«بازشناسی جریانها و گرایشها در معماری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»

پایان نامه
چکیده

5- 2- جریان‎ها و گرایش‎های معماری معاصر ایران (1390- 1357) 5- 2- 1- معماری باایده‎های معماری ایرانی 5- 2- 1- 1- معماری با ایده‎های الگوگرا از معماری گذشته‎ی ایران 5- 2- 1- 1- 1- بهره‎گیری از ایده‎های سازمان‎دهنده‎یفرم و فضا درمعماری گذشته ایران این‎گونه از معماری مبتنی براستفاده ازهندسه،تعادل و توازن، طبیعت‎گرایی، سلسله مراتب و وحدت بوده و در بناهایی نظیر مجموعه‎ی فرهنگستان‎های ایران اثر سید هادی میرمیران، کتابخانه‎ی ‎ملی ایران اثر یوسف شریعت‎زاده، خانه‎ی مسکونی رودهن اثر بهرام شکوهیان، اقامتگاه اجلاس سران کشورهای اسلامی (میهمانسرای حافظیه) اثر حسین شیخ‎ زین‎الدین، مرکز تجارت شیراز اثر بهرام شیردل، دو خانه برای دو دوست اثر فیروز فیروز و موارد دیگری از این دست به چشم می‎خورد. 5- 2- 1- 1- 2- استفاده‎ی مستقیم از اجزای معماری گذشته به همراه کاربرد مصالح سنتی و برداشت عینی از صور معماری سنتی معماری با مولفه‎های فوق در طرح کتابخانه‎ی ملی ایران اثر یوسف شریعت‎زاده، مجتمع مسکونی ولنجک اثر اسماعیل طلایی، بناهای ویلایی اثر حسین محمودی، عمارت زعفرانیه اثر بیژن شافعی، مجموعه‎ی مسکونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اثر فرهاد احمدی، خانه‎ی فرهنگی دزفول اثر فرهاد احمدی، دانشگاه شهید باهنر کرمان اثر یوسف شریعت‎زاده و موارد بسیار دیگری از این دست دیده می‎شود. 5- 2- 1- 1- 3- بنای مدرن در عملکرد با بهره‎گیری از هندسه‎ی درونگرا، ایجاد سلسله مراتب فضایی و ایده‎های شکل‎دهنده‎ی فضای معماری گذشته بناهایی چون فرهنگستان‎های ایران و مجتمع ورزشی رفسنجان اثر سید هادی میرمیران، کتابخانه‎ی ملی ایران اثر یوسف شریعت‎زاده، خانه‎ی کویری اثر فیروز فیروز، مجموعه‎ی مسکونی جلفا اثر علی‎اکبر صارمی، مرکز خرید ارم اثر حسین محمودی نمونه‎هایی از این نوع به شمار می‎روند. 5- 2- 1- 1- 4- استفاده از فرم معماری گذشته در پوسته‎ی بیرونی و استفاده از تکنولوژی مدرن در فضای داخلی مجموعه ورزشی رفسنجان اثر سید هادی میرمیران نمونه‎ی بارز این گونه بناهاست. 5- 2- 1- 1- 5- استفاده از فرم‎های بکار رفته در اقلیم‎های گوناگون ایران و یا دوران باستان نظیر گنبد دوران ساسانی، یخچال، بادگیر، فرم حیاط مرکزی، گودال باغچه و زیگورات عناصری دیرآشنا از این دست در بناهایی چون مجموعه ورزشی رفسنجان اثر هادی میرمیران، مرکزفرهنگی دزفول اثر فرهاد احمدی، طرح کتابخانه‎ی ملی ایران و مجموعه‎ی فیلمخانه‎ی ملی ایران اثر کامران صفامنش، بناهای ویلایی و مرکز خرید ارم اثر حسین محمودی، طرح فرهنگستان‎های جمهوری اسلامی ایران اثر ایرج کلانتری، مجتمع شهریور اثر علی کرمانیان، دو خانه برای دو دوست و خانه‎ی کویری اثر فیروز فیروز، مرکز تجارت شیراز اثر بهرام شیردل، باشگاه بانک مسکن و نیز اقامتگاه