غزل نزار قبانی دراسه أسلوبیه علی المستوی اللغوی « مجموعتا الرسم بالکلمات و هکذا أکتب تاریخ النساء »
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده جواد محمدزاده
- استاد راهنما جلال مرامی حمیدرضا میرحاجی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
عنوان این پایان نامه سبک شناسی غزلیات نزار قبانی در سطح زبانی و در دو مجموعه ( الرسم بالکلمات و هکذا أکتب تاریخ النساء) می باشد . هدف از این پایان نامه بررسی ویژگی های زبانی غزل در اشعار نزار قبانی بویژه در این دو مجموعه می باشد .در جهت رسیدن به این هدف، مطالب پایان نامه در دو باب تدوین شده است.باب اول شامل سه فصل می باشد که فصل اول به بررسی زندگی نامه شاعر و فصل دوم به بررسی غزل و عوامل موثر در توسعه و گسترش آن از دوره جاهلی تا عصر حدیث و همچنین به عوامل موثر درگرایش نزار به سرودن غزل اختصاص یافته است و فصل سوم نیز درباره سبک و سبک شناسی و مهمترین گرایشات سبک شناسی از جمله ساختار گرایی پرداخته شده است .اما باب دوم که باب اصلی پایان نامه می باشد شامل پنج فصل است .فصل اول به موسیقی در شعر نزار – موسیقی بیرونی و موسیقی درونی - اختصاص دارد . آشکارترین عاملی که زبان را از کاربرد معمولی خود منحرف می کند و جنبه زیبایی شناختی آن برای همه مشخص و معلوم است « موسیقی شعر » است . در دودیوان نزار قبانی ، موسیقی سهمی برجسته و ممتاز دارد و از نکات جالب توجه در کار نزار ، هماهنگی وزن اشعار با موضوع آن هاست و یکی از مهمترین ابزار ها در ایجاد موسیقی درونی نزد نزار ، پدیده تکرار می باشد که محصول توزیع متناسب صامت ها و مصوت ها می باشد . اما فصل دوم مربوط به سطح دلالی است به طوری که کاربرد فراوان واژه هایی مربوط به جسد زن در این دو دیوان شعر نزار را به حسی بودن و جنسی بودن سوق داده است .فصل سوم به تصاویر شعری در شعر نزار پرداخته شده است و مشخص شد که تصاویر شعر نزار در بافت کلی غزل خوش می نشیند و به انسجام وساختار آن یاری می رساند.فصل چهارم به بررسی هنجارگریزی در شعر نزار اختصاص داده شد و در این فصل مشخص شد نزار قبانی با ابداعات و تخیل قوی خود چنان قدرت و توسعی به زبان بخشید که توانست با هم نشینی غیر عادی واژه های عادی و یا انحراف از عادات و شیوه های معمول تفکر و اندیشه ، اثری بیافریند که احساسات و عواطف خواننده و شنونده را تسخیر کند . مشخصه جدیدی در غزل نزار نمود زیادی داشته و آن عشق نزار به خویشتن و خودبرتربینی شاعر بوده است که این گرایش به نام نرجسیه در فصل پنجم که فصل نهایی پایان نامه می باشد مورد بررسی قرار گرفته است.
منابع مشابه
أسلوبیة الموسیقی فی أشعار نزار قبانی مجموعتا «الرسم بالکلمات» و «هکذا أکتب تاریخ النساء» نموذجاً
الموسیقی عنصر أساسی من عناصر الشعر، ومن أبرز التقنیات التی یستخدمها الشعراء فی بناء قصائدهم، من هنا، تناول هذا البحث هذا العنصر بالمنهج الوصفی – التحلیلی فی قصائد نزار قبانی، لاسیما مجموعتی "الرسم بالکلمات وهکذا أکتب تاریخ النساء"؛ مما عالجنا الظواهر الإیقاعیة علی المحورین: المحور الأول ما یسمّی بالموسیقی الخارجیة، حیث قمنا بتحلیل الأوزان والقوافی، وتبیّن لنا أنّ الشاعر استثمر إیقاع بحر "الکامل" و...
متن کاملالوصف عند ابن المعتز دراسه أسلوبیه علی المستوی الأدبی
وصف ، یکی از فنون بارز شعری است که در دوره های مختلف ادبی شاعران زیادی در آن طبع آزمایی کرده و هنر خویش را با این فن به نمایش گذاشته است . نازک خیالی ، کمال تأثّر از مناظر زیبای طبیعت و محیط پر زرق و برق پادشاهی ، گرمی عاطفه و لطافت روح ، خوش گذرانی و هم نشینی با شاعران و شب نشینی با می گساران ، ابن المعتز را به جانب وصف طبیعت کشاند . با دقت در دیوان او ، در می یابیم در همه مضامین شعری که نغمه س...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023