زیبایی شناسی و فلسفه افلاطونی در اشعار کتلین رین
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده شادی محی الدین قمشه ای
- استاد راهنما علیرضا جعفری جلال سخنور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده پایان نامه :هدف این رساله معرفی کتلین رین، یک شاعر بزرگ ناشناخته معاصر انگلیسی، درپرتو اندیشه های افلاطونی است. رین یکی از برجسته ترین نمایندگان اندیشه های متعالی افلاطون در دوران معاصر است که زیبایی، دانایی و نیکویی را به عنوان ارزش های سه گانه جاودانه در مرکز زندگی و شعر و فلسفه خود قرار داده است. در این رساله پژوهشگر ابتدا اصول اندیشه های افلاطونی مانند نظریه تذکر، جاودانگی روح، معنویت موسیقی و مبحث وحدت و کثرت را به گو نه ای که در اشعار رین آمده است شناسایی و بحث می کند تا به پرسش هایی در ماهیت روح، ماهیت علم، جوهر موسیقی و مانند آن پاسخ دهد. پژوهشگر پس از معرفی رین و افلاطون و آثارشان در فصل اول، در فصل دوم به بحث در اندیشه های افلاطونی می پردازد و در دو فصل بعد کیفیت ظهور این اندیشه ها در پانزده قطعه شعر منتخب از رین بررسی و در فصل آخر جمع بندی می شود. در این بررسی پژوهشگر کوشیده است که نشان دهد چگونه رین توفیق یافته است که معنویت و روحانیت افلاطون را در جهت تقویت ارزشهای جاودانه اخلاقی و زیبایی شناسی زنده کند، در دنیایی که این ارزش ها به تدریج کم رنگ می شوندو به سوی فنا می روند. بدین سان، پژوهشگر رین را به عنوان یک پهلوان میدان معنویت در دنیای معاصر معرفی کرده است.
منابع مشابه
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
امروزه در محافل آکادمیک، زیباییشناسی به عنوان شاخهای از فلسفه که به مطالعه پیرامون زیبایی و هنر میپردازد، مطرح است. به نظر صدرا زیبایی صورت یا امری تحسین برانگیز است.منشاء زیبایی جمیل مطلق است. لذت بخشی، ایجاد دوستی و عشق، اعجاب و تحسین برانگیزی از جمله آثار زیبایی بر روی نفس مُدرکاند. زیبایی امری عینی و آقاقی است. به نظر صدرالمتألهین زیبایی با وجود مساوقت دارد. پس از ویژگیهای وجود، مثل اصال...
متن کاملصورتهای افلاطونی و ارسطویی فلسفه فیلم
شالودههای فلسفی پایداری که افلاطون و ارسطو بنا کردند، علاوه بر دنیای فلسفه، در رویکردهای نظری به هنر نیز تأثیراتی بر جا گذاشت. این مقاله درصدد است این تأثیرات را در حوزهی فلسفهی فیلم بررسی کند و با تقسیم سینما به دو جزء تصویر و حرکت، و دنبال کردن این دو جزء در هنرهای یونان باستان و توجه به شکلگیری فلسفهی هنر افلاطون و ارسطو در مواجهه با این هنرها، دیدگاه صاحبنظران معاصر، یعنی یان ژاروی و...
متن کاملزیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
امروزه در محافل آکادمیک، زیباییشناسی به عنوان شاخهای از فلسفه که به مطالعه پیرامون زیبایی و هنر میپردازد، مطرح است. به نظر صدرا زیبایی صورت یا امری تحسین برانگیز است.منشاء زیبایی جمیل مطلق است. لذت بخشی، ایجاد دوستی و عشق، اعجاب و تحسین برانگیزی از جمله آثار زیبایی بر روی نفس مُدرکاند. زیبایی امری عینی و آقاقی است. به نظر صدرالمتألهین زیبایی با وجود مساوقت دارد. پس از ویژگیهای وجود، مثل اصال...
متن کاملنسبت ایدهآل زیبایی و زیبایی وابسته در فلسفه کانت
کانت در «نقد قوة حکم»، امر زیبا را در چهار دقیقه متناظر با احکام منطقی بررسی میکند. او در دقیقة سوم بر مبنای تحلیل مفهوم کلیدی «غایتمندی»، به تعریفی فرممحور از زیبایی یعنی غایتمندی بدون غایت (غایتمندی ذهنی) میرسد. در ذیل همین دقیقه، دو مفهوم «زیبایی وابسته» و «ایدهآل زیبایی» نیز مطرح میشود که داوری زیباشناختی در هر دوی آنها بر مبنای غایتمندی عینی است و مفهومی دال بر چیستی عین و کمال ع...
متن کاملتطبیق زیبایی شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
تصور مطلق انگارانه دکارت نسبت به شناخت عقلی موجب فاصله گرفتن انسان با عالم طبیعت، ادراک حسی و سرانجام پدید آمدن شکاف میان عقل و حس شد. سئوال این است آیا می توان در مذهب اصالت عقل دکارت جایی برای زیبایی شناسی یافت؟ بدین منظور با توجه به جایگاه ادراک حسی در نظام فلسفی دکارت ابتداء به جایگاه زیبایی شناسی در مذهب اصالت عقل او می پردازیم و اینکه آیا بر چنین مبنایی می توان معرفتی قابل اعتماد از زیبای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023