تشبیه و مواد تصاویر آن در قصاید فارسی خاقانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده مرتضی محمدزاده داغمه چی
- استاد راهنما احمد غنی پورملکشاه مرتضی محسنی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
دنیای خیال و اندیشه ی خاقانی نشان دهنده ی روحیّات اوست اوانسانی زودرنج است ودر بسیاری ازجاهای شعرش از زمانه و حاکمان ومردم گله می کند و از طرف دیگر تسلیم یاوه گویی های دیگران هم نمی شود و غرور هنری خود را فراموش نمی کندو پیوسته در سخنوری خود را یگانه ی زمان می داند و نوع تصاویری که با استفاده از عناصر مادّی و حسّی مثل امورمربوط به طبیعت و عناصر انتزاعی می سازد نشان دهنده ی قدرت هنر خاقانی در تصویرسازی های خیالی است . تصویرهای خیالی و شاعرانه ی مورد بحث ما در قصاید فارسی خاقانی مجموعه ای از امکانات است که او در تشبیهات خود به کارگرفته است؛ موضوعات در تشبیه خاقانی چندان تفاوتی با موضوعات شاعران دیگرندارد ودر موارد زیادی دورکن اصلی تشبیهات او را همان مواد و عناصری تشکیل می دهند که شاعران دیگر به عنوان مشبّه و مشبّهٌ به در تصاویر تشبیهی خود استفاده کرده اند؛ امّا نوع استفاده ی او از این امکانات با دیگر شاعران تفاوت دارد. این تفاوت را بیشتر می توان در نوع نگاهی که به مشبّهٌ به تشبیه دارد و وجه شبهی که او درآن می یابد، دید. بعضی از ویژگی های تصاویر تشبیهی خاقانی که او را از سایر شاعران قصیده پرداز ممتاز می کند، علاوه برنگاه متفاوت او به عناصر تشبیه ، توجّه او به جزئیّات است وهرگز به دنبال این نیست تا در تشبیه یک عنصر به عنصری دیگر به وجه شبهی برجسته و چشم گیر دست یابد، گویا او به این سخن اعتقاد دارد که هرچه میزان تفاوت های دو رکن تشبیه بیشتر باشد تصویر خیالی حاصل، جذّاب ترو شیرین تر خواهد بود چون ذهن جستجوگر انسان آن را بیشتر می پسندد. در این پژوهش هدف بر این است تا بخشی از دنیای خیال خاقانی را که اوبا موادّ تصویرسازی در تشبیهات ساخته است به نمایش بگذاریم.
منابع مشابه
متناقض نمایی در قصاید خاقانی
متناقض نمایی در حقیقت یک امکان زبانی است برای برجسته سازی که به جهت شکستن هنجار زبان و عادت ستیزی موجب شگفتی و در نتیجه التذاذ هنری می شود. متناقض نمایی با تضاد (طباق) متفاوت است...
متن کاملهنجارگریزیهای خاقانی در ردیف قصاید
ردیف یکی از عوامل مهم و نقشآفرین در افزایش موسیقی کناری شعر است. قرار گرفتن آن بعد از قافیه و داشتن وحدت لفظی و معنایی وجه مشترک همه تعاریف این مقوله از آغاز تاکنون بوده است. خاقانی شروانی (595-515 هـ . ق) با هنجارگریزی در این زمینه و استفاده از ظرفیتهای زبانی چون ایجاد معانی مجازی، کنایی و استعاری جدید در بافت کلام، همه تعاریف موجود در زمینه وحدت معنایی را زیر سؤال برده است؛ بهگونهای که تن...
متن کاملتشبیه و حروف الفبا در شعر خاقانی
تشبیه در شعر فارسی، در زمره برجستهترین نوع صور خیال محسوب میشود؛ و در شعر اکثر شاعران جایگاهی ویژه دارد. بنابر این شاعران با استفاده از پدیدههای طبیعی اطراف خود، دایره تشبیهات خویش را گستردهتر ساختهاند. یکی از این پدیدهها، مشبهٌبه قرار دادنحروف الفباست که درشعر فارسی و به ویژه در اشعار سبک عراقی و پس از آن، نقش ویژهای دارد. در این جستار با تمهید مقدمهای در باب تشبیه و حروف الفبا، و مرا...
متن کاملکارکردهای هنری عناصر چهارگانه در قصاید خاقانی
بی تردید خاقانی، شاعر بزرگ قرن ششم، صاحب سبک خاصی است. هرچند در این روزگار آوردن زیورهای لفظی و معنوی و مقوله های چهارگانه بیان ذهن همۀ شاعران را به خود معطوف کرده بود اما قصاید خاقانی مظهر و جلوه گاه بلا منازع این آرایه ها و آراستن ها است. جولان بی مانند خاقانی در آوردگاه های علمی چون تاریخ، فلسفه، طب، نجوم، داستان های پیامبران، قرآن و کلام ، تفسیر و اسطوره های ایرانی و ... دیوان او را همانند ...
متن کاملمقایسهی تطبیقی مقدمات قصاید خاقانی و متنبی
از آنجا که مقدمات قصاید عربی در نقد قدما از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بزرگانی چون ابن رشیق قیروانی، ابوهلال عسکری، ابن اثیر، ثعالبی و...به نقد این قسمت از قصاید، اهتمام ویژهای داشتهاند، ضروری مینماید در ادبیات فارسی نیز مقدمات قصاید شاعران بررسی شود. در این مقاله مقدمات قصاید خاقانی و متنبی بررسی شده است. روش تحقیق، به شیوهی توصیفی- تحلیلی و حجم نمونه، کل قصاید دیوان خاقانی و متنبی است. ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023