بررسی فضای اسلامی در رمان "کویر" اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده الهام گلابی
- استاد راهنما محمدجواد شکریان زهره جوزدانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
رمان نویس، داستان پرداز، مقاله نویس، شاعر و مترجم دوزبانه (پدر انگلیسی و مادر فرانسوی) ژان ماری گوستاو لوکلزیو، نویسنده مشهور بین المللی معاصر دو روش را در نوشته های خویش دنبال می کند: در یک دهه نویسنده با نوشته هایی سرشار از خشم وشورش در مقابل جامعه ای که در آن ثروت بر همه چیز رجحان دارد می ایستد و از سال 70 تجربه ای انسانی، فرهنگی و عرفانی تحت نفوذ فرهنگ غنی و ارزشمند هند پشت سر می گذارد. این تغییر در روش را می توان نشات گرفته از یک تغییر در جهان بینی نویسنده دانست که از وی انسانی صلح جو و آرام به نمایش می گذارد و او را به جستجوی نوعی انسجام و تعادل فلسفی در آثارش رهنمون می کند. لوکلزیو رمان کویر را در دوران شکوفایی خود نگاشت و با نگارش این رمان، تحت تاثیر همسر مراکشی مسلمانش ژمیا، جایزه paul morandرا از آکادمی فرانسه نصیب خود نمود. بیابان در این رمان نشانگر یک فقدان ذاتی است و به منزله یک مکان جغرافیایی تلقی نمی گردد بلکه لوکلزیو از این واژه به عنوان یک "ایده" استفاده نموده است. ایده ای سراسر وسعت و آزادی که هیچ گونه حد و مرزی نمی توان برای آن در نظر گرفت. و این وسعت بی انتها تفکر انسان بر روی خویشتن خویش ، طبیعت اطراف و بر روی خالق هستی، خداوند یکتای حی را به دنبال دارد. در این تحقیق ما به تجزیه و تحلیل روابط انسانی، رابطه انسان با طبیعت و سرانجام در فصل پایانی به ارتباط وی با خالق خودش پرداخته و با استفاده از منابع مستند اسلامی نقاط مشترک در رمان و دنیای اسلام را بررسی نمودیم .
منابع مشابه
فضاهای فرهنگی در رمان کویر اثر ژان – ماری گوستاو لوکلزیو
ژان – ماری گوستاو لوکلزیو ، که درسال 2008 برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات شد، به عنوان یکی از برجسته ترین معرفان ادبیات معاصر فرانسه محسوب می شود .می توان گفت که وی بخش بزرگی از شهرت ادبی خویش را مدیون شاهکار خود کتاب «کویر» است که درآن دغدغه ی اصلیش، یعنی فضای فرهنگی و روابط میان فرهنگی فضاهای گوناگون را به تصویر می کشد. «کویر» متشکل از دو داستان است که در هم تنیده و به تناوب روایت می شوند و ساختا...
15 صفحه اولدریافت ژان-ماری گوستاو لوکلزیو در ایران
پیدایش نقد ادبی همزمان با پیدایش نوشتار است زیرا به بررسی نقاط ضعف و قدرت متون میپردازد. در طی قرون متمادی، این حوزه متحمل تغییرات بسیاری شده است: نقد توصیفی و تحلیلی جایگزین نقد مفهومی شدهاند و در حال حاضر نظریه دریافت یائوس توجه بسیاری از منتقدین را به خود جذب کرده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا با تکیه بر این نظریه دریافت ژان-ماری گوستاو لوکلزیو را در ایران بررسی کنیم. از آنجاییکه تر...
متن کاملبررسی تحلیلی رمان بیابان اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو
بررسی رمان بیابان بهانه ای است برای بررسی معضل قرن جدید،بررسی دغدغه ی نویسنده ی اثر.لوکلزیو در مواجهه با بومیان به شیوه ای از زندگی دست یافته که آرمان همیشگی وی بوده و آن را در قالب شخصیت رمان هایش به منصه ظهور می رساند.هدف از بررسی موجود،پرداختن به ماهیت اثر بیابان می باشد.فلذا در راستای نیل به این مقصود دو پرسش اساسی مطرح می گردد:فضای اصلی داستان حول چه محور هایی می گردد؟نقش شخصیت های اصلی دا...
نوشتار پستمدرن در دو رمان ملکوت اثر بهرام صادقی و صورت جلسه اثر ژان-ماری گوستاو لوکلزیو
بهرام صادقی و ژانماری گوستاو لوکلزیو هر دو از نویسندگان سنتشکن و نوآور معاصر هستند که، همانند هر یک از بزرگان علم و ادب، بر نویسندگان پس از خود نیز تأثیرگذار بودهاند. با توجه به اینکه این دو نویسنده از پیشگامان عصر داستاننویسی پسامدرن به شمار میروند و در یک برهۀ زمانی دو رمان مشهور خود، ملکوت (1350) و صورتجلسه (1963) را به نگارش درآوردهاند، این سؤال مطرح میشود که تا چه اندازه مؤلفههای ...
متن کاملژان ماری گوستاو لوکلزیو، بوطیقای جسم در جنوب
تفکر لوکلزیو درباره جسم از تحول روشنفکری او تبعیت می کند. لوکلزیو میراث دار اگزیستانسیالیسم، در آغاز کار رمان نویسی خود مسئله فرد «پرتاب شده» در جامعه غربی را نشان میدهد تا به جمله هایدگر درباره موجود پرت شده در زمان و در فضا پاسخ دهد. اولین سوژه در چنین دیدگاهی جسم زن است که از نظر نویسنده بدترین تحولات جامعه را متحمل میشود. جسم زن قربانی نوعی دیدگاه تکنولوژیکی است که از او موجودی تابع و اسی...
متن کاملابعاد حرکت در سه اثر داستانی ژان-ماری گوستاو لوکلزیو
حرکت،یکی از ویژگی ها و موضوعات اساسی در آثار لوکلزیو است. از حرکت معانی مختلفی برداشت می شود که مثلاً می توان به ویژگی کسی که در حال حرکت است و یا به تغییرمکان یا موقعیتی اطلاق نمود. حرکت برای لوکلزیو به جابجایی ساده درمکان یا فضا خلاصه نمی شود، بلکه نوعی فلسفه، نوعی نگاه ویژه و خاص، صورتی از تفکر و اندیشه است. در داستان های لوکلزیو تغییر مکان به وفور دیده می شود. قهرمان ها و شخصیت هایش، همانن...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده زبانهای خارجی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023