اجلاس سران کشورهای اسلامی (مهمانسرای حافظیه) اثر حسین شیخ زین‎الدین، خانه‎ی مسکونی رودهن اثر بهرام شکوهیان، دانشگاه شهید باهنر کرمان اثر یوسف شریعت‎زاده و موارد بسیار دیگری از این دست بکار رفته است. 5- 2- 1- 2- معماری با ایده‎های مفهوم‎گرا از معماری گذشته‎ی ایران 5- 2- 1- 2- 1- مفهو‎م‎گرایی تقلیدی در این‎گونه بناها، مفاهیمی نظیر «درونگرایی» در همان قالب حیاط مرکزی معماری گذشته، و یا «انعکاس و شفافیت» با بکارگیری نور در سقف و … فضاهایی مشابه معماری گذشته ایجاد نمود‎ه‎اند. در واقع چنانچه فرض کنیم که مفاهیمی از این قبیل واجد دو لایه‎اند، در این بناها به لایه‎ی اول و پوسته‎ی ظاهری مفاهیم توجه شده است. مفهوم‎گرایی از این نوع در بناهایی نظیر کتابخانه‎ی ملی ایران اثر یوسف شریعت‎زاده، مجموعه‎ی فیلم‎خانه‎‎ی ملی ایران و کتابخانه‎ی ملی ایران اثر کامران صفامنش، ترمینال‎های فرودگاه مهرآباد اثر فرخ قهرمانپور، بنای مسکونی مژده اثر بیژن شافعی، دانشگاه شهید باهنر کرمان اثر یوسف شریعت‎زاده، باشگاه بانک مسکن اثر حسین شیخ زین‎الدین، مجتمع مسکونی ولنجک اثر اسماعیل طلایی مورد توجه طراحان قرار داشته است. 5- 2- 1- 2- 2- مفهوم گرایی تجریدی در بناهای متعلق به این جریان، تنها به اصول و مبانی معماری ایران و الگوهای به کار گرفته شده در آن اکتفا نشده، بلکه به فرهنگ ایران به صورت کلی‎تر که شامل اسطوره‎ها، مفاهیم، مضامین و خاطر‎ه‎های فرهنگی نیز می‎باشد توجه شده و حتی پای سایر عرصه‎های هنری همچون شعر و ادبیات نیز به میان آمده و از آنها به عنوان دستمایه‎های خلاقیت فکری اثرمعماری استفاده گردیده است. رویکرد این‎گونه از آثار معماری ضمن آنکه معطوف به گذشته‎ی ایران است از نگاهی جهانی نیز برخوردار بوده، چرا که بسیاری از مفاهیم، اسطوره‎ها، مضامین و دیگر تولیدات فکری بشر از اشتراکات فراوانی در فرهنگ‎های مختلف برخوردار و عمدتاً مفاهیم واحدی بوده که در سرزمین‎های مختلف به صورت‎های گوناگون بیان شده و به تصویر درآمده‎اند. ازاین‎رو، زمانی که معماری در راستای تجسم بخشیدن بدانها قرار می‎گیرد، اثر معماری خواه ناخواه کیفیتی فراتر از سرزمینی معین می‎یابد و به نوعی جهانی می‎گردد، به ویژه آنکه مفاهیمی که دستمایه‎ی کار قرار گرفته‎اند، مربوط به مقولات کلی هستی باشند. از سویی این‎گونه بناها را می‎توان به عنوان «بناهای مولف» در معماری ایران و خالق مفاهیم تازه‎ای از فضا به شمار آورد. فرم‎ها و فضاهای معماری اگرچه در ابتدا درجهت تجسم بخشی به مفاهیم معینی خلق می‎شوند، لکن به علت خاصیتی که به طور کلی در فرم و فضا وجود دارد (به ویژه آن بخشی از خلاقیت فضایی که اصولاً خارج از کنترل و آگاهی طراح صورت می‎گیرد)، به سادگی میل به افاده‎ی مفاهیم دیگری نیز می‎کنند. تجربه نشان می‎دهدکه هر اندازه قدرت فضایی و شکلی اثر معماری بیشتر و غنی‎تر باشد، به همان اندازه توانایی بیشتری را برای ارائه‎ی مفاهیم