بررسی تطبیقی نقوش انسانی و حیوانی تمدن های جیرفت و سومر باستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده مریم بوستانی
- استاد راهنما احمد نادعلیان حبیب الله آیت اللهی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
ایران سرزمین تمدن های بزرگی است که تاریخ و هویت بشری را شکل و قوام بخشیده اند و جزو میراث جهانی محسوب می شوند.به همین دلیل،شناسایی این تمدن های بزرگ نه فقط برای ایرانیان،که برای جهانیان مهم است.محوطه های باستانی حسنلو، زیویه،شهداد، مارلیک، سیلک، شهر سوخته ،گیان و اسماعیل آباد جدیدا جیرفت نمایانگر بخشی از این میراث بزرگ است. اگر چه اختلافات بسیار زیاد محیط زیستی موجود در فلات ایران یکی از علل تقویت تبادل کالا و خدمات بین مردمی است که در این مناطق زندگی می کرده اند با این وجود امکان تبادل مازاد محصول تولیدات یکی از مهمترین دلایل ایجاد،نگهداری،استحکام و تثبیت استقرارگاهها و ایجاد مشاغل است،که نخستین نشانه های آن در دوان نوسنگی دیده شده و بنابراین اتفاقی نیست که در هزاره های پنجم ق م،فلات ایران توسط جوامع روستایی و استقرار گاههای فراوان پیش از تاریخی اشغال شده بود.تبادلات میان جوامع تنها به کالاهای مادی ختم نمی شده،بلکه مقولات مهم تفکری و ایدئولوژیک و مذهبی را نیز در بر می گرفته است.به این ترتیب دیده می شود که در بسیاری از این استقرارگاهها،نه تنها ابزار کارها به هم شبیه است بلکه بسیاری از اشیایی که با مسایل و نکات اجتماعی و انجام مراسم مذهبی و ایدئولوژیک مرتبط بوده اند نیز شباهت حیرت انگیزی به یکدیگر دارند. ظرفهای«سبک میان فرهنگی»در مناطق مختلف و گسترده ای چون میان رودان شمالی،جنوبی،جزایر و سواحل خلیج فارس،فلات ایران،آسیای مرکزی و حتی دشت سند پیدا شد با خصوصیات مشترکی که وجود صحنه هایی از نبرد بین گربه سانان،نقوش مارها،پرندگان و جانوران افسانه ای از آن جمله می باشد ،این نوع تزیینات که روی اشیای دیگری مانند بزک دانها نیز وجود داشت به نام« سبک میان فرهنگی» نامیده شده اند،زیرا مجموعه ای از اشکال رایج در فرهنگهای گوناگون و واحدهای جغرافیایی مختلفی است که همگی با هم در یک جا جمع شده اند.در ابتدا تقریبا مانند همیشه،تصور می شد که محل اصلی ساخت و تولید این اشیا و نقوش-و این فرهنگ-میان رودان بوده،اما بعدها با پیدا شدن کارگاه ساخت برخی از این اشیا در تپه یحیی و سپس در شهداد و اخیرا در جیرفت،جایی که صدها و صدها شیئ با این سبک پیدا شده،به روشنی نشان داد که محل، منشا و اصل این سبک هنری و صنعتی در میان رودان نبوده،بلکه دقیقا در جنوب شرقی ایران بوده است.اشیای متعلق به «سبک میان فرهنگی» شامل سلسله اشیای بسیار لوکسی بوده که خواهان فراوانی در بین طبقات بالای اجتماع داشته است و بنابراین پیدایش آنها در مناطق وسیعی با فرهنگ های متفاوتی نشان دهنده اهمیت وجود آن ها در طبقات خاص اجتماعی بوده که خود دلیل روشنی بر وجود تبادلات بازرگانی وسیع و سازماندهی شده ای در این دوران بوده است.نکته قابل توجه دیگر آن است که نقوش حک شده روی این اشیا می توانسته اند دارای ارزش های آیینی نیز باشند که این عامل نیز به نوبه خود می توانسته یکی از علل توزیع و گسترش بسیار آنها بوده باشد. جداسازی و اختلاف در تولید کالا ابزار در داخل هر جامعه یکی از نتایج تقسیم کار در میان مردم ساکنان همان جامعه بوده است . کنترل وسیع منابع طبیعی نه تنها باعث تضمین نظم اجتماعی و حقوق فردی که به تامین بخشی از غذای مورد نیاز یک ساله شخص منجر می شده ،بلکه انگیزه ای برای غنا بخشیدن به دیدگاه های ایدئولوژیک وآیینی نیز به شمار می رفته است. متون سومری دوره اول سلسله های قدیم به برخی فعالیتهای تجاری در فاصله های دور اشاره دارند و نقش اصلی و مهم سازماندهی جابه جایی تولیدات کشاورزی و سایر محصولات و منابع طبیعی بین جوامع فلات ایران و سومر را به معابد و کاخ ها منسوب می کنند. پیدایی و کشف تمدن های بزرگ میان رودان در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی باستان شناسان آن زمان را به این فکر انداخت که منطقه میان رودان ،سرزمین مادری مهد تمدن جهانی است که با دوره بسیار درخشان سومری آغاز شده است.اصرار در درستی این نظریه تا آنجا پیش رفت که این تصور پیش آمد که شهرنشینی پدیده ای است که منحصرا به وجود رودخانه های بزرگ و سرزمین های رسوبی وابسته است و تنها دو منطقه میان رودان و دشت سند این مزیت را داشته اند و به این ترتیب پیدایش هر گونه تمدن و فرهنگ در سرزمین های فاقد این امکانات تصادفی بوده است؛اما طبق کشفیات بعدی باستان شناسی اگر چه سرزمین های رسوبی و سیلابی میانرودان، محل ایجاد نخستین و شاید بزرگترین شهرهای اولیه بوده اند، از سویی دیگر آنچه در سرزمین های شرقی و بدون آب و علف پیدا شده نه تنها نتیجه فکر و ساخت سومریان وبازماندگان آنان نبوده،بلکه حتی این امکان نیز وجود دارد که میانرودانی ها وارد کننده مواد اولیه و فناوری از سرزمین های دوردست تری چون آسیای مرکزی و حوزه جنوب شرقی ایران بوده اند.
