تبیین الگوی شکلی دروازه های حصار شهر تهران در دوره ی قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده هاله حاج یاسینی
- استاد راهنما محمود ارژمند مصطفی رستمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
تهران در دوره ی قاجار دارای دروازه های متعددی بوده که امروزه جز تعدادی تصویر، اثری از آن ها به جای نمانده است. با این حال این امکان وجود دارد که با استفاده از منابع موجود، بتوان ویژگی های مختلف آن ها را مورد مطالعه قرار داد. پژوهش حاضر به منظور آشنایی با خصوصیات این دروازه ها از نظر شهری و معماری و تبیین الگوهای به کار رفته در آن ها انجام پذیرفته است. بدین منظور منابع تاریخی، اسناد تصویری و نقشه های شهری تهران در دوره ی قاجار با رویکرد تحقیق تاریخی_تفسیری مطالعه و دوره های مختلف ساخت حصارهای تهران و دروازه های واقع در آن ها به تفکیک بررسی شده است. خصوصیات مشترک یا تفاوت های موجود بین دروازه های مورد مطالعه در هر حصار، در مقیاس شهری با توجه به نوع ارتباطات و موقعیت قرارگیری آن ها و در حوزه ی معماری با بررسی اجزای کالبدی و چگونگی ترکیب این اجزا مشخص شده است. اطلاعات به دست آمده، در بخش شهری بر اساس کارکرد دروازه ها و در ارتباط با ویژگی های معماری آن ها، بر اساس مشترکات فرمی دسته بندی شده و مورد مقایسه قرار گرفته اند. علاوه بر تبیین الگوهای معماری به کار رفته در دروازه ها و روشن شدن تفاوت های کلی میان الگوهای ساخت دروازه های دو حصار شهر تهران، نتایج حاصل بیان گر تأثیر برخی کارکردهای شهری بر نوع الگوی شکلی به کار رفته در هر یک از دروازه ها می باشد.
منابع مشابه
دروازه های تهران در حصار تهماسبی
نخستین حصار شهر تهران و چهار دروازة آن در دورة شاه تهماسب صفوی بنا شدهاند. در دورههای بعدی، یک دروازه در زمان افغانها به این حصار اضافه شد و یک دروازة دیگر هم به دورة قاجار تعلق دارد. معمولاً این دروازهها بهدلیل شباهت اسمی، با دروازههای حصار ساختهشده در دورة ناصرالدینشاه یکسان انگاشته میشوند؛ حال آنکه لازم است با دقت در منابع گوناگون، نقشههای تاریخی شهر تهران و نیز نوع و تاریخ تهیة تص...
متن کاملدروازه های تهران در حصار تهماسبی
نخستین حصار شهر تهران و چهار دروازة آن در دورة شاه تهماسب صفوی بنا شده اند. در دوره های بعدی، یک دروازه در زمان افغان ها به این حصار اضافه شد و یک دروازة دیگر هم به دورة قاجار تعلق دارد. معمولاً این دروازه ها به دلیل شباهت اسمی، با دروازه های حصار ساخته شده در دورة ناصرالدین شاه یکسان انگاشته می شوند؛ حال آن که لازم است با دقت در منابع گوناگون، نقشه های تاریخی شهر تهران و نیز نوع و تاریخ تهیة تص...
متن کاملواکاوی نقش حصار و دروازه در امنیتبخشی به مجتمعهای مسکونی، نمونه موردی: مجتمعهای مسکونی شهر همدان
این مقاله بر آن است تا امنیت مجتمع های مسکونی دارای حصار و دروازه و فاقدحصار و دروازه را بر حسب تجربه جرم ساکنان، مورد بررسی قرار دهد. مطالعات این پژوهش بر پایه چهار راهبرد اساسی رویکرد پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی شکل گرفته است و بر حصار و دروازه به عنوان یکی از شاخصهای دو راهبرد کنترل دسترسی و قلمروگرایی متمرکز شده است. نمونههای مطالعاتی، از میان مجتمعهای مسکونی شهر همدان به روش نمو...
متن کاملمطالعه ی تطبیقی خواص مورفولوژیکی ساختار شهری تبریز در دوره ی قاجار و دوره ی پهلوی
پژوهش حاضر در رابطه با بررسی خواص مورفولوژیکی ساختار شهری در شهر تبریز است. سوال اصلی تحقیق این است که آیا خواص مورفولوژیکی در ساختار شهر تبریز در دوره قاجار و پهلوی موثر بوده است؟ پیچیدگی فرآیند تشکیل شهرها و ساختار مورفولوژی شهری شهر تبریز، مهمترین مسائل در این پژوهش است. نگاهی به تغییر ساختار و شکل شهرها به وضوح نشان می دهد که شهرهای ما به عنوان یک مطالعه جدی مورد توجه قرار نگرفته و آزمایش ن...
متن کاملفضای اجتماعیِ شهر کرمانشاه در دوره قاجار
مقاله حاضر سعی میکند تا سازوکار تولید فضای اجتماعی در شهر کهن کرمانشاه را روشن سازد. از این روی نظریه ”تولید فضا“ هانری لوفبور را به عنوان چارچوب نظری انتخاب و دادهها را براساس فنون بررسی اسناد و مشاهده جمعآوری و تحلیل میکند. در شیوه تولید پیشاسرمایهداری قرن نوزدهم میلادی حیات شهری وابسته به مازاد اقتصادی روستا است و این مازاد به اندازهای نیست که امکان جابهجایی جمعیت و تغییر فضا را ممکن...
متن کاملبازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)
مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023