بررسی طنزهای "دو کلمه حرف حساب" کیومرث صابری فومنی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده نجمه زارع بنادکوکی
- استاد راهنما نعمت الله ایران زاده محمود بشیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
طنزهای سیاسی و اجتماعی، در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی و بررسی خردورزی و خردستیزی، آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسان های ظریف و حساس است. از منظری دیگر این گونه ی ادبی ابزاری موثر برای تحول آفرینی و اصلاح کژی ها و ناراستی هاست. و طنزهای اجتماعی و انتقادی را در پیوند با امر عقلانیت و به نوعی جامعه پذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردم سالاری می توان دانست. با بازشناسی طنز به منزله ی ژانر تأثیرگذار در گفتمان انتقادی، می توان گامی به تحلیل جامعه شناسی ادبی نزدیک شد. طنزنویسان با بهره گیری از شگردهای ادبی و بلاغی در طنزهایشان، انتقادات پوشیده ی خود را مطرح می کنند و بر مسئولان جامعه و مردم به خصوص نخبگان تأثیر می گذارند. طنزهای سیاسی کیومرث صابری که از سال 1363 تا 1377 در ستون «دو کلمه حرف حساب» چاپ می شد. نمونه ی خوبی از این نوع طنز و از جهاتی در خور تأمل است. این پایان نامه به بررسی شگردهای طنزنویسی صابری در ستون «دو کلمه حرف حساب» اختصاص یافته است. و در نتیجه صابری با خلاقیت در به کار بردن انواع شگردها و زبان خاص طنزهایش و همچنین طرح مضامینی که مردم جامعه ی ما نه در یک زمان خاص بلکه همواره با آن درگیراند توانسته بود محبوبیت خاصی در سالهای 1363 تا 1377 به دست بیاورد. نتایج این پژوهش عبارتند از: 1. صابری به عنوان طنزنویسی صاحب سبک فقط از شگردهای طنزآمیز عام استفاده نمی کند و خود مبدع شگردهای فراوان جدیدی است که متناسب با روحیه ی مردم زمانش به وجود می آورد. 2. طنزهای صابری به دلایلی چون آشنایی زدایی در شگردهای طنز سازی، توجه به مخاطب، زبان طنزآمیز(زبانی که هم عامیانه و قابل فهم و هم سرشار از واژگان و اصطلاحات روز سیاسی ـ اجتماعی بود)، تنوع در محمل های طنزآمیز و مضامین و موتیف های روز که دغدغه ی عمده ی مردم محسوب می شد، توانسته بود جایگاه ویژه ای نزد عموم مردم پیدا کند.3. نوشته های به ظاهر پراکنده ی ستون طنز «دو کلمه حرف حساب» با وجود وقفه هایی که گاه در نگارش آن پدید آمده، سبک ویژه و مستقلی داردکه آن را از دیگر طنزهای معاصر مجزا می کند. و این تشخص سبکی به خصوص مربوط به زبان خاص طنزهای صابری و همچنین شگردهای ابداعی او برای طنزآمیز کردن مطلب است.
منابع مشابه
سبک کنایی «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری فومنی
طنزهای سیاسی و اجتماعی در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی، و بررسی خردورزی و خردستیزی آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسانهای ظریف و حساس است. این گونة ادبی ابزاری مؤثر برای تحولآفرینی و اصلاح کژیها و ناراستیهاست. طنزهای اجتماعی و انتقادی را میتوان در پیوند با امر عقلانیت و بهنوعی جامعهپذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردمسالاری دانست. با بازشناسی طنز بهمنزلة گون...
متن کاملسبک کنایی «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری فومنی
طنزهای سیاسی و اجتماعی در مطالعات تاریخ سیاسی و اجتماعی، و بررسی خردورزی و خردستیزی آبشخوری پرشور و خروش از عواطف انسان های ظریف و حساس است. این گونة ادبی ابزاری مؤثر برای تحول آفرینی و اصلاح کژی ها و ناراستی هاست. طنزهای اجتماعی و انتقادی را می توان در پیوند با امر عقلانیت و به نوعی جامعه پذیری و مشارکت در روند رو به رشد حرکت اجتماعی و مردم سالاری دانست. با بازشناسی طنز به منزلة گونة ادبی تأثی...
متن کاملشگرد واژهسازی در «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری
طنزنویسان صاحب سبک برای ایجاد طنز و روحیۀ تفکر انتقادی در بین مخاطبان خوشفکر و خوانندگان حرفهای متون ادبی، از شگردها و امکانات خاصی، خلاقانه بهرهمیبرند. یکی از امکانات طنزساز که از شاخصههای سبک کیومرث صابری نیز محسوبمیشود، واژهسازی و ترکیبسازی است. در این مقاله ابعاد مختلف این کاربرد را در «دو کلمه حرف حساب»های صابری بررسیکردیم. واژهها و ترکیبات ابداعی صابری را از دو نظر ساخت و معنا ...
متن کاملشگرد واژه سازی در «دو کلمه حرف حساب» کیومرث صابری
طنزنویسان صاحب سبک برای ایجاد طنز و روحیۀ تفکر انتقادی در بین مخاطبان خوشفکر و خوانندگان حرفهای متون ادبی، از شگردها و امکانات خاصی، خلاقانه بهرهمیبرند. یکی از امکانات طنزساز که از شاخصههای سبک کیومرث صابری نیز محسوبمیشود، واژهسازی و ترکیبسازی است. در این مقاله ابعاد مختلف این کاربرد را در «دو کلمه حرف حساب»های صابری بررسیکردیم. واژهها و ترکیبات ابداعی صابری را از دو نظر ساخت و معنا ...
متن کاملبررسی محتوی و شگرد های طنز کیومرث صابری ( دو کلمه حرف حساب)
چکیده رساله/پایان نامه : کیومرث صابری فومنی (گل آقا) یکی از چهره های برجسته ی طنز نویسی ایران در دوره ی معاصر است. وی در ستون «دو کلمه حرف حساب» روز نامه ی اطّلاعات سبکی را در طنز نویسی بنا نهاد که به عنوان «مکتب گل آقایی» معروف گشت. این نوشتار به بررسی شگردها و تحلیل محتوایی نوشته های طنز وی در این ستون اختصاص یافته است. در تحلیل شگردهای طنز روش کار ما این گونه است که ابتدا درباره ی هر شگرد...
15 صفحه اول« بررسی جنبه های بلاغیِ متونِ طنزآمیز روزنامه ی اطلاعات، به قلم کیومرث صابری»
طنز به عنوان یک گونه ی شاخص ادبی، همواره دست مایه ی شعرا و نویسندگان فارسی زبان قرار گرفته است. با آغاز مشروطه، این نوع ادبی به طور ویژه ای در خدمت روزنامه نگاری درآمد و به انتقال اهداف مشروطه خواهان کمک کرد. بعد از انقلاب شکوهمند سال 1357، بار دیگر منتقدان از طنز برای بیان مقاصد خود به شکلی گسترده استفاده کردند؛ از جمله ی کسانی که از این شیوه ی هنری بهره ی فراوانی بردند، کیومرث صابری فومنی (گل...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023