تحلیل تصاویر دیداری و شنیداری زندگی پس از مرگ ( رستاخیز- بهشت- دوزخ) در جزء سی ام قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده بتول قربانی بن توت
- استاد راهنما عباس اقبالی سید رضا میر احمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: اصطلاح تصویر، نمایانگر یک فرآیند ترکیب تخیّلی است، فرآیندی که از یک سو به تصویر مفهوم هنری بخشیده وآن را از تعبیر های عادی جدا کرده است و از سوی دیگر در نمایاندن معناهای پنهان و انتقال گنجینه های ذهنی به مخاطب و عمق بخشیدن به معانی مورد نظر کارایی دارد. از جمله اهداف یک متن به ویژه در نوع ادبی آن، تأثیر بر مخاطب است از این رو آفریننده از روش های گوناگون، از جمله تصویرگری بهره می برد تا این تأثیر گذاری را به اوج خود برساند، در دامنه تصویرگری، توصیف ها و ترسیم ها به گونه ای هستند که موجب لمس واقعیت های ورای متن می شوند؛ از این رو هر قدر تصویر پردازی یک متن دقیق تر باشد، خواننده یا شنونده بیشتر و شدیدتر تحت تأثیر قرار می گیرد. در گستره متون عربی، متن قرآنی که نوعی بیان اعجازی به شمار می رود آکنده از مصادیق تصویرگری است؛ زیرا قرآن برای زندگی بخشیدن به معانی و زنده جلوه دادن مفاهیم به کار برده شده، از شیو? تصویر پردازی استفاده کرده است و در سایه این روش بسیاری از حقایق دینی و معارف توحیدی و بسیاری از پدیده های معنوی و روحی و حالات روانی به نمایش گذاشته شده اند. در این پایان نامه تصویرهای هنری زندگی پس از مرگ(رستاخیز، بهشت، دوزخ) در جزء سی قرآن ارائه شده، و ویژگی های آن تحلیل و تبیین شده است. کلمات کلیدی: زبان قرآن، تصویر، رستاخیز، دوزخ، بهشت، جزء سی.
منابع مشابه
زیبایی شناسی در جزء سی ام قرآن کریم
استعاره تشبیهی است که یکی از ارکان آن حذف شده است و ذهن را از چیزی به چیزی شگفت انتقال می دهد. این تحقیق که با روش کتابخانه ای و از راه تبیین بلاغت استعاره در صدد شناخت مفاهیم آیات به کمک این آرایۀ بیانی است نشان می دهد که هشت نوع استعاره در جزء سی ام قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: مصرحه، مکنیه، مرشحه، تمثیلیه، اصلیه، عنادیه و تخییلیه. همچنین از میان انواع استعارۀ، استعاره های مصرحه و...
متن کاملزیبایی شناسی در جزء سی ام قرآن کریم
استعاره تشبیهی است که یکی از ارکان آن حذف شده است و ذهن را از چیزی به چیزی شگفت انتقال می دهد. این تحقیق که با روش کتابخانه ای و از راه تبیین بلاغت استعاره در صدد شناخت مفاهیم آیات به کمک این آرایۀ بیانی است نشان می دهد که هشت نوع استعاره در جزء سی ام قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: مصرحه، مکنیه، مرشحه، تمثیلیه، اصلیه، عنادیه و تخییلیه. همچنین از میان انواع استعارۀ، استعاره های مصرحه و...
متن کاملتحلیل متنی جزء سی ام قرآن کریم
متن قرآن کریم، همانند هر متن دیگری، برای رساندن معنا به کار گرفته شده است . معنایی که یک آیه می رساند بستگی به این دارد که آیه مربوطه چه نقش و یا نقش هایی در سوره مربوط به آن بر عهده دارد. در این پژوهش نقش های آیات در جزء سی ام قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج بدست آمده نشان می دهد که آیات جزء سی ام، بیست و دو نقش متفاوت بر عهده دارند. از میان این نقش ها، نقش توصیف بیشترین و نقش های ...
15 صفحه اولانتقال معنی از طریق تصویرسازی ذهنی در جزء سی ام قرآن کریم
قرآن کریم معجزهی جاودان خداوند و منشور زندگی بشر در همه دورانها است. در روزگاری که آیات الهی بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد، عرب در اوج فصاحت و بلاغت بودند و قرآن آنان را در این زمینه به مبارزه طلبید. نگارندگان این مقاله برآنند که نقش تصویرسازی ذهنی را در انتقال مفاهیم در جزء سی قرآن بررسی نمایند. شیوهی این پژوهش کتابخانهای است. برای انجام کار، نمونههای تصویرسازی از جزء سیام انتخاب و ب...
متن کاملزیبایی شناسی در جزء سی ام قرآن کریم
استعاره تشبیهی است که یکی از ارکان آن حذف شده است و ذهن را از چیزی به چیزی شگفت انتقال می دهد. این تحقیق که با روش کتابخانه ای و از راه تبیین بلاغت استعاره در صدد شناخت مفاهیم آیات به کمک این آرایۀ بیانی است نشان می دهد که هشت نوع استعاره در جزء سی ام قرآن کریم به کار رفته است که عبارتند از: مصرحه، مکنیه، مرشحه، تمثیلیه، اصلیه، عنادیه و تخییلیه. همچنین از میان انواع استعارۀ، استعاره های مصرحه و...
متن کاملساخت های همپایه در جزء سی ام قرآن کریم
دوفصلنامه ی پژوهش های قرآنی در ادبیات، دانشگاه لرستان سال دوم، شماره ی اول، پیاپی سوم، بهار و تابستان 1394 هـ. ش/2015م صفحات 65- 91 ساخت های همپایه در جزء سی ام قرآن کریم مرتضی قائمی[1] فائزه صاعدانور[2] چکیده برای انتقال پیام های آسمانی، امکانات زبانی به زیباترین شکل ممکن در قرآن کریم به کار رفته است. یکی از ویژگی های سبکی جزء سی ام قرآن کریم، استفاده گسترده از ساخت های همپایه است. همپایگی در ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023