تحلیل انتقادی گفتمان صادق هدایت در چارچوب نظریه فرکلاف
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده عاطفه رجبی بهجت
- استاد راهنما بهرام مدرسی ژینوس شیروان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده : ازآنجا که تحلیل انتقادی گفتمان شاخه ای از زبان شناسی به شمار می رود که کارکردهای مختلف زبان در جامعه وسیاست را بررسی می کند، لذا تحقیق حاضر درصدد بررسی دواثر ازصادق هدایت –یکی از نویسند گان بزرگ ایرانی- دراین حوزه برآمده است. به راستی تعامل او با مناسبات سیاسی،فرهنگی واجتماعی روزگارش چیست؟آیا آثارش توانسته است بدون درنظرگرفتن اوضاع و احوال فکری و فرهنگی زمانه اش بر صفحات کاغذ نقش ببندد؟ تحقیق حاضرسعی دارد به بررسی آثارهدایت درحوزه تحلیل انتقادی گفتمان بپردازد ودرچارچوب نظریه فرکلاف (1989) عوامل دخیل درتحلیل این آثار را بررسی کند. جمع آوری اطلاعات این تحقیق به روش کتابخانه ای بوده وتحلیل داده ها به صورت توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است.داده های تحقیق حاضربیست وپنج پاراگراف ازداستان داش آکل می باشد که درفصل تحلیل داده ها قرارگرفته وده سوال موجود دربخش توصیف نظریه فرکلاف به طورمفصل درآنها بررسی شده است.علاوه برآن پانزده پاراگراف دیگرازداستان حاجی آقا نیزبه صورت جدول هایی تنظیم شده ودرپیوست گنجانده شده است. با توجه به داده های به دست آمده ازاین تحقیق و با فرض اینکه ایدئولوژی و قدرت در آثار هدایت نقش مهمی دارد و ابزارهای نحوی وجهیت، مجهول سازی و اسمی شدگی در بیان سبک و دیدگاه او نقش موثری ایفا می کند، تحلیل داده ها پاسخگوی این سوال ها خواهد بود که در تحلیل انتقادی گفتمان هدایت چه شاخص هایی وجود دارد؟ و در تبیین دیدگاه وی چه ابزارهای نحوی دخالت دارد؟ نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد : - نگاه ایدئولوژیکی شخصیت اصلی داستان به روابط موجود در جامعه در شکل گیری روابط قدرت نقش دارد. - وجه خبری بکار گرفته در داستان بیانگر قاطعیت و صراحت نویسنده در بیان وقایع می باشد. - اسمی شدگی در داستان به برجسته سازی عناصر آن پرداخته است. - پنهان سازی عامل به وسیله مجهول شدگی می تواند در بر گیرنده ایدئولوژی خاصی باشد چکیده : ازآنجا که تحلیل انتقادی گفتمان شاخه ای از زبان شناسی به شمار می رود که کارکردهای مختلف زبان در جامعه وسیاست را بررسی می کند، لذا تحقیق حاضر درصدد بررسی دواثر ازصادق هدایت –یکی از نویسند گان بزرگ ایرانی- دراین حوزه برآمده است. به راستی تعامل او با مناسبات سیاسی،فرهنگی واجتماعی روزگارش چیست؟آیا آثارش توانسته است بدون درنظرگرفتن اوضاع و احوال فکری و فرهنگی زمانه اش بر صفحات کاغذ نقش ببندد؟ تحقیق حاضرسعی دارد به بررسی آثارهدایت درحوزه تحلیل انتقادی گفتمان بپردازد ودرچارچوب نظریه فرکلاف (1989) عوامل دخیل درتحلیل این آثار را بررسی کند. جمع آوری اطلاعات این تحقیق به روش کتابخانه ای بوده وتحلیل داده ها به صورت توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است.داده های تحقیق حاضربیست وپنج پاراگراف ازداستان داش آکل می باشد که درفصل تحلیل داده ها قرارگرفته وده سوال موجود دربخش توصیف نظریه فرکلاف به طورمفصل درآنها بررسی شده است.علاوه برآن پانزده پاراگراف دیگرازداستان حاجی آقا نیزبه صورت جدول هایی تنظیم شده ودرپیوست گنجانده شده است. با توجه به داده های به دست آمده ازاین تحقیق و با فرض اینکه ایدئولوژی و قدرت در آثار هدایت نقش مهمی دارد و ابزارهای نحوی وجهیت، مجهول سازی و اسمی شدگی در بیان سبک و دیدگاه او نقش موثری ایفا می کند، تحلیل داده ها پاسخگوی این سوال ها خواهد بود که در تحلیل انتقادی گفتمان هدایت چه شاخص هایی وجود دارد؟ و در تبیین دیدگاه وی چه ابزارهای نحوی دخالت دارد؟ نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد : - نگاه ایدئولوژیکی شخصیت اصلی داستان به روابط موجود در جامعه در شکل گیری روابط قدرت نقش دارد. - وجه خبری بکار گرفته در داستان بیانگر قاطعیت و صراحت نویسنده در بیان وقایع می باشد. - اسمی شدگی در داستان به برجسته سازی عناصر آن پرداخته است. - پنهان سازی عامل به وسیله مجهول شدگی می تواند در بر گیرنده ایدئولوژی خاصی باشد کلید واژه ها: گفتمان ،تحلیل گفتمان انتقادی ، ارزش تجربی ، ارزش رابطه ای، ارزش بیانی
منابع مشابه
تحلیل گفتمان انتقادی در نهجالبلاغه بر اساس تئوری نورمن فرکلاف
نظریه تحلیل گفتمان انتقادی از روشهای نو و کیفی در بررسی متون است و به جای چیستی توصیف گفتمان، از چگونگی و چرایی تولید آن سخن میگوید. بر پایه این نظریه، میان متن و زمینه متن رابطه تعاملی وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و بر پایه تئوری فرکلاف، سعی دارد چگونگی تعامل گفتمان علوی با گفتمان خوارج را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی کند. امام علی (ع) به منظور اقناع مخاطبان، نخست سر...
