بررسی شخصیت و تکنیک های شخصیت پردازی در داستان های سنگ صبور، خیمه شب بازی و انتری که لوطیش مرده بود.
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
- نویسنده ام کلثوم خوبی پور
- استاد راهنما محمّدعلی محمودی محمدعلی زهرازاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده از آن جا که تا کنون داستانی بدون شخصیت نوشته نشده است و خلق چنین اثری هم هرگز امکان پذیر نخواهد بود، شخصیت ها را باید شالوده و بنیاد هر داستان به شمار آورد و نحوه ی پردازش و ساخت آنها را باید یکی از وظایف اساسی داستان نویس تلقی کرد. هر نویسنده ای در این راستا تکنیک ها و شگردهایی را به کار می گیرد تا از این طریق هر چه بهتر شخصیت های داستانی خویش را پرورده و در ذهن و ضمیر خوانندگان جاودانه و مانا سازد. با توجه به اهمّیّت عنصر شخصیت و شخصیت پردازی در داستان، هدف از ارایه ی این پایان نامه بررسی شخصیت و تکنیک های شخصیت پردازی در داستان های صادق چوبک، یکی از نویسندگان پیشرو معاصر ایران است که با خلق داستان هایی ماندگار گامی بزرگ در مسیر ترقی ادبیات داستانی معاصر برداشته است. چوبک شخصیتهای خاطرهانگیزی را در داستانهایش خلق کرده و در برابر خواننده به نمایش می گذارد که این شخصیت ها اغلب تیپیک، ایستا و تک بعدی هستند و نویسنده در پردازش آنها بیشتر از شیوه ی غیر مستقیم و جریان سیال ذهن بهره می گیرد. تکیه ی اصلی این رساله در این بررسی، داستان های «سنگ صبور»، «خیمه شب بازی» و«انتری که لوطیش مرده بود» می باشد. به منظور بررسی شخصیت های داستان های صادق چوبک ابتدا تعاریف و کلیاتی راجع به شخصیت، اهمّیّت شخصیت، انواع شخصیت، جامعیت و تحوّل شخصیت ها و نیر تعریف و شیوه های شخصیت پردازی در داستان، مطرح کرده و سپس بر اساس این مولفه ها، شخصیت ها و شیوه ی پردازش آنها را در داستان های مذکور در سه بخش مجزا مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. کلمات کلیدی: داستان معاصر، شخصیت، تکنیک، شخصیت پردازی، صادق چوبک
منابع مشابه
ردپایی از اگزیستانسیالیسم ادبی در داستان «انتری که لوطیش مرده بود» اثر صادق چوبک
اگرچه عمدتا داستان های چوبک مهر ناتورالیستی بر پیشانی دارد و اغلب، داستانهای او را ناتورالیستی میدانند ولی تاثیرپذیری برخی از آثار او از دیگر مکاتب ادبی هم قابل تامل و شایسته بررسی است. داستان کوتاه «انتری که لوطیش مرده بود» به زعم ما اثری کاملا اگزیستانسیالیستی است که مطابق با آراء وجودگرایان نوشته شده است و چوبک در آن کوشیده است دیدگاه خود را در مورد وانهادگی، بی هدفی، پوچی و بیچارگی انسان ...
متن کاملبررسی و تحلیل آثار صادق چوبک (سنگ صبور، تنگسیر، انتری که لوطیش مرده بود)
در این پایان نامه سه اثر از آثار صادق چوبک، دو رمان "سنگ صبور" و "تنگسیر" و داستان کوتاه "انتری که لوطیش مرده بود" مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا سبک و نوع نویسندگی صادق چوبک مورد مطالعه قرار گرفته، سپس به بررسی ویژگی های وی در داستان نویسی و استفاده از جریان سیال ذهن در رمان "سنگ صبور" مبادرت شده است؛ بعد از آن به بررسی و تحلیل عناصر داستانی- از دریچه ی نگاهی نو- پرداخته شده است. در این تح...
15 صفحه اولتحلیل انتقادی عناصر ناتورالیستیِ داستان «انتری که لوطیش مرده بود» از چوبک
مکتبهای ادبی یکی از معیارهای مهم برای نقد و ارزیابی آثار ادبی در دورههای گوناگون به شمار میروند. به این اعتبار که هر مکتب ادبی، نشان دهندۀ ویژگیهایی است که در اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر دوره میگذرد، با نقد و بررسی آثار نویسندگان میتوان به بخش مهمّی از این خصیصهها پی برد و تحلیل روشنتری از شرایط اجتماعی ارائه داد. از جملۀ این مکتبها، ناتورالیسم است که نخستین بار از طریق ترجمۀ آثار ...
متن کاملتحلیل انتقادی عناصر ناتورالیستیِ داستان «انتری که لوطیش مرده بود» از چوبک
مکتب های ادبی یکی از معیارهای مهم برای نقد و ارزیابی آثار ادبی در دوره های گوناگون به شمار می روند. به این اعتبار که هر مکتب ادبی، نشان دهندۀ ویژگی هایی است که در اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر دوره می گذرد، با نقد و بررسی آثار نویسندگان می توان به بخش مهمّی از این خصیصه ها پی برد و تحلیل روشن تری از شرایط اجتماعی ارائه داد. از جملۀ این مکتب ها، ناتورالیسم است که نخستین بار از طریق ترجمۀ آثار ...
متن کاملداستان و شخصیت پردازی در داستان
داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان . همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است . نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره ...
متن کاملبررسی شخصیت و شخصیت پردازی در داستان های کوتاه گلی ترقی
در هنر داستاننویسی شخصیت بهعنوان یکی از اساسیترین عناصر داستان معرفی شده است. نویسندگان برای آفرینش شخصیتهای داستانی خود از شیوههای مستقیم و غیرمستقیم استفاده کردهاند که نمایش رفتارها در زیرمجموعه شخصیتپردازی غیرمستقیم، رفتارهای غیرکلامی را نیز دربر میگیرد.گلی ترقی از اولین بانوان داستان نویس در ایران است که توانست با خلق آثار خود، سبک و شیوۀ خاصش را در زمینۀ آثاری که مبتنی بر شخصیت پرد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023