بازنمایی نارضایتی سیاسی -اجتماعی در ادبیات داستانی پیش از انقلاب(1357-1340)
پایان نامه
- سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
- نویسنده مهدیه مرادپور آرانی
- استاد راهنما مصطفی مهر آیین حسینعلی قبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: وقوع انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 که موجب شگفتی بسیاری از مردم جهان، محققان و تحلیل گران شد، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران محسوب می شود. این پدیده اجتماعی دستمایه بسیاری از مورخان، جامعه شناسان و محققان قرار گرفت تا از جوانب مختلف با اتکاء به تئوری های گوناگون به بررسی چرایی و چگونگی رخداد آن بپردازند. یکی از مولفه هایی که در تئوری های انقلاب در باب چرایی وقوع انقلاب مورد واکاوی قرار می گیرد وجود نارضایتی های سیاسی- اجتماعی در جامعه است و یکی از راه های شناخت نارضایتی های موجود در جامعه، مطالعه زندگی تصویرشده مردم در متون ادبی بر جای مانده از آن دوران است. بنابر این پرسش اصلی تحقیق حاضر به این شیوه صورت بندی شده است: ادبیات داستانی تولید شده در جریان انقلاب اسلامی، چه روایت یا تصویری از نارضایتی های سیاسی- اجتماعی ارائه می کند؟ به منظور پاسخ گفتن به پرسش مزبور، تحقیق حاضر نخست به معرفی دو رویکرد کلی بازتاب و شکل دهی مربوط به «رابطه هنر و واقعیت» پرداخته چرا که عرصه هنر فضایی گسترده است که ادبیات بخشی از آن است و یکی از رسالت های ادبیات شناخت جامعه. سپس کوشش شده است مبتنی بر رویکرد دوم (رویکرد شکل دهی) و با چشم انداز نظری «تحلیل انتقادی گفتمان» نورمن فرکلاف از طریق روش توصیف و تحلیل نشان داده شود که چگونه صورت بندی های ایدئولوژیک گفتمانی داستان نویسان پیش از انقلاب (دهه 40 و 50) از طریق بازنمایی نارضایتی سیاسی- اجتماعی، گفتمان مسلط رژیم پهلوی را به چالش کشانید. نتایج حاصل از مطالعه نمونه های منتخب ادبی، نشان می دهد که نویسندگان آنها بر وجود فقر اقتصادی و به تبع آن فقر فرهنگی حاکم بر فضای کشور به ویژه روستاها به رغم وجود درآمدهای کلان نفتی، اصلاحات امرانه و از بالای رژیم پهلوی و تبعات منفی آن، خفقان سیاسی به ویژه در دهه چهل، حضور استعمار و نقش آفرینی آن در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های جاری آن زمان و به تبع آن بروز غربزدگی و ماشینیزم اشاره های مستقیم یا نمادین داشته اند. بازنمایی چنین نارسایی ها و مشکلاتی در جامعه در حوزه هایی مانند ادبیات داستانی می توانست فاعلان اجتماعی را به خودآگاهی و بینش رساند و با به وجود آمدن یک فضای گفتمانی معترض (در کنار دیگر صورت بندی های ایدئولوژیک گفتمانی همسو با این فضا)، موجب ایجاد تغییرات سیاسی- اجتماعی شود.
منابع مشابه
بازنمایی فضای اجتماعی شهری در ادبیات داستانی ایران معاصر
هدف این تحقیق پاسخ به این سؤال است که نویسندهی ادبیات داستانی معاصر ایران در تصویرسازی از تحولات فضای اجتماعی شهری، چگونه به تعاریف عناصر و شخصیتها پرداخته است؟ به بیان دیگر، با در نظر گرفتن تعاریف مفاهیم معین و حساس در روش پژوهش طبیعتگرایانهی هربرت بلومر، آیا فضاهای اجتماعی منعکس شده در ادبیات داستانی ایران معاصر از یک فرآیند دیالکتیکی بین عناصر حقیقی جامعهی توصیف شده در داستان و ذهن...
متن کاملبازنمایی فضای اجتماعی شهری در ادبیات داستانی ایران معاصر
هدف این تحقیق پاسخ به این سؤال است که نویسندهی ادبیات داستانی معاصر ایران در تصویرسازی از تحولات فضای اجتماعی شهری، چگونه به تعاریف عناصر و شخصیتها پرداخته است؟ به بیان دیگر، با در نظر گرفتن تعاریف مفاهیم معین و حساس در روش پژوهش طبیعتگرایانهی هربرت بلومر، آیا فضاهای اجتماعی منعکس شده در ادبیات داستانی ایران معاصر از یک فرآیند دیالکتیکی بین عناصر حقیقی جامعهی توصیف شده در داستان و ذهن...
متن کاملبازنمایی مناسبات نسلی از منظر ادبیات داستانی پیش و پس از انقلاب اسلامی
پرسش اصلی مقالۀ حاضر این است که شش رمان معاصر فارسی در بازۀ زمانی پیش و پس از انقلاب اسلامی چه تصویری از الگوی روابط بین نسلی را در خانواۀ ایرانی ترسیم کرده است و در این زمان چه تغییری در روایت رمانها از مناسبات نسلی درون خانواده ایجاد شده است. بنابراین، ادبیات داستانی را بهمثابة میانجی فهممان از تحولات جامعه در این زمینه در نظر گرفتهایم و از آنجا که با هدف مطالعۀ ژرف و عمیق روایتها بهدن...
متن کاملتحجر و تأثیر آن بر ادبیات داستانی (1340-1330)
به گواه تاریخ و با کمی نگاه نقادانه به تاریخ اجتماعی دهههای سی و چهل و همچنین با کمی تأمل میتوان به این نکته پی برد که جریان تحجرآمیز حوزۀ علمیۀ قم، مهمترین جریان دینی آن زمان است که به سردمداری مجتهدین به نامی در داخل و خارج از ایران با قدرت هرچه تمامتر به راه خود ادامه میدهد. این جریان همۀ شئون زندگی مردم را در دست گرفته و اجازۀ عرضاندام به هیچ نیروی اجتماعی دیگری نمیدهد. این مقاله می...
متن کاملبازنمایی کلیشههای جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آلاحمد
مرد یا زن بودن، تصورات و پیشفرضهایی را به دنبال دارد که در فرهنگ هر جامعهای تا حدودی متفاوت است. این تصورات، کلیشههای جنسیتی نامیده میشود که کمابیش در هر جامعهای وجود دارد. بر اساس کلیشههای جنسیتی، زنان و مردان در جامعه دارای ویژگیهای خاص، رفتار خاص و حالات روانی خاص هستند و قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشهها در درون فرهنگ جوامع و به همرا...
متن کاملبازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ مطالعۀ مجموعۀ داستانی اینک شوکران
زنان جانبازان دفاع مقدس علاوه بر مصائبی که دیدهاند، به دلیل تجربة مستقیم و غیرمستقیم که از دوران دفاع مقدس به دوش میکشند، بهمثابة راویانی غیررسمی، میتوانند تاریخ مقاومت، ایثار و مجاهدت رزمندگان را در جبهههای جنگ بازگو کنند. بنابراین، این پژوهش به دنبال بررسی بازنمایی جنگ از دیدگاه همسران جانبازان شهید در ادبیات داستانی دفاع مقدس است. در این میان، مجموعة ششجلدی اینک شوکران انتشارات روایت ف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023