متن کاملتعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف
پژوهش حاضر به دنبال تأیید این پیش فرض است که سعدی در بوستان سعی در تبیین ایدئولوژی تعلیم تحذیری دارد. شیخ مصلحالدین مخاطب را آن قدر منفعل میبیند که میتواند اخلاق را با شیوه ترسانیدن از عواقب سوء آموزش دهد. برای توجیه این امر از شگردهایی بهره میگیرد و برای استحکام کلام خود، اشعارش را با آیات و احادیث الهی میآمیزد تا بر تأثیر سخن بیفزاید. شاعر با عنایت به فضای فرهنگی ایران و نیز مسائل تاریخ...
متن کاملتعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف
پژوهش حاضر به دنبال تأیید این پیش فرض است که سعدی در بوستان سعی در تبیین ایدئولوژی تعلیم تحذیری دارد. شیخ مصلحالدین مخاطب را آن قدر منفعل میبیند که میتواند اخلاق را با شیوه ترسانیدن از عواقب سوء آموزش دهد. برای توجیه این امر از شگردهایی بهره میگیرد و برای استحکام کلام خود، اشعارش را با آیات و احادیث الهی میآمیزد تا بر تأثیر سخن بیفزاید. شاعر با عنایت به فضای فرهنگی ایران و نیز مسائل تاریخ...
متن کاملتحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف براساس داستان سلیمان
بخشی از سورهی نمل به روایت حکومت و قلمرو وسیع حضرت سلیمان میپردازد. که جن، انس، پرندگان و باد، همه تحت فرمان وی درآمدند. با توجه به اهمیت نظریات نوین در فهم متون به روش توصیفی–تحلیلی انجام میگیرد. تحلیل گفتمان با رویکردها ،شاخهها و نظرات متعدد و گوناگون می کوشد، روابط متقابل زبان و جامعه را گرهگشایی کند؛ به بیانی دقیقتر تحلیل گفتمان با تکیه بر اَشکال زبانی و نشانهها، در ورای خود نوعی مفه...
متن کاملبررسی قصه یوسف (ع) بر اساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف
بررسی معنا و یافتن مدلولات اثر ادبی به واسطه دالها و نشانههای روساخت متنی، همواره یکی از دغدغههای اصلی ناقد ادبی از دیرباز تاکنون بوده است. تحلیل گفتمان با رویکردها و شاخهها و نظرات متعدد و گوناگون خود در تلاش است روابط متقابل زبان و جامعه را گره گشایی کند؛ به بیانی دقیقتر تحلیل گفتمان با تکیه بر اشکال زبانی و نشانهها، در ورای خود نوعی مفهوم ایدئولوژیک را با هدف عملکرد اجتماعی بازخو...
متن کاملبررسی آیات «تحدّی» براساس نظریة تحلیل گفتمان انتقادی « نورمن فرکلاف»
تحلیل گفتمان انتقادی«نورمن فرکلاف» یکی از نظریات مهم در حوزۀ گفتمانکاوی است که ضمن بیان رابطۀ میان ملاکهای درونی و بیرونی متن و با تکیه بر اشکال زبانی و نشانهها، درتلاش است قدرت مسلّط جامعه و فضایی را که اثر ادبی در آن شکل گرفته از طریق سه محورِ «توصیف»، «تبیین» و «تفسیر» مورد واکاوی قرار داده و نوعی مفهوم ایدئولوژیک را در ورای متن، بازخوانی کند؛ لذا با عنایت به اهمیت آیات تحدّی در مبحث إعجاز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023