نقش تصویر در هنر بودایی هند
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده شیدا مسعودی
- استاد راهنما منصوره حبیبی پروین هانی طبایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
آیین بودا و سنت های وابسته به آن در تمام سطوح زندگی مادی و معنوی ملت های دیار شرق به ویژه هند از تمایز های طبقاتی معمول در اجتماعات غرب از نفوذ زیادی بر خوردار بوده است. این جنبه از فرهنگ و هنر ملت های آسیایی به پژوهش های بس بیشتری در آینده نیاز دارد. بسیاری از پژوهشگران از یک سو می پذیرند که آیین بودا با باورهای خام و ابتدایی مردم هند و دیگر کشورهای جنوب شرقی رشد کرده و بیشترین بخش آن، پس از بودا شکل گرفته است. حال در این تحقیق ابتدا به بررسی موقعیت جغرافیایی، اجتماعی کشور هند پرداخته و سپس به میزان تأثیر آیین بودا، بر هنر هند بر اساس دوره های تاریخی گوناگون و در آخرهم به بررسی نماد ها در هنر بودایی پرداخته شده است.در هر کدام از فصول توضیحاتی مختصر راجع به بودا و هنر بودایی داده شده ودر بررسی دوره های تاریخی هنری بودایی، آثار و ویژگی های آن دوره نیز بیان شده است که این آثار به طور اختصار عبارت است از نقش برجسته ها، مجسمه ها، معابد، و ... بیشتر مجسمه ها و الهه های این هنر درباره ی خود شخص بودا و خدایان هندی است که نشانه ی مفهوم های خاص آیینی و مذهبی هستند آثار بودایی هند بسیار زیاد است که در آخر رساله به تعدادی از آنها به صورت تصویر اشاره شده است.
منابع مشابه
نقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر بودایی
در طی سده ششم پیش از میلاد دو دین بزرگ در هند پدید آمد. آیین بودا 1 و جین 2، که تاثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر هند از سده ی سوم پیش از میلاد تا سده ی هفتم میلادی داشت. به بیانی این دو فرقه در سیر مذهب هندوئیسم به ظهور رسیدند که به مسئله غامص زندگی هندوان یعنی نجات از قانون کرمه و رهایی از چرخه پیاپی تولد و مرگ (سمسارا)، هر یک با نگاهی متفاوت جداگانه پاسخی اندیشیده و به طرق مختلف سعی کرده اند آن معم...
متن کاملنقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر بودایی
در طی سده ششم پیش از میلاد دو دین بزرگ در هند پدید آمد. آیین بودا 1 و جین 2، که تاثیر عمیقی بر فرهنگ و هنر هند از سده ی سوم پیش از میلاد تا سده ی هفتم میلادی داشت. به بیانی این دو فرقه در سیر مذهب هندوئیسم به ظهور رسیدند که به مسئله غامص زندگی هندوان یعنی نجات از قانون کرمه و رهایی از چرخه پیاپی تولد و مرگ (سمسارا)، هر یک با نگاهی متفاوت جداگانه پاسخی اندیشیده و به طرق مختلف سعی کرده اند آن معم...
متن کاملبازشناسی هنر بودایی از طریق شمایلشناسی مودراها
باورهای دینی و اسطورهای در تاریخ تفکر همیشه سر منشأ بسیاری از حرکتهای انسانی بوده است و همواره تحولات معرفتی و فکری بشر به نوعی به اسطوره و دین پیوند خورده است. در کنار آیین ها و باورهای دینی، هنر بهترین وسیله برای به تصویر کشیدن این تفکر دینی و اسطورهای است. در هنر ادیان، برخی نقشها و نمادها صرفاً تصویر نیستند، بلکه نماد یک حقیقت رمزی یا متعالی محسوب می شوند، هنر بودایی، مانند اغلب هنرهای ...
متن کاملشمایل نگاریِ دینی در هنر بودایی (شمایل شناسی اَوَلوکیتشوره)
شمایلنگاری دینی، فصلی از هنر قدسی است و برای سنتهای دینی از ارزشهای تعلیمی، تبلیغی، آیینی و تجربی بالایی برخوردار است. این شاخۀ هنری در بودیسم مهایانه جایگاه و اهمیتِ ارجمندی داشته و مخصوصاً در نگارگری بودیستوهها بهخوبی متجلی است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و اساساً با هدف نشان دادن شمهای از تبلور قداست در هنر بودایی انجام گرفته است و یافتههای آن نشان میدهد که گرچه بودیسم سنتی به دلیل فقدان...
متن کاملگونهشناسی هنر شهری در منظر شهری هند
هنر شهری، سبک هنری مستقلی است که توسط هنرمندان در زندگی شهری در سطح شهر اجرا میشود. این هنر خیابانی با بیان فرهنگ یک ملