جایگاه نادر ابراهیمی در میان داستان نویسان معاصر ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم باغفلکی
- استاد راهنما قهرمان شیری وحید مبارک
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
شناخت ادبیات داستانی معاصر ایران، مستلزم شناخت نویسندگان و نقد و تحلیل آثار داستانی آنهاست. در این میان نادر ابراهیمی از نویسندگان صاحب نام و پرکار است که به عنوان یک نویسنده ی حساس به مسائل زبانی، هنری و سیاسی، از حوادث سیاسی و اجتماعی و جریان های مدرن هنری در ایران و جهان تأثیر گرفته است و در این زمینه ها آثار گوناگونی پدید آورده است. هدف از این پژوهش شناخت سبک ادبی و حساسیت های فکری این نویسنده بر اساس تحلیل زبان، عناصر داستانی، مفاهیم و درون مایه های نوشته های اوست تا بدین ترتیب جایگاه او در میان داستان نویسان معاصر به نقد و تحلیل گذاشته شود. روش ما در این پایان نامه آن است که تک تک داستانهای کوتاه ابراهیمی را از منظر زبان و عناصر داستانی و درون مایه مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم. بر این اساس، در این تحقیق بعد از معرفی انواع نثر از ساده و روان تا شاعرانه، توراتی، گرافیکی و تاریخی. و تحلیل شاهد مثال هایی از داستانهای ابراهیمی این نتیجه حاصل شده است که این نویسنده در نثر شاعرانه و گرافیکی جایگاه ممتازی دارد و در دست یابی به آن بیش از هر چیزی وام دار نویسندگان اروپایی و ایرانی پیش از خود بوده است. هم چنین در حوزه ی ادبیات پسامدرن، شماری از آثار ابراهیمی به نقد و بررسی گذاشته شده است و در نهایت این نتیجه حاصل شده است که او در بهره گیری از مولفه های ادبیات پست مدرن نیز از جایگاه چشمگیری برخوردار است. از نظر محتوایی نیز ابراهیمی تحت تأثیر حوادث سیاسی و اجتماعی پیش و پس از انقلاب 57 بوده است و در این زمینه ها آثار گوناگونی پدید آورده است. یأس و ناامیدی در آثار او شباهت چندانی به برخی از معاصرانش ندارد؛ زیرا یأس او بیش تر زمینه ساز نگرش مثبت و امیدواری به بهبود اوضاع بوده است. کلیدواژه : ادبیات معاصر، داستان، نثر، نقد، نادر ابراهیمی
منابع مشابه
عناصر فرهنگ و کنشهای عامیانه در داستان نویسان زن معاصر
یکی از مضامین مهم ادبیات داستانی معاصر، انعکاس فرهنگ مردم است و از آنجا که انسان و زندگی و اندیشۀ او جزء لاینفک داستان است، پیوستگی فرهنگ مردم با انسان هم به این قالب ادبی راه یافته است. بخشی از این فرهنگ، مثل آداب و رسوم اجتماعی، مذهبی، پزشکی و خرافی است و بخشی دیگر شامل زبان محاوره و گویشهای محلی، اشعار و ترانهها، ضربالمثلها و بازیهاست. نویسندگان زن معاصر نویسندگانی هستند که به فرهنگ مرد...
متن کاملبررسی زبان عامیانه و جایگاه تمثیل در آثار داستان نویسان زن معاصر با تکیه بر مجموعه داستان حنای سوخته
نثر فارسی در سیر تاریخی خویش از عوامل بسیاری تأثیر پذیرفت که از جملهی آنها عناصر زبان عامیانه است، البته تأثیر این عناصر در همهی ادوار ادب فارسی به یک اندازه نیست. زبان عامیانه به گونهای زبان زیر معیار دربردارندهی عناصر گوناگونی است که به مقدار قابل توجهی در آثار داستان نویسان نمود یافته است. شهلا پروین روح از جمله نویسندگان نوگرای معاصر است که به مقدار قابل توجهی، از عناصر زبان عامیانه در...
متن کاملخوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
گریماس از ساختارگرایان و نظریهپردازان نشانهشناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی است که در فرایند تولید معنا مؤثر است. در حقیقت، نویسنده با ایجاد نوعِ خاص روایت و راوی در داستان خود، سلسلهای زنجیرهوار از «فرستنده/ پیام/ گیرنده» را به کار میگیرد و با ایجاد ساختاری درست و منسجم...
متن کاملبررسی و خوانش ژنتی لحن روایت و زمینههای کاربست آن در داستان «کلاغها» از نادر ابراهیمی
مطالعات روایتشناختی در چند دهه گذشته بخش مهمی از بررسیهای ادبی را به خود اختصاص داده است. در این باب، نظریههای گوناگونی شرح و بسط داده شده که آراء ژرار ژنت درباره کانون روایت از آن جمله است. او با تبیین ابعاد جدیدی از مقوله «لحن»، باب تازهای در مباحث روایتشناسی گشود که ماحصل آن، تحلیل آثار ادبی از زوایای جدید بوده است. به این اعتبار، در مقاله حاضر، با استناد به منابع کتابخانهای و رو...
متن کاملنقد روایت شناختی سه داستان کوتاه نادر ابراهیمی
روایت را میتوان همچون جنبههای درهم بافتهای از متن و اثر ادبی به شمارآورد که به همراه زبان، یکی از مهمترین حوزه های نظریۀ ادبی به شمار می رود. روایت شناسی، در بارۀ شیوه های مختلف بیان رویدادها و تحلیل ادبیات روایی نظیر رمان، داستان کوتاه و حماسه به بحث می پردازد. هر کدام از این شیوهها، متن ادبی را از زاویه ا ی خاص بررسی می کند. شناخت روایت به منتقد، در نقد و تحلیل داستان و عناصر داستانی و ن...
متن کاملسبک شناسی زبانی - ادبی داستان های کوتاه نادر ابراهیمی
چکیده سبک، پدیده ای انسانی است و همانند آدمی، چند وجهی است.شناخت سبک، مستلزم رشته ی پیچیده ای از بررسی های همه جانبه است. تحلیل سبک شناسی آثار داستانی، در دو محور صورت می پذیرد: یکی سبک شناسی زبان داستان که دوسطح لغوی ونحوی را در برمی گیرد و دیگری سبک شناسی ادبی که شامل خلّاقیّت های ادبی متن است و از رهگذر تشبیه، استعاره، مجاز و...شکل می گیرد. دراین پژوهش، سعی شده است عناصر زبانی و ادبی سبک ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023