بررسی زبان، تصویر و معنا در شعر سید علی صالحی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده صدیقه انصاری
  • استاد راهنما محمد بارانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

چکیده: سید علی صالحی از شاعران معاصر شعر پارسی است که قالب سپید را برای سرایش بر گزیده است. این شاعر بنیان گذارشیوه ی گفتار در شعرپارسی می باشد. این شیوه دارای ویژگی هایی است که در بخش هایی ازاین پژوهش بدان پرداخته خواهد شد. از آن جایی که هرشعری عناصرسازنده ای دارد که از مهم ترین آن ها می توان به زبان، تصویر و معنا اشاره کرد و اهمیت این عناصر سه گانه تا بدان جاست که می توان گفت بدون این ها هیچ سخن شاعرانه ای خلق نخواهد شد بنابراین در این پژوهش به شیـوه ی تحلیل محتوایــی به بررسی این ســـه عنـصر بنیادین در دفتــرهای "دریغا ملا عمر"، "انیس آخرهمین هفتـه می آید" و "ما نباید بمیریم رویاها بی مـادرمی شوند" از سیـد علی صالحی پرداخته شده و در این راستا چگونگی بروز و نمود هر کدام ازعناصر یاد شده و نیز میزان توانایی های صالحی در به کار گیری آن ها مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش چهار فصل را در بر می گیرد: فصل اول: کلیات ( تعریف مساله، بیان سوالات و فرضیات تحقیق، مقدمه، زندگی نامه، سال شمار) فصل دوم: زبان شعر صالحی از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم: تصاویر بیانی شعرصالحی را در بر می گیرد. فصل چهارم: معانی و عواطف فردی و اجتماعی شعر صالحی را مورد بحث و تحلیل قرار داده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تجربیات شاعرانه‌ی سید علی صالحی در سه دفترِ شعر او

ادب غنایی با احساسات شاعر سر و کار دارد و  عبارت است از انعکاس تجربیات عاطفی و درونی او در کلام هنری که باعث انگیزش و تاثّر خواننده می‌گردد. در ادب غنایی شاعر یا نویسنده خویشتنِ خویش را بیان می‌کند و ضمن آن به بیان عواطف و احساسات خود نسبت به زندگی و طبیعت می‌پردازد. بنابراین هر سخنی را که ریشه در ژرفای احساس هنرمند داشته باشد و بتواند تاثیری عمیق بر عواطف مخاطب بگذارد، می‌توان در زمره‌ی ادب غنای...

متن کامل

سید علی صالحی، شعرِ گفتار و سمبولیسم

سید علی صالحی، شناخته ‌شده‌ترین نماینده‌ی شعر گفتار است که در زبان محاوره، ظرفیت و قابلیت‌های تازه و شاعرانه‌ای را جُست‌و‌جو کرده‌است. شناختِ مناسبی که وی از زبان محاوره دارد و توفیقی که در بهره‌مندی خلاقانه از آن یافته، منجر به ارائه‌ی گونه‌ی تازه و متفاوتی از شعرِ نو شده که خواص گفتاری را به عنوان اصلی‌ترین مختصه‌ی خود، حفظ می کند. صالحی زبان عامیانه را به بستری برای کُنش‌های شاعرانه تبدیل کرده؛ ...

متن کامل

سید علی صالحی، شعرِ گفتار و سمبولیسم

سید علی صالحی، شناخته ¬شده¬ترین نماینده¬ی شعر گفتار است که در زبان محاوره، ظرفیت و قابلیت¬های تازه و شاعرانه¬ای را جُست¬و¬جو کرده¬است. شناختِ مناسبی که وی از زبان محاوره دارد و توفیقی که در بهره¬مندی خلاقانه از آن یافته، منجر به ارائه¬ی گونه¬ی تازه و متفاوتی از شعرِ نو شده که خواص گفتاری را به عنوان اصلی¬ترین مختصه¬ی خود، حفظ می کند. صالحی زبان عامیانه را به بستری برای کُنش¬های شاعرانه تبدیل کرده؛ ...

متن کامل

تجربیات شاعرانه ی سید علی صالحی در سه دفترِ شعر او

ادب غنایی با احساسات شاعر سر و کار دارد و  عبارت است از انعکاس تجربیات عاطفی و درونی او در کلام هنری که باعث انگیزش و تاثّر خواننده می گردد. در ادب غنایی شاعر یا نویسنده خویشتنِ خویش را بیان می کند و ضمن آن به بیان عواطف و احساسات خود نسبت به زندگی و طبیعت می پردازد. بنابراین هر سخنی را که ریشه در ژرفای احساس هنرمند داشته باشد و بتواند تاثیری عمیق بر عواطف مخاطب بگذارد، می توان در زمره ی ادب غنای...

متن کامل

بررسی مولفه های شعر مفهومی در اشعار بیژن جلالی ، سید علی صالحی و علیرضا قزوه

در اواخر دهه ی 1960 گونه ای از هنر به نام هنر مفهومی پدید آمد که هر نوع پیچیدگی و ابهام را نفی کرد و به اثر هنری به منزله ی یک اندیشه، به منزله ی عنصری گذرا و ناپایدار نگریست. تاریخچه ی هنر مفهومی برمی گردد به نظریات هنرمند فرانسوی به نامِ"مارسل دوشان". مهم ترین مفهوم هنری مارسل دوشان این بود که یک کار هنری اساساً اندیشه ی هنرمند است و اثر "حاضر و آماده های" مارسل دوشان بانی تغییری از ظاهر به مفه...

بررسی عناصر موسیقایی در شعر سیدعلی صالحی

یکی از عواملی که شعر را از دیگر گفته‌ها متمایز می‌سازد، موسیقی آن است. در طول تاریخ زندگی انسان، هر چیزی که صدای ریتمیک و موسیقایی داشته، توجه او را به خود جلب کرده است. شعر هم یکی از چیزهایی است که همیشه مورد توجه انسان بوده است، دلیل آن هم موسیقایی بودن شعر است. این ویژگی شعر است که باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن در ذهن و خیال خواننده می‌شود. به طوری که تمامی کتب آسمانی ادیان مختلف هم به صورت ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023