معاد جسمانی از دیدگاه متکلمان (شیعه،معتزله،اشاعره)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده مریم عرفانیان
- استاد راهنما علیرضا کهنسال
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
معاد واعتقاد به زندگی جاوید از اصول اسلام می باشد وهیچ مسلمانی این اصل مهم را نمی تواند انکار کند.تمام دانشمندان در اصل معاد اتفاق دارند اما در کیفیت آن اختلافاتی وجود دارد ومهمترین اختلافات در این زمینه به جسمانی وروحانی بودن معاد برمی گردد، اما اختلافاتی در باب کیفیت معاد وجود دارد واین اختلافات وتمایزات در باب کیفیت معاد ناشی از تمایز واختلاف متکلمان وفیلسوفان در باب حقیقت انسان می باشد. متکلمان برای توجیه وجود بدن به دو رآی عمده که یکی اعاده معدوم ودیگری اجزای اصلیه می باشد در این پایان نامه در فصل اول درباب کلیات معاد پرداخته می شود ودر فصل دوم در باب اعاده معدوم می پردازیم که در ابتدا تفاوت معدوم از دیدگاه متکلمان بررسی می شود وبه این نتیجه می رسد که اعاده معدوم را کسانی که جایز می دانند بر دو دیدگاه قائل بودند: معدوم، نیستی محض است ودیدگاه دیگر از معدوم نیستی محض نمی دانند و به پراکندگی اجزاءقائل می باشند. یکی از مباحث مهمی که در این فصل بیان می شود آن است که آیا متکلمان به عینیت این بدن در قیامت قائل هستند یا به مثلیت این بدن؛ یعنی آیا عین این بدن باید در قیامت محشور شود یا مثل آن هم محشور شود کافی است که به صورت مفصل پرداخته می شود وآراءمتکلمان در این مسئله در این فصل پرداخته می شود.ودر انتها این فصل آراءموافق ومخالف اعاده معدوم را می پردازیم.در فصل سوم که درباب دیدگاه دیگری درباب کیفیت معاد جسمانی که اجزای اصلیه است، می پردازیم.ودر این فصل درباب روایاتی که متکلمان درباب اجزای اصلیه به آن تمسک جسته اند که یکی عجب الذنب ودیگری طینت می باشدکه به طور مفصل در این باب پرداخته می شود.ودر پایان این فصل انتقاداتی در اجزای اصلیه بیان شده که به آن می پردازیم.در فصل چهارم درباب نظراتی متفاوت در کیفیت معاد جسمانی است که رأی غزالی ،رأی علامه طباطبایی،رأی ملاصدرا، رأی علم جدید که این آراء با اعاده معدوم واجزای اصلیه متفاوت است.وفصل پنجم این پایان نامه به شبهات معاد جسمانی از قبیل: شبهه آکل ومأکول، اعاده معدوم،عدم گنجایش حشر بدن های غیر متناهی در جرم محدود زمین، لزوم مکان برای بهشت وجهنم،تناسخ، غرض خداوند از اعاده انسانهاوپاسخ آنها پرداخته می شود.
منابع مشابه
معاد جسمانی از دیدگاه مدرس زنوزی
صدرالمتألهین اولین کسی بود که بر اساس مبانی حکمت متعالیه توانستمعاد جسمانی را تبیین عقلانی کند.طبق مبانی صدرایی، بدنی که بالذّات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدن ما، نه این بدن متعین دنیوی، عنصری از شؤون و بلکه نماد مرتبهی نازله نفس است و عمل نفس در عالم واقع، به واسطهی بدن صورت میگیرد. بنابراین بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست، بلکه متجلّی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل، هم نقش ...
متن کاملمعاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی
ابن عربی معاد را هم روحانی و هم جسمانی میداند. از نظر وی، ماهیت حقیقی معاد و حشر، جمع شدن نفوس جزیی در نفس کلّی است. معاد جسمانی نیز دارای دو کیفیت متفاوت برای بهشتیان و دوزخیان است. زیرا حشر جسم بهشتیان به شکل دنیوی نیست؛ بلکه جسم محشورشدهی آنها، جسم لطیف ملکوتی است که موسوم به جسم طبیعی است و از نشأت عنصری و دنیوی برتر است و خواصّ دنیوی ندارد. امّا حشر جسم دوزخیان، به گونهی عنصری، و مبتنی بر ...
متن کاملمعاد جسمانی از دیدگاه ابن عربی
ابن عربی معاد را هم روحانی و هم جسمانی می داند. از نظر وی، ماهیت حقیقی معاد و حشر، جمع شدن نفوس جزیی در نفس کلّی است. معاد جسمانی نیز دارای دو کیفیت متفاوت برای بهشتیان و دوزخیان است. زیرا حشر جسم بهشتیان به شکل دنیوی نیست؛ بلکه جسم محشورشدهی آنها، جسم لطیف ملکوتی است که موسوم به جسم طبیعی است و از نشأت عنصری و دنیوی برتر است و خواصّ دنیوی ندارد. امّا حشر جسم دوزخیان، به گونهی عنصری، و مبتنی بر ...
متن کاملمعاد جسمانی از دیدگاه حکیم سبزواری
معاد جسمانی،کیفیت وامکانپذیری آن ازجمله مسائلی است که فیلسوفان ومتکلمان اسلامی به طور گسترده پیرامون آن بحث کرده، و به نحوفزاینده ای تلاش کردهاند ،در تبیین آن میان عقل و نقل سازگاری ایجاد کنند. یکی از این متفکران،حکیم سبزواری است که در برخی از آثار خود برای اثبات امکانپذیری و وقوع معاد جسمانی دلایل و براهین عقلی ارائه کرده،وبه شبهات مطرح پیرامون معاد جسمانی وکیفیت آن پاسخ داده است. حکیم سبز...
متن کاملمعاد جسمانی از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
مسئله معاد خصوصا معاد جسمانی در تفکرات فلسفی جایگاه ویژه ای داشته است، التزام بهعقل و نقل، حکما را به موضع گیری های مختلف سوق داده است . در این میان ابن سینا و ملاصدراجایگاه ویژه ای دارند، در این مقاله تقابل ظاهری میان این دو فیلسوف به بوته نقد گذاشته شده وقرابت تفکر آن دو به تصویر کشیده شده است.
متن کاملمبانی نظری معاد جسمانی ملاصدرا از دیدگاه امام خمینی(س)
ملاصدرا اوّلین کسی بود که توانست بر اساس مبانی حکمت متعالیه معاد جسمانی را تبیین عقلانی نماید. طبق مبانی صدرایی، بدنی که بالذات تحت تدبیر نفس قرار دارد، یعنی بدنٌ ما نه این بدن متعین عنصری دنیوی، از شؤون و بلکه مرتبة نازلة نفس است؛ بنابراین، بدن آلتی مستقل و بیگانه از نفس نیست و تجلّی نفس است. بر این اساس، بدن در ارتکاب عمل هم نقش مباشر را دارد و هم مسبّب پیدایش عمل است و به همین دلیل در آخرت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023