بررسی اصل وحدت اضداد در هنر ایران باستان، با توجه به نقوش « مارهای درهم تنیده هنر جیرفت »
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده محدثه السادات اسدی
- استاد راهنما غلامعلی حاتم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
جیرفت(تمدن هلیل رود) خاستگاه تمدنی پنج هزار ساله است. این ادعایی است، که موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال خویش کشانید. با از خاک بدرآمدن این تمدن کهن، سیلی از اشیاء روان? بازارهای مکار? خارجی گشته؛ و بخش محدودی نیز در دستان باستان شناسان ایرانی و خارجی قرارگرفتند. این اشیاء به تصاویری شگفت مزین گشته اند؛ تصاویری یگانه، که تا پیش از این، در هیچ تمدنی به این کثرت و تنوع، سراغی از آنها نداشتیم. در این میان، نقش «مار» به طرزی بارز خود نمایی می کند. به جرأت می توان ادعا کرد، که «مار» تنها جانوری است، که گوی سبقت را در میان دیگر نقوش ربوده؛ و جایگاه نخست را درمیان سایر تصاویر به خود اختصاص داده است. گویی هنرمند جیرفتی با این عمل سعی در نشان دادن جایگاه شامخِ این خزند?ِ اسرارآمیز دارد. لذا نگارند? این پایان نامه بر آن شد تا با روش توصیفی ــ تحلیلی، و بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و موزه ای، پرده از اسرارِ درون این جانورِ خاک نشین (مار) بردارد. «مار» همواره در باورها و اعتقادات انسان جای داشته، و علی رغم جایگاه کیهان شناختی خاص، مملو از تضادهاست؛ تضادهایی چون: اهورایی و اهریمنی بودن، جاودانگی و مرگ، نرینگی و مادینگی، درمان بخشی و زیان بخشی، خورشید و ماه، آب و آتش و خاک و ...، همواره به او نسبت داده شده است؛ و شاید بتوان «مار» را بارزترین نمون? جمع قوای متضّاد دانست. به واقع این پژوهش با سرنخ قرار دادن چنین جانوری می تواند بهترین ابزار در جهت شناخت تفکرات، دین، آیین، اساطیر و... مردمانی باشد، که تا به امروز آنان را قدیمی ترین تمدن ایران می دانیم. بی شک هنر، تفکرات و باورهای تمدن عظیم جیرفت، سالیان دراز در نواحی مختلف کشورمان به گردش درآمده؛ و نقط? آغازی بر نوع تفکرات و اعتقادات ایرانیان باستان بوده است. با این استنباط که دوگانگی های وجودیِ مار، در این پیچش به وحدت رسیده؛ نقش اسرارآمیز و تکرارشوند? «مارهای درهم تنیده» هنر هلیل رود باستان، می تواند حاوی مفهوم رایجی چون «جمعِ اضداد» باشند؛ که پس از آن در اساطیر، آئین ها و اعتقادات و ... در اندیش? ایرانی تکرار گشته اند؛ و چه بسا «مارانِ درهم تنید? جیرفت»، نقط? آغازی بر این دیدگاه بوده باشند. تمدن هلیل رود، مار، قوای متضّاد، مارهای درهم تنیده، اسطوره، ایران باستان.
منابع مشابه
هنر پزشکی و داروشناسی در ایران باستان
پزشکی و داروشناسی در حقیقت هنری والا بوده و کسانی در این علوم به کمال می رسند که از دیدگاه و استعداد هنری برخوردار باشند. کشور باستانی ایران به عنوان یکی از بنیانگزاران فرهنگ و تمدن بشری نقش بسیار بزگی در تکامل و اعتلای هنر و علم پزشکی و داروشناسی در جهان داشته و در طی ادوار گذشته ی تاریخی با برقرار نمودن و اعلام فرضیه و نظریه های اساسی و مختلف پزشکی در مورد کیفیت ایجاد بیماری ها و برگرداندن سل...
متن کاملمطالعۀ نقوش زرتشتیدوزی با رویکرد انسانشناسی هنر
بیان مسئله: هنر «زرتشتیدوزی» نوعی سوزندوزی مخصوص بانوان زرتشتی است که پیشینۀ آن را میتوان در ایران پیش از اسلام دانست. بسیاری از نقوش زرتشتیدوزی دارای معانی و ریشههای فرهنگی دینی و زیباییشناختی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و شناسایی آن میتواند معنای پنهان این نقوش را، که از دید برخی صرفاً نقوشی بدون معناست، آشکار کند.هدف پژوهش: به دلیل وجود نقشمایههای متفاوت و مفاهیم نمادین آن...
متن کاملبررسی نقش پرنده در هنر بینالنهرین، ایران و مصر باستان
مقاله حاضر با عنوان «بررسی نقش پرنده در هنر بینالنهرین، ایران و مصر باستان» سعی دارد با نگاه از منظری متفاوت به فصل مشترک تازهای میان این تمدنهای باستانی دست یابد. در اینجا مقایسه تطبیقی نقوش پرندگان از زوایای گوناگون انجامگرفته و سعی شده به سوا لاتی همچون:1 - تأثیر باورها و اعتقادات مذهبی بر ترسیم پرندگان در آثار گوناگون، 2- چگونگی تنوع گونههای پرندگان در آثار هنری، 3- بررسی بال پرنده ازن...
متن کاملتوسعة انسانی به مثابه فرایندهای درهم تنیده
برنامه توسعه سازمان ملل، گزارش بیستم توسعه انسانی را که در سال 2010 انتشار خواهد یافت، به بازاندیشی در توسعه انسانی اختصاص داده است. در این مقاله، ضمن بررسی تحول این مفهوم در طی بیست سالی که از مطرح شدن آن میگذرد، آرای محبوبالحق و آمارتیا سن را مورد بررسی قرار میدهیم و سپس بر اندیشههای اینگلهارت و ولزل تمرکز میکنیم که میکوشند تبیینی از فرایندهای توسعه ارائه دهند. یافتههای این پژوهش نشان ...
متن کاملبررسی تداوم حیات نقوش ایران باستان در هنر اسلامی (با مطالعه موردی نقوش ایلامی)
هنر در هر جامعه ای از اندیشگی، جهان بینی و فرهنگ مردم آن جامعه ریشه می گیرد. فرهنگ و جهان بینی نیز یکباره پدید نمی آید و برآیند انباشت سده ها و هزاره ها زیستن و اندیشیدن مردم یک سرزمین است؛ پس برای شناخت و بررسی و یافتن ریشه های هنر ناگزیر باید همه پیشینه و تاریخ آن سرزمین واکاوی شود. اگر چه جامعه هر از چندی دچار دگرگونی هایی می شود و یا المانهای نویی را در داد و ستد با فرهنگ های دیگر می پذیرد ...
15 صفحه اولهنر پزشکی و داروشناسی در ایران باستان
پزشکی و داروشناسی در حقیقت هنری والا بوده و کسانی در این علوم به کمال می رسند که از دیدگاه و استعداد هنری برخوردار باشند. کشور باستانی ایران به عنوان یکی از بنیانگزاران فرهنگ و تمدن بشری نقش بسیار بزگی در تکامل و اعتلای هنر و علم پزشکی و داروشناسی در جهان داشته و در طی ادوار گذشته ی تاریخی با برقرار نمودن و اعلام فرضیه و نظریه های اساسی و مختلف پزشکی در مورد کیفیت ایجاد بیماری ها و برگرداندن سل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023