مظالعه تطبیقی پیکره های حیوانی ایران در دوران اسلامی و پیش از اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده اسری نظیری آستانه
- استاد راهنما علیرضا خواجه احمد عطاری قباد کیانمهر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
فرهنگ شیوه ی زندگی یک قوم است؛ شیوه ی ارضای نیازها در جامعه ای معین. خواه نیازهای زیستی و خواه نیازهای مربوط به باورها و ارزش ها. هر اثر فرهنگی و هنری، نشان دهنده ی رویدادی است که در آن مقطع زمانی و تاریخی برای فرهنگ یک جامعه تعریف شده و حتی پایداری تأثیرات آن فرهنگ، متعلق به دوره ای نامحدود است و با سیر تحول در تاریخ، بر حسب نیاز هر روزگار، به حیات خود ادامه داده است. اثر هنری و فرهنگی (در اینجا پیکره های حیوانی)، همزمان یک رویداد تاریخی نیز به شمار می آید و قدمت تمدن و فرهنگ ایران زمین را نشان می دهد. این تحقیق با بررسی دقیق روی آثار پیکره ای فلات ایران در دو دوره ی اسلامی و پیش از اسلام، از حوزه ی ساختار، مصالح، شکل و کارکرد این پیکره ها دست به کشف و پژوهش در عمق فرهنگ ایران زمین می برد. این پژوهش بابررسی آثارموزه ای وگردآوری اطلاعات کتابخانه ای دست به تطبیق وتحلیل داده هازده،به تبیین آثارهنری این دودوره پرداخته و تأثیراندیشه های فرهنگی وهنری رادرساخت این آثاردنبال می کند. دراین راه بااستفاده ازروش تاریخی وتوصیفی به تطبیق وتحلیل اطلاعات پرداخته و بامقایسه ی طرح،نقشمایه،جنس،تنوع وکارکرد پیکره های حیوانی،آثاراین دودوره مورد مطالعه قرارمی گیرد. یافته هاحاکی ازآنست که در ساخت آثار در دو دوره ی مذکور، طبیعت به عنوان عنصری مشترک مورد توجه بوده با این تفاوت که در دوره ی اسلامی استحاله ی فرم، ساده شدن و نگاه تجریدی، در پیکره ها در مقابل نگاه واقع گرا و طبیعت نمای دوران پیش از اسلام قرار می گیرد. همچنین، باورهای اعتقادی پیش از اسلام در ساخت پیکره های حیوانی دوره ی اسلامی تأثیرگذار بوده اند.
منابع مشابه
نقوش و نمادهای گیاهی و حیوانی در سفالینه های دوران اسلامی ایران
دین مبین اسلام با بستر فرهنگی وحی و ندای آسمانی قرآن کریم، به شکوفایی و بالندگی زمینههای علمی و هنری یاری رساند.. قبول دین اسلام در قلمرو وسیع ساسانیان و تغییر فرهنگ از تجملپرستی به سادهزیستی موجب توجه بیشتر به سفالگری گردید. اهمیت سفال تنها به عنوان کهنترین صنعت دستی بشر نیست بلکه سفال با نقش و نگارهایی که سازندگانش در پس قرنها به آن دادهاند، تاریخ، فرهنگ و هنر انسانها را نیز به نسلهای بع...
متن کاملمقایسۀ تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلامی (با تأکید بر دورۀ امویان و عباسیان)
در میان تمام ملتها گیاهان و عناصر گیاهی از تقدس ویژهای برخوردارند و این موضوع سبب شده است که مفاهیم آشکار و نهفتة موجود در آنها در هنر و معماری ملل مختلف بروز و ظهور داشته باشد. در ایران باستان نیز جلوههایی از عناصر و نقشمایههای گیاهی را میتوان در تزیینات معماری مشاهده کرد که الگوی سایر ملل نیز شده است. بیان مسئله و هدف :پژوهش حاضر در پی استخراج مفاهیم نهفته در نقوش گیاهی بهکاررفته...
متن کاملالقاب و عناوین فرمانروایان در ایران پیش از اسلام
در ایران باستان فرمانروایان از القاب وعناوین بسیاری استفاده میکردند تا اندیشهها و دیدگاههای خود را رواج دهند. برخی از آنها با تأسی به گذشتگان و برخی دیگر متأثر از عوامل مختلف در گذر زمان انتخاب میشدند. فرمانروایان با القاب و عناوین غالباً درصدد قدرتنمایی، تمایز و تقدس خویش در میان مردم بودند. بررسی القاب و عناوین سران در روزگار کهن و عوامل تأثیر گذار در شکل گیری آنها با نگاهی به تاریخ و تم...
متن کاملهلنیسم و نقش آن در فرهنگ ایران پیش از اسلام
در آغاز قرن پنجم پیش از میلاد، در بخش جغرافیایی کوچکی از سرزمین کهن یونان، شیوۀ زندگی متمدنی در قالب سازمان برجستۀ پولیس شکل گرفته بود. در این سرزمین باستانی و کرانههای ساحلی آن اقوام گوناگونی سکونت داشتند؛ یکی از آنان قوم «آخایی» نامیده میشد. قبیلهای از این قوم در منطقۀ «هلاس» سکنی گزید و از این مقطع به بعد یونانیان خود را «هلنی» نامیدند. هلنیهای اصیل با پشت سر گذاردن دنیای کهن و «عصر ظلمت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023