنگ‌ها، اهتمام بر رعایت اصول اخلاقی در برابر دشمن و تنافر تعالیم اسلام با چهره ضد اخلاقی‌ای که رفتار بعضی از این گروه‌ها از اسلام ترسیم می‌کن...

متن کامل

نظارت و کنترل از نگاه مدیریتی امام علی (علیه السلام)

در زمره علوم انسانی، علم مدیریت، و در میان مسایل این علم، مبحث نظارت و کنترل از جمله مسایل جنجال برانگیز و پر از چالش علوم انسانی- اجتماعی است که؛ پیش فرض­ها و مبانی تئوریک انسان شناختی و وجودشناختی در ابعاد آن بسیار دخیل است. این که، رویکرد ما به ماهیت انسان وجامعه "الهی باشد یا "سکولار" در نوع نگرش ما به اصول مدیریت، اهداف، و شیوه­های آن، و ملاک­های ارزیابی و نظارت در حوزه مدیریت کشوری، و یا ...

متن کامل

سیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام علی علیه ‏السلام

این نوشتار در پی آن است که ماهیت، مبانی و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی را در کلام امام علی علیه‏السلام مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. ماهیت روابط خارجی از دیدگاه امام علی با تأکید بر این که آیا اصل جنگ بر این روابط حاکم است یا اصل صلح، بررسی شده‏است. با توجه به انسان‏شناسی امام و این که جنگ و صلح ریشه در غرایز و فطرت انسانی دارد، هر دو پدیده جنگ و صلح بر روابط خارجی حاکم می‏باشد؛ اما در نهایت ب...

متن کامل

قشربندی اجتماعی از دیدگاه امام علی علیه ‏السلام

در این مقاله سعی بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندی با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»، «نابرابری»، تعریف مشخصی از قشربندی ارائه شود که با شاخص‏های نابرابری اجتماعی قابل تعریف باشد. «قشربندی اجتماعی» گر چه ممکن است در آغاز مبتنی بر نابرابری‏های طبیعی و استعدادهای خدادادی باشد، ولی قشربندی همواره میل به نهادی شدن دارد و طی این فراگرد، قشربندی‏های عمده‏ای از قبیل نظام بردگی، نظام کاستی و نظام س...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023