منابع مشابه
بررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق میتواند دریافتهایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقعگرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ بهطوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگیهایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، بهعنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملبررسی نقوش حیوانی در آثار تمدن جیرفت
انسان در مسیر خلق می تواند دریافت هایش را برای بیان منظورهایش ترکیب یا تجزیه کند. نگرش نمادین به مخلوقات باعث شده است که هنرمندان ضمن رعایت جنبة واقع گرایی در نمادها، در آثار خود از نمادهای طبیعی نیز بهره ببرند؛ به طوری که متناسب با نیاز و نیات تصویر و محتوای مورد نظر، انواع نمادها با الهام از طبیعت و ویژگی هایی نزدیک به جهان مادی خلق و استفاده شدند. آثار منقوش، به عنوان نمادی از هنر ماندگار، ه...
متن کاملبررسی بصری و مقایسه تطبیقی نقوش تمدن جیرفت و نقوش تمدن ایلام (ارائه گرافیک : طراحی آرم با موضوع فرهنگی با استفاده از نقوش تمدن جیرفت و تمدن ایلام)
از مهم ترین راه های شناخت بشر از ادوار گذشته، مطالعه بر روی آثار به جای مانده از آنان است، از شاخص ترین این تمدن ها، میتوان به تمدن ایلام و تمدن جیرفت اشاره کرد که تا به کنون پژوهشی درباره مقایسه این دو تمدن به ویژه از لحاظ ارزشهای بصری صورت نگرفته و در نتیجه ارتباط نقوش این دو تمدن با یکدیگر مشخص نگردیده است. از این روی در این تحقیق سعی شده که نقوش این دو تمدن را با استفاده از عناصر بصری مور...
بررسی نقوش جانوری و «جانوران ترکیبی» در آثار سنگی تمدن جیرفت
تمدن جیرفت، از تمدنهای کهن فلات ایران در حوزۀ هلیلرود است. ظروف و اشیای بهدستآمده از این منطقه نهتنها بیانگر فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین است، بلکه به دلیل داشتن تصاویر زیبا و بدیع، از ظرفیتهای درخور ملاحظه برای پژوهش در مورد شیوۀ زندگی و فرهنگ رایج در میان مردم این منطقه برخوردار است. هدف از این پژوهش، معرفی، شناخت و بیان نمادین موجودات تصویرشده روی ظروف سنگی جیرفت است. بنابراین، در ا...
متن کاملبررسی ساختار گرافیکی در نقوش اشیاء تمدن جیرفت - پروژه عملی: پوستر با موضوع معرفی تمدن جیرفت
پس از کشف اتفاقی تمدن جیرفت در سال 1381 تعداد بسیار زیادی ظروف و اشیاء گوناگون در قالب های مختلف و با جنسیت های متفاوت با قدمتی نزدیک به پنج هزار سال پیش، به دست آمد. این آثار از حیث تنوع ظاهری چه در فرم و چه از لحاظ نقش و نگار در نوع خود بی نظیر هستند. نمونه های به دست آمده سبک جدیدی را به دنیای هنر ارائه دادند که بهتر است آن را سبک جیرفتی بنامیم. این سبک به خصوص در اشیای سنگ صابونی دارای ویژگ...
15 صفحه اولبررسی تطبیقی نقوش پارچه های صفوی و گورکانی
پارچهبافی ازجنبه کاربردهای فراوانی که در میان تمامی اقشار جامعه دارد، یکی از پیشروترین و گستردهترین صنایع در بین کشورهای مسلمان، از جمله ایران و هند بهشمار میرود. بههمین دلیل سدههای نهم تا یازدهم هجریقمری - پانزدهم تا هفدهممیلادی از نظر پیشرفت و گسترش هنر پارچهبافی صفوی و گورکانی با اهمیت است. این دو با داشتن ارتباط فرهنگی و هنری در سدههای پیشین، بهویژه در زمان حکومتصفویه، تاثیرات ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023