بررسی مردم شناختی نقوش و پیکره های باستانی (مورد مطالعه طاق بستان) استان کرمانشاه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده عظیم خدارحمی
- استاد راهنما محمد همایون سپهر محمدصادق فربد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هنر از دوران باستان تا به امروز جزئی جدانشدنی از فرهنگ و تمدن مردمان هر سرزمین و هر فرهنگ خاصی بوده است فرهنگایران یکی از بزرگترین تمدنهای باستانی می باشد که هنر؛ و طرحهای مختلف ازدل آن بیرون آمده و جایگاه ویژه ای را در بین مردم دنیا باز کرده است اما متآسفانه درحال حاظر بسیاری از هنر دوستان جایگاه آنها را به عنوان فرهنگ گذشته و کهن نمی دانند. نقش برجسته ها یکی از ابتدایی ترین هنرهایی است که از دوران گذشته بر اثر افکار و اعتقادات گوناگون از جانداران و بی جانها به وجود آمده که در سرتاسر ایران می توان این نقوش را مشاهده کرد. پژوهشگر در این تحقیق به بررسی مردم شناختی نقوش و پیکره های باستانی طاق بستان بپرداخته و نکات قابل توجه پژوهشگر در این تحقیق پی بردن به ریشه های مردم شناختی نقوش و معتقدات مردم هزاره ها است. دراینجا لایه های خبری و اطلاعات بر اساس پیامی که شاهان ساسانی در نظر داشته اند به آیندگان برسد و نیز یا به ابزاری که حاصل این پیام است ، یعنی نقش برجسته و کتیبه به تفکیک بیان شده است و به هنگام شرح نقوش تلاش بر آن بوده تا مطالب به زبانی ساده توضیح داده شود. پژوهشگر برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از روش مشاهده میدانی ومطالعه اسنادی (کتابخانه ای)، عکس برداری و مصاحبه با اهل هنر استفاده نموده.همچنین برای تحلیل موضوع از طریق چهارچوب نظری از مکتب کارکرد گرایی و اشاعه گرایی استفاده کرده است. یافته های تحقیق تلفیقی ازمشاهدات میدانی و منابعی است که تا حد امکان در کتب گوناگون و اساتید مجرب و اهل هنر وجود دارد گرداوری شده و اطلاعات مربوط به هر کدام به تفکیک بیان شده است. واژگان کلیدی : طاق بستان ، نقش برجسته ، کتیبه ، حلقه قدرت ، اهورامزدا ، آناهیتا
منابع مشابه
جمع آوری و تحلیل گرافیکی نقوش حجاری های طاق بستان کرمانشاه "دوره ساسانیان" پروژه عملی: آرم ها و پوسترهای تبلیغاتی برای موزه طاق بستان
مطالعه و بررسی تاریخی اقوام و گذشتگان نیازمند اسناد و مدارکی ست که آنان به شیوه های گوناگون و متناسب با موقعیت فرهنگی و تمدن آن دوره از خود بجای گذارده اند . انسان با استفاده از سطوح مصالحی همچون فلز ، سنگ ، چوب ، پارچه ، گچ و ... به اسامی و تصویر کردن وقایع پیرامون خود پرداخت و همزمان با دفع نیازهای روزمره ، نقشی از دل بر این صفحات انداخت . از میان مصالح یاد شده سنگ و حجاری بر آن ، استفاده...
15 صفحه اولنشانه ها در طاق بزرگ طاق بستان
طاق بزرک بستان با ابعاد و نسبت هایی متفاوت ترکیبی بدیع و فن و روشی پیچیده تر در واپسین سال های حکومت ساسانی در غرب ایران ساخته می شود. ساسانیان با به پایان رساندن این اثر شاخص پیامی برای ماندن هر چه بیشتر فرستاده اند و آن را در ساختار پیچیده ی طاق بزرگ و نقوش بغایت حیریت انگیر آن نهان داشته اند تا همچون صخره های بلند و ستبر کوهی که در کنارش غنوده است جاودان بماند در نقوش طاق بزرگ ما با تمامی رم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023