بررسی الهیات سلبی از دیدگاه قاضی سعید قمی و افلوطین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری
- نویسنده فاطمه استثنایی
- استاد راهنما سید مرتضی حسینی شاهرودی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش به بیان و بررسی تطبیقی الهیات سلبی از دیدگاه دو اندیشمند شرقی و غربی به نام قاضی سعید قمی و افلوطین پرداخته است. قاضی سعید بر مبنای مطلق و غیب الغیوب بودن ذات خدای متعال، او را بی اسم و رسم و غیرقابل شناخت می داند و معتقد است آن ذات نهان به گونه ای است که اعتبار هیچ کثرتی از جمله کثرت صفات در آن ممکن نیست و اسماء خدای متعال مرتبه ای از مراتب هستی و تجلیات آن ذات نهان اند که وجودشان برای ظهور کمالات مطلق او ضرورت دارد. افلوطین نیز احد را پنهان، مطلق و غیرمتعین، غیرقابل ادراک، غیرقابل توصیف و بیان ناپذیر می داند و اولین مرتبه ی تعین و ظهور کمالات او را عقل معرفی می کند. الهیات سلبی این دو اندیشمند در دو بعد وجودشناختی و معرفت شناختی از بیشتر جهات با یکدیگر شباهت دارد و موارد اختلاف آن دو بسیار کم است. تفاوت عمده ی آن ها در این است که تفکیک مراتب در عبارات قاضی سعید روشن تر و صریح تر از عبارات افلوطین است.
منابع مشابه
بررسی دیدگاه الهیات سلبی ابنمیمون و قاضی سعید قمی
در طول تاریخ اندیشه، مسائلی نظیر علم ما به خدا، سخن گفتن از او، راههای تقرب و اسما و صفات او، بهطور عام همواره مطرح و محل مناقشه بوده است. این مسئله برخی را بهسمت الهیات ایجابی و برخی را بهسوی الهیات سلبی سوق داده است. طرفداران الهیات سلبی معتقدند که تنها به شیوۀ سلبی میتوان دربارۀ افعال و صفات خداوند سخن گفت بهگونهای که ابنمیمون توصیف درست و بینقص خداوند را صرفاً توصیف او به اوصاف سل...
متن کاملبررسی و نقد دیدگاه ملارجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمی در الهیات سلبی
ملارجبعلی تبریزی و شاگردش قاضی سعید قمی تلقی خاصی از خداوند را مطرح میکنند. این دسته از فیلسوفان برآنند که در مورد خداوند نمیتوان به نحو ایجابی سخن گفت و تمام صفات الهی به سلب بر میگردد. در این دیدگاه اساس الهیات سلبی، اشتراک لفظی وجود است. الهیات برآمده از این مکتب صبغة دینی و نوافلاطونی دارد. این مقاله درصدد بررسی زمینه شکل گیری، بیان آراء و مبانی فکری ملارجبعلی تبریزی و قاضی سعید قمی در ا...
متن کاملالهیات سلبی نزد فلوطین و قاضی سعید قمی
الهیات سلبی با طرح گزاره¬های سلبی در تبیین معرفت نسبت به خدا یکی از رویکردهای الهیاتی در دوران معاصر است. پژوهش در باب الهیات سلبی را می¬توان در سه بعد وجود شناختی، معرفت شناختی و زبان شناختی پی¬گرفت. شایان توجه است پژوهش¬های انجام شده در این حوزه غالباً به هر سه بعد مذکور اهتمام نداشتند. بر اساس الهیات سلبی خداوند وجودی برتر و متباین با خلق دارد، هرگز متعلق معرفت قرار نگرفته و بیان ناپذیر است ا...
15 صفحه اولالاهیات سلبی در حوزه هستیشناسی صفات الاهی در اندیشه افلوطین و قاضی سعید قمی
«الاهیات سلبی» نظریهای مهم و پرطرفدار در حوزه «زبان دین» در میان الاهیدانان یهودی، مسیحی و مسلمان است. الاهیات سلبی در سه حوزه هستیشناسی، معرفتشناسی و معناشناسی صفات الاهی مطرح است که میان آنها پیوند ناگسستنی برقرار است. افلوطین در حوزه الاهیات مسیحی و قاضی سعید در حوزه الاهیات اسلامی و میان اندیشوران امامیه از جایگاه ویژهای در میان پیروان الاهیات سلبی برخوردارند. نوشتار حاضر با روش توصیفی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهید مطهری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023