مختلف از خود نشان می‎دهد. کارهای برجسته‎ای که در این روند طراحی گردیده‎اند، عبارتند از: سه طرح ارائه شده برای کتابخانه ملی ایران اثر سید هادی میرمیران، کامران صفامنش و فرهاد احمدی، موزه‎ی ملی آب ایران اثر سید هادی میرمیران میرمیران، موزه‎ی دفاع مقدس اصفهان اثر حسین شیخ زین‎الدین و برخی طرح‎های دیگر. 5- 2- 1- 3- معماری با ایده‎های بوم‎گرا از معماری گذشته‎ی ایران اصول حاکم بر طراحی برخی از بناهای مورد بررسی، پاسخی آگاهانه به شرایط اقلیمی و بومی مناطق مختلف ایران به شمار می‎رود. توجه به شرایط اقلیمی و هماهنگی طرح با ویژگی‎های معماری محل از منظر شیوه‎ی معماری و مصالح بومی مصرفی که یکی از مهمترین اصول معماری سنتی ایرانی به شمار می‎رود ویژگی بارز چنین بناهایی است. به عنوان نمونه در خانه‎ی کویری اثر فیروز فیروز، توجه معمار به ویژگی‎های عملکردی معماری همساز با اقلیم منطقه، ضمن بهره‎گیری کالبدی از عناصر آشنای معماری مناطق کویری، این بنا را به نمونه‎ی شاخصی از تلاش معماران ایرانی در احیای معماری سنتی مناطق بومی ایران بدل نموده است. در مجموعه‎ی سحرکیش اثر بهرام شکوهیان نیز، طرح در هماهنگی کامل با اقلیم منطقه طراحی و ساخته شده است. در دانشگاه شهید باهنر کرماناثیوسفشریعت‎زاده، توجه به شرایط اقلیمی و هماهنگی طرح با ویژگی‎های معماری محل، از اصول حاکم بر طراحی مجموعه بوده است. طراحی ساختمان سرپرستی و شعبه‎ی مرکزی بانک مسکن کرمان نیز مبتنی بر مطالعه‎ی معماری اصیل منطقه و برقراری پیوند با معماری تاریخی منطقه است. مجتمع توریستی ـ اقامتی شمشک نیز که اساساً با توجه ویژگی‎های بافتی و محیطی منطقه شکل گرفته است نیز به جریان فوق تعلق دارد. 5- 2- 2- معماری همگام با معماری جهانی 5- 2- 2- 1- معماری با گرایشات مدرن رویکردهای معماری مدرن در بناهای مورد بررسی به شیوه‎های مختلفی نمود یافته است. در دسته‎ای از بناها با ترکیبی از مصالح مدرن و بومی روبرو هستیم، که ویلاهای طراحی شده توسط حسین محمودی، مرکز نمایش‎های آیینی باغ صبا اثر فرهاد احمدی، مجتمع تفریحی توریستی «باری» ارومیه و عمارت زعفرانیه اثر بیژن شافعی، ساختمان اداری محمودیه اثر فرامرز شریفی، دانشگاه شهید باهنر کرمان اثر یوسف شریعت‎زاده، مجتمع مسکونی ولنجک اثر اسماعیل طلایی، دو خانه برای دو دوست اثر فیروز فیروز، ویلای درناسر اثر مهدی گرامی و بسیاری از بناهای دیگر از این دسته به شمار می‎روند. برخی بناها ضمن تبعیت از اصول بنیادین معماری مدرن غربی همچون عملکردگرایی و رعایت سادگی، با کاربرد فراوان شیشه درسطوح خارجی ساختمان و استفاده از مصالح متنوع رنگین، از بناهای مدرنیستی ماقبل خود متمایز می‎شوند. دراین رابطه می‎توان به بسیاری از ساختمان‎های بلندمرتبه‎ی تجاری- اداری مانند ساختمان اداری بخارست و عمارت زعفرانیه اثر بیژن شافعی اشاره نمود. در بناهایی چون مرکز فرهنگی دزفول اثر فرهاد احمدی، ویلاهای طراحی شده توسط حسین محمودی و خانه‎ی رامسر اثر فرامرز شریفی، با بکارگیری مصالح آجری در احجام بنا، چرخش در احجام و استفاده از مصالح رنگی، معماری مدرن به سمت فضاهای پست‎مدرنیستی نزدیک شدهاست. این نزدیکی به پست‎مدرن در برخی بناها همچون باشگاه بانک مسکن اصفهان اثر حسین شیخ زین‎الدین، از ترکیب احجام راسیونالیستی با اشکال معماری پست‎مدرن صورت پذیرفته است. در بناهایی چون ساختمان اداری کردستان اثر فرامرز شریفی و یا برج بلور تبریز اثر علی‎اکبر صارمی، با استفاده از ترکیبات فلز و شیشه، طراح به یک کیفیت بروتال از مصالح دست یافته است. در برخی بناهای مدرن نیز با بکارگیری مصالحمدرن اولیه‎ی ایرانی چون فلز و تقسیم‎بندی در نما، ایجاد سایه‎بان در بالای پنجره‎ها و ایوان‎ها، معماری مدرن رخ می‎نماید. به عنوان مثال در مجتمع مسکونی فرهنگ اثر حسین محمودی، پوسته‎ای آجری و مشبک با تقسیمات یکسان در نما مورد استفاده قرارگرفته است.گرچه بکارگیری مصالح آجری و رنگ در این بنا، رنگ و روی پست‎مدرنیستی نیز به آن داده است. درمواردی چون بنای کتابخانه‎ی ملی ایران، اگرچه احجام آجری و هندسه‎ی ایرانی-اسلامی بر طرح حاکم است و فضا با رویکرد به گذشته طراحی گردیده است، اما روحیه و تکنولوژی بکار رفته خصوصاً در بکارگیری احجام، آنها را در زمره‎ی آثار معماری مدرن قرار می‎دهد. 5- 2- 2- 2- معماری با گرایشات پست‎مدرن دربرخی از بناهای متعلق به گرایش پست‎مدرنیستی با استفاده از رنگ یا استفاده از رابطه‎ی حجم درونی با حجم بیرونی یا چرخش احجام، و نیز گرایش به رویکرد «هایتک» در فرم بیرون بنا مواجه هستیم. در این رابطه می‎توان به بسیاری از ساختمان‎های مسکونی، تجاری و اداری نظیر ساختمان اداری محمودیه اثر فرامرز شریفی، ساختمان تختی اثر علی کرمانیان، ساختمان اداری بخارست اثر بیژن شافعی اشاره نمود. در برخی دیگر از بناها، گونه‎ای التقاط‎گرایی متأثر از پست‎مدرنیسم به چشم می‎خورد. در واقع تعدادی از معماران در تلاش به منظور خلق معماری منطبق با جریانات روز غربی که پاسخگو به گرایشات سنت‎گرایانه‎ی داخلی نیز باشد، عناصر معماری ایرانی و معماری پسامدرن غربی را به گونه‎ای التقاطی با یکدیگر ترکیب نموده‎اند. گروهی از معماران و طراحان در جستجوی زبانی مشترک میان مفهوم فرم در معماری نئوکلاسیک اروپا و معماری ایران با رعایت تقارن، هندسه، تناسب، اشکال منظم هندسی در پلان‎ها و رعایت تقسیمات سه بخشی (پایه، بدنه، تاج) و استفاده از عناصر تزیینی معماری هر دو فرهنگ درنماها، به خلق معماری ترکیبی پرداخته‎اند. دانشکده‎ی مهندسی دانشگاه امام خمینی قزوین اثر ایرج کلانتری از مصادیق بارز این گرایش به شمار می‎رود. در گروهی از ساختمان‎ها، تلفیق معماری مدرن و معماری سنتی ایران مورد توجه قرار گرفته است. گاه ساده‎گرایی معماری مدرن و به وجودآوردن ترکیبات حجمی واضح و قدرتمندانه ضمن رعایت ویژگی‎های محیطی مد نظر قرار گرفته است که حاصل آن، شکل‎گیری بناهایی چون مجموعه‎ی مسکونی جلفا در اصفهان، اثر علی‎اکبر صارمی بوده است و گاه با تکرار عناصر سنتی ایران چون قوس‎ها، بادگیرها، گنبدها و نیم‎گنبدها و استفاده از ترکیب‎های آجرکاری متنوع بعضاً در کنار قاب‎های فضایی، به ایجاد روحیه‎ی متنوع و ایرانی، ولی در نهایت التقاطی در بناها تلاش شده است. بناهایی چون مرکز خرید ارم اثر حسین محمودی، مرکز فرهنگی دزفول اثر فرهاد احمدی، کتابخانه‎ی ملی ایران اثر کامران صفامنش، ساختمان مرکزی صنعت نفت آبادان اثر ایرج کلانتری و برخی بناهای دیگر به این گرایش تعلق دارند. برخی بناها رجوع تاریخی به ترکیب‎بندی در بناهای معماری سنتی با استفاده از رنگ و مصالح را مورد توجه قرار داده‎اند البته با برداشتی جدید، مانند اقامتگاه اجلاس سران کشورهای اسلامی (مهمانسرای حافظیه) اثرحسین شیخ زین‎الدین با رنگ‎های سفید قطعات بتنی پیش‎ساخته، قهوه‎ای در و پنجره‎ها و مسی سرخرنگ برای پوشش بام‎ها. در این بنا رنگ سفید به عنوان زمینه‎ای برای بنا عمل می‎کند تا رنگ‎های قهوه‎ای و مسی خود را نمایان سازند. در برخی دیگر از بناها، گونه‎ای از پست‎مدرنیسم استعاره‎گرای ایرانی به چشم می‎خورد که عطف توجه به معماری گذشته‎ی ایران را بیش از آنکه در قالب فرمی جستجوکند، در بیانی استعاری از معماری گذشته می‎جو‎ید. ایجاد دیوارهای مورب در پوسته‎ی بیرونی بنا، ایجاد فضاهای مبهم و زاویه‎دار، نمایش سمبولیستی از سازه‎ی بنا (خصوصاً در بناهای تجاری)، گرایش به خرد کرد نحجم و تکه تکه کردن حجم کلی بنا و توجه به استعاره‎های عامیانه از ویژگی‎های این‎گونه بناهاست. دو ویلا در لواسان اثر اسماعیل طلایی و گالری مبلمان هنری «آو» اثر رضا دانشمیر از جمله نمونه‎های این گرایش به شمار می‎روند. 5- 2- 2- 3- معماری با گرایشات تکنولوژیک یکی دیگر از گرایشهای مهم در آثار مورد بررسی، گرایش به استفاده از «تکنولوژی روزآمد» است که بناهای متعدد و شاخصی براساس آن طراحی و اجرا شده‎اند. بناهایی همچون ساختمان اداری فرشته اثر فرهاد احمدی، بانک توسعه‎ی صادرات ایران و مرکز تجارت شیراز اثر بهرام شیردل، مرکز نمایش‎های آیینی باغ صبا اثر فرهاد احمدی، ساختمان اداری کردستان اثر فرامرز شریفی و بسیاری از بناهای به ویژه تجاری ـ اداری دیگر، به گرایش فوق تعلق دارند. تلاش درجهت استفاده از تکنولوژی روزآمد وفناوری پیشرفته در برخی از بناها چون برج بلور تبریز اثر علی‎اکبر صارمی، مجموعه‎ی سینما آزادی اثر بابک شکوفی و یا عمارت زعفرانیه اثر بیژن شافعی،چهره‎ی ظاهری‎تری به خود گرفته است. در این گروه از بناها تنها به «نمایش ظاهری تکنولوژی» اکتفا شده است. بدین‎ترتیب، بهره‎گیری از تکنولوژی بی‎آنکه به ارتقای سطحی کیفی و عملکردی بناها انجامیده باشد، تنها پاسخگوی نیاز برخی کارفرماها مبنی بر برخورداری از بناهایی با شکل و شمایل امروزین و یا نمایش دهنده‎ی قدرت اقتصادی مالکان و سرمایه‎گذاران اصلی پروژه بوده است. گرایشات تکنولوژیک در برخی از موارد، با دیگر سبک‎های رایج معماری ایرانی و یا معماری اروپایی همراه بوده و با آن ترکیب شده است. یکی از مهم‎ترین نمونه‎های این‎گونه گرایشات تلفیقی، ناظر برتلفیق فرم‎های تنش‎زا و ظاهر ساختارشکن (دیکانستراکشن) با معماری برخوردار از ظاهر تکنولوژیک می‎باشد که در طراحی بناهایی چون گالری مبلمان هنری «آو» اثر رضا دانشمیر و باشگاه چند منظوره‎ی زعفرانیه اثر اسماعیل طلایی به چشم می‎خورد. تمرکز بر معماری تنش‎زا و فرم‎های ناساز، در کنار تلاش برای القای یک روحیه‎ی تکنولوژیک در ظاهر بنا، موجب شده است تااین بناها، از هر دو جریان به طور همزمان متأثر شوند. 5- 2- 3- معماری با گرایشات تلفیقی مشاهدات حاکی از آن است که در غالب بناهای مورد بررسی، تعیین مرز مشخص و دقیق گرایشات معمارانه ممکن نبوده و عموماً با آمیزه‎ای از گرایشات گوناگون در یک بنا مواجه‎ایم. اما آنچه مشخصاً تحت عنوان معماری با گرایشات تلفیقی از آن یاد می‎کنیم ناظر بر حضور دو گرایش به ظاهر متناقض که تاکنون به معرفی آنها پرداخته‎ایم در یک بنای واحد است. بدین‎ترتیب، علاوه بر دو گرایش عمده‎ی فوق که عبارت از گرایش منطبق بر معماری ایرانی و گرایش همگام با معماری جهانی می‎باشند، در حرکت کلی معماری معاصر ایران (1390- 1357)، در مواردی نیز تلفیقی از هر دو گرایش به چشم می‎خورد که با عنوان «گرایشات تلفیقی» خوانده می‎شود. به عنوان نمونه، مجتمع ورزشی رفسنجان اثر سید هادی میرمیران، تلفیقی از فرم‎ معماری گذشته در پوسته‎ی بیرونی و تکنولوژی مدرن در فضای داخلی است. در طراحی مرکز خرید ارم اثر حسین محمودی نیز، استفاده از عناصری همچون بادگیرها و فضای مرکزی و چهارسوق‎ها و آب‎نماها و گودال باغچه‎ها با فرمی مدرن در حجم و نما نمونه‎ی دیگری از آثار معماری با رویکردی تلفیقی است. مرکز تجارت شیراز که ایده‎ی عمده‎ی ساختار دهنده‎ی طرح آن، توجه به بافت سنتی شهر شیراز و احیای بافتی کهن با زبانی نوین است نیز نمونه‎ای دیگر از خیل بناهای متعددی است که به گرایش مورد اشاره تعلق دارند. 5- 3- تبیین روند کلی حرکت معماری معاصر ایران (1390 - 1357) با بررسی آثار 20 تن از معماران برجسته‎ی معاصر از نقطه نظر رویکرد هویت‎گرایانه‎ی هر یک از آثار، حرکت کلی معماری این دوران رامی‎توان درقالب دوگرایش عمده‎ی منطبق برمعماری ایرانی ومعماری جهانی ارزیابی نمود. معماری این دوره از سویی در عمده گرایشات معماری با «ایده‎های الگوگرایانه»، «ایده‎های‎ مفهوم‎گرایانه» و «ایده‎هایبوم‎گرایانه» در مسیر کلی دستیابی به معماری با ایده‎های معماری ایرانی قدم برداشته و از سوی دیگر در عمده گرایشات «مدرن»، «پست‎مدرن» و «تکنولوژیک»، مسیری همگام با معماری جهانی را طی نموده‎است. نکته‎ی قابل توجه آن‎که، درمواردی نیز تلفیقی از هر دو دیدگاه به چشم می‎خورد که با عنوان «گرایشات تلفیقی» از آن یاد می‎کنیم.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

روابط ایران و سازمان ملل پس از پیروزی انقلاب اسلامی

چکیده کارنامه رابطه ایران و سازمان ملل متحد پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایران در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامی، از نقش آفرینی فعال و موثر متناسب با شان و جایگاه ایران در این سازمان برخوردار نیست. این مسئله اگر چه تا حدودی متاثر از نگرش نخبگان اجرایی به سازمان ملل و مخالفت قدرت های بزرگ با افزایش نقش ایران در نظام بین الملل است، اما عدم وجود راهبردی منسجم، هدفمند و بلند مدت برای ا...

متن کامل

روابط ایران و سازمان ملل پس از پیروزی انقلاب اسلامی

چکیده کارنامه رابطه ایران و سازمان ملل متحد پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که ایران در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامی، از نقش آفرینی فعال و موثر متناسب با شان و جایگاه ایران در این سازمان برخوردار نیست. این مسئله اگر چه تا حدودی متاثر از نگرش نخبگان اجرایی به سازمان ملل و مخالفت قدرت های بزرگ با افزایش نقش ایران در نظام بین الملل است، اما عدم وجود راهبردی منسجم، هدفمند و بلند مدت برای ا...

متن کامل

فرصت‌‌‌ها و چالش‌های شکل‌گیری حکومت اسلامی در عراق پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران با احیای دوباره مباحث اسلام، تحول فرهنگی عظیمی را در ابعاد منطقه‌ای موجب‌شد و زمینه‌های بیداری جنبش‌های اسلامی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و دیگر مناطق را فراهم‌کرد. در این خصوص، هدف اصلی این پژوهش بازخوانی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر کشور عراق است. سؤال اصلی آن است که چه فرصت‌ها و چالش‌هایی برای ایجاد یک حکومت اسلامی در کشور عراق هم‌زمان با سال‌های آغازی...

متن کامل

تعامل و تقابل ملی گرایی و اسلام گرایی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

تأکید بر اهمیت دولت- ملّت و عواملی مبنی بر ویژگیهای خاص یک ملّت با عنوان ملّیگرایی، از جمله مقولاتی است که در اندیشهی سیاسی دچار تحول شده است و میتوان گفت در این زمینه واژهی ملّت از یک مفهوم ساده، که به مردمی در یک سرزمین اطلاق میشد، به یک مفهوم سیاسی؛ و ملّیگرایی به مثابه یک ایدئولوژی برای بیان ویژگیهای مخصوص به ملّتها، تغییر یافته است. ملّیگرایی و یا همان احساسات ناسیونالیستی از دیدگاه ملل مختلف، ت...

متن کامل

نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مساجد در صدر اسلام به‌دلیل عهده‌داری کانون اصلی ارتباط مردم به‌ویژه فعالان جامعه، کارکردهای فراوانی در نظام اجتماعی ایفا می‌کردند. در عصر جدید به‌دلیل تفکیک ساختاری و تقسیم کار به برخی از کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن کمتر توجه می‌شود. با این حال در جریان انقلاب اسلامی ایران، مساجد نه‌تنها محلی برای عبادت که محلی برای فعالیت فرهنگی علیه رژیم و نظام اجتماعی حاکم تبدیل شد. با توجه به مطالب یاد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023