بررسی ساختار نحوی «اشتغال» و موارد و مفاهیم آن در قرآن کریم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
- نویسنده الهه السادات میرحسینی ابرندآبادی
- استاد راهنما محمد علی سلمانی مروست وصال میمندی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده اشتغال یکی از اسلوب های کلام در زبان عربی است که از سه رکن مشغول عنه، مشغول و مشغول به تشکیل می شود. ساختار اشتغال بدین صورت است که ابتدا اسمی مقدم می شود، سپس بدنبال آن عاملی می آید که در ضمیر آن اسم مقدم یا در اسمی که مضاف به ضمیر آن اسم مقدم است عمل می کند یا آن عامل در اسمی عمل می کند که متبوع تابعیست که به ضمیر آن اسم مقدم اضافه شده است به گونه ای که اگر آن ضمیر یا اسم متبوع به ضمیر حذف شود، عامل موخّر در اسم مقدّم به عنوان مفعول به عمل می کند، مانند: «الطالب رأیته»، «الطالب رأیت أخاه»، «الطالب رأیت سعیدا اخاه.» این تحقیق پس از بررسی معنا و مفهوم اشتغال نزد نحویان به معرفی ارکان اشتغال و بیان حالت های اعرابی آنها پرداخته است و ضمن استخراج آیاتی از قرآن که در آنها اشتغال وجود دارد به بیان مفاهیم آیات می پردازد و آرای دانشمندان اسلامی را در خصوص این ساختار نحوی طرح و بررسی می نماید. از مجموع بررسی ها چنین به دست می آید که این ساختار 43 بار در قرآن به کار رفته است که 7 مورد آن مورد اتفاق و 36 مورد آن مورد اختلاف است. کاربرد این ساختار به موارد خاصی چون قرآن، بهشت و ... و همچون دوزخ و قریه هایی که مورد غضب و عذاب خداوند واقع شدند و ... و بارزترین مخلوقات خداوند همچون، انسان، جان، زمین، کوهها، آسمان، ماه و ... منحصر و محدود است. این موارد بدون شک مواردی هستند که به دلیل اهمیت آنها و جلب توجه مسلمانان به آنها خداوند آنها را در این ساختارها بیان نموده است.
منابع مشابه
کارکرد معنائی اسلوب نحوی اشتغال در قرآن کریم
اسلوب اشتغال از دیرباز (در متون جاهلی، قرآن کریم و حدیث) تاکنون مورد استفاده عرب زبانان بوده است و به عنوان یکی از مهمترین بحثهای اختلافی همراه با تأویل و تقدیرهای مفصل، در بین یک یا چند مکتب نحوی نظیر کوفی و بصری به شمار میرود که بررسی این اختلافات و بیان دیدگاههای مختلف با هدف سهولت تعلیم، حفظ ساختار زبان، فهم بهتر، پرهیز از استعمال قواعد غیرمستعمل و حذف آن از نحو عربی است. در این مقاله ن...
متن کاملساختار نظاممند مفاهیم اخلاقی در قرآن کریم
هدف اصلی در نگارش این مقاله، مطالعۀ روشمند و تحلیلی گزارههای اخلاقی بیانشده در سورههای قرآن کریم است؛ به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، نقش و جایگاه این گزارهها در هدایت افراد و جامعۀ اسلامی به سمت کمال و سعادت تبیین میشود و یک مدل نظام اخلاقی بر اساس آن به دست میآید. این پژوهه بر آن است که با استخراج گزارههای اخلاقی قرآن کریم، تجزیه و تحلیل آنها و سپس طبقهبندی موضوعی، در ...
متن کاملتضمین نحوی و اقسام آن در قرآن کریم
قرآن کریم معجزه جاودان ادب و بلاغت است. در حوزه بلاغت مبحث ایجاز از اهمیت خاص خود برخوردار است. تضمین نحوی به عنوان نوعی از ایجاز در قرآن جلوهای خاص دارد. در تضمین فعلی مضمن حفظ معنای خود، با طرز استعمال فعل دیگری از نظر تعدی یا لزوم به کار می رود و معنای آن فعل را به معنای خود اضافه می کند و بدین ترتیب جلوه بدیعی از ایجاز به دست میدهد. تضمین از نوع حقیقت است نه مجاز؛ زیرا در این اسلوب واژه ...
متن کاملجایگاه ساختار نحوی- بلاغی مفعولٌ به (در ترجمه قرآن کریم)
مفعولٌ به از عناصر نحوی به ظاهر سهل، اما به واقع ممتنع عربی است. این عنصر نحوی از امّهات حالات نحوی و دارای بلاغت نحوی و معنایی ویژهای است که در متون نحوی و زبانی کمتر بدان پرداخته اند. مفعولٌ به از نظر بلاغت نحوی- معنایی دارای معانی و مفاهیم خاصی است؛ از جمله تمامیت، کلّیت، جامعیت، شاملیت، شدت، اقتراب کامل، تحصیل و تحصّل تام و فراگیر، اختصاص یا تخصیص، تأکید و مبالغه، رسایی فزونتر و... . این بل...
متن کاملکارکرد معنائی اسلوب نحوی اشتغال در قرآن کریم
اسلوب اشتغال از دیرباز (در متون جاهلی، قرآن کریم و حدیث) تاکنون مورد استفاده عرب زبانان بوده است و به عنوان یکی از مهم ترین بحث های اختلافی همراه با تأویل و تقدیرهای مفصل، در بین یک یا چند مکتب نحوی نظیر کوفی و بصری به شمار می رود که بررسی این اختلافات و بیان دیدگاه های مختلف با هدف سهولت تعلیم، حفظ ساختار زبان، فهم بهتر، پرهیز از استعمال قواعد غیرمستعمل و حذف آن از نحو عربی است. در این مقاله ن...
متن کاملجایگاه ساختار نحوی- بلاغی مفعولٌ به (در ترجمه قرآن کریم)
مفعولٌ به از عناصر نحوی به ظاهر سهل، اما به واقع ممتنع عربی است. این عنصر نحوی از امّهات حالات نحوی و دارای بلاغت نحوی و معنایی ویژه ای است که در متون نحوی و زبانی کمتر بدان پرداخته اند. مفعولٌ به از نظر بلاغت نحوی- معنایی دارای معانی و مفاهیم خاصی است؛ از جمله تمامیت، کلّیت، جامعیت، شاملیت، شدت، اقتراب کامل، تحصیل و تحصّل تام و فراگیر، اختصاص یا تخصیص، تأکید و مبالغه، رسایی فزونتر و... . این بل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023