بررسی حج در متون عرفانی تا پایان قرن نهم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد
- نویسنده محمد هاشم سعیدی
- استاد راهنما پرستو کریمی علی محمدی آسیا ابادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
حج تجلّی تمام عیار احکام عملی، عصاره اسلام و کمال عبودیت است و به عنوان یکی از ارکان عبادی و معنوی، جایگاهی رفیع در زندگی انسانها دارد. کعبه نقطه مرکزی زمین که با هبوط حضرت آدم (ع) مرکز عبودیت انسانها قرار گرفت و در زمان حضرت ابراهیم(ع) به امر خداوند ساخته شد و با ظهور اسلام ارج و قرب زیادتری پیدا کرد و مناسک حج را پیامبر اکرم (ص) بصورت عملی آموزش دادند و اسرار آن توسط امامان معصوم به طور مفصل بیان شده است که جلوه هایی از آن اسرار، در فرهنگ ادب فارسی خصوصاً کتب عرفانی نمایان است . این پژوهش تحت عنوان «بررسی حج در متون عرفانی تا پایان قرن نهم» با طرح مباحث و فرضیاتی از جمله: 1- در آثار عرفانی حج و کعبه بیشتر درونی است نه ظاهری 2-مناسک حج نوعی سیر و سلوک عرفانی است3- هر یک از مناسک حج در متون عرفانی دارای تأویل و راز عرفانی است به بحث پرداخته و به هر یک از فرضیات در خلال فصول جواب داده شده است. این پژوهش شامل هفت فصل است: فصل اول کلیّات (طرح پیشنهادی) فصل دوم درباره کعبه است که شامل تاریخچه کعبه ، کعبه در زندگی پیامبران و کعبه و قلب مومن است ، فصل سوم با عنوان حج و عمره و مناسک آن شامل اماکن و ایّام حج ،فصل چهارم به تفسیر و تأویل مناسک و مواقف حج پرداخته است ، فصل پنجم درباره حج و سلوک است عرفانی که شامل سه منزل و در هر منزل مقاماتی ذکر شده است ، فصل ششم انواع حج و حاجیان را بیان می کند و فصل هفتم با عنوان حج و عرفان شامل توکّل، کرامات، توشه و دعاهای اولیا الله با شواهد از متون نثر عرفانی است و نتیجه گیری است. حج در نزد عرفا درونی، عبودیت محض و دارای سیر و سلوک عرفانی است. حج امری قرآنی است مناسک و مواقف آن باطن و تأویلات عرفانی دارد. قرآن و احادیث ائمه اطهار در متون عرفانی خصوصاً مسئل? حج تأثیر زیاددارد. مناسک حج از زمان حضرت آدم (ع) شروع شده و با حضرت ابراهیم رواج پیدا کرده است و پیامبر اکرم(ص) آنرا به صورت عملی به مسلمانان آموزش داده اند. تحقیق به شیوه اسنادی و کتابخانه ای است که نخست پژوهشگر به مطالعه و یاداشت برداری در مورد موضوع در کتب عرفانی منثور تا پایان قرن نهم پرداخته و با بهره گرفتن از قرآن کریم و کتب روایی و کتابهایی که در باب حج نوشته شده ، یاداشتها مطابق با طرح پیشنهادی مرتب و شرح داده است.
منابع مشابه
بازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم
Quranic characters, including the Saint Mary, have always figured in texts of mysticism. The miracles attributed to her, the sending of heavenly food to her, and the fruition of the dried palm-date, indicate for mystics her exalted statues, her attainment of spiritual positions such as Welāyat (Sainthood), khilāfat al-kobra (great saintship), patience (Sabr), trust in God (Tawakkol), voluntary ...
متن کاملبازتاب مقامات حضرت مریم (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا قرن نهم هجری
آیاتی که در قرآن کریم دربارة مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است، در ادبیات عرفانی بازتاب گستردهای یافته است. از دیدگاه عرفا، شفقّت بر خلق از جمله ویژگیهای برجستة اولیا است و آرزوی مرگ کردن حضرت مریم (س) نه به دلیل ترس از ملامت خلق، بلکه به سبب شفقّت او بر آدمیان بود تا به سبب نسبت دادن اتّهامات ناروا به آن حضرت، گرفتار عقوبت نشوند. حضرت مریم (س) به سبب مخالفت با هوای نفس و صبر در برابر سختی...
متن کاملتاویلات عرفانی حج در ادبیات فارسی تا قرن نهم هجری
فریضه الهی حج، به عنوان یکی از فروع دین و فرایض مورد اتفاق مسلمانان، در طول تاریخ، همواره مورد توجه ملل مسلمان بوده و مقدمات، واجبات، مندوبات، ارکان، اعمال و حتی اماکن آن با دقت و وسواس فراوان مورد مطالعه، مداقه و پژوهش قرار می گرفته است. از این رو بانیان و سردمداران فرق، مذاهب و نحله های متعدد اسلامی همواره در صدد بوده اند؛ احکام، مناسک و ویژگی های این فریضه الهی را به فراخور نظرگاه ها و اصول ...
15 صفحه اولجریانشناسی نظریه عشق الهی در متون عرفانی فارسی(از آغاز تا قرن نهم هجری)
نظریة عشق الهی در عرفان ایرانی-اسلامی، تحول و تطوری خاص را پشت سر گذاشته و پس از تشکیلشدن در بستر جریانهایی خاص، تکامل یافته است. جوانب این نظریه در موضوعاتی مانند انواع و مراتب عشق، جواز یا عدم جواز انتساب آن به حضرت حق، رابطة عشق حقیقی با معشوق مجازی و رابطة عشق با هستیشناسی عرفانی، به اشکال مختلف و گاه متناقض در متون عرفانی مطرح شده است. مسئلة این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته...
متن کاملبازتاب مقامات حضرت مریم (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا قرن نهم هجری
آیاتی که در قرآن کریم دربارة مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است، در ادبیات عرفانی بازتاب گسترده ای یافته است. از دیدگاه عرفا، شفقّت بر خلق از جمله ویژگی های برجستة اولیا است و آرزوی مرگ کردن حضرت مریم (س) نه به دلیل ترس از ملامت خلق، بلکه به سبب شفقّت او بر آدمیان بود تا به سبب نسبت دادن اتّهامات ناروا به آن حضرت، گرفتار عقوبت نشوند. حضرت مریم (س) به سبب مخالفت با هوای نفس و صبر در برابر سختی...
متن کاملسیر داستانهای درونهای در ادبیات فارسی تا پایان قرن نهم
«روایت در روایت» یا «داستان درونهای» روایتی است که در روایتی دیگر، که به مثابة چهارچوبی برای آن است، درونهگیری شود. با وجود گستردگی آثاری که از این شگرد روایی بهره بردهاند، هیچ منبعی که فهرستی از این آثار را فراهم کرده باشد در دسترس نیست تا به استناد آن پژوهشگران بتوانند گامهای بعدی را برای شناسایی و بررسی نقش و کارکرد داستانهای درونهایِ ادب فارسی بردارند. از این رو پرسش این پژوهش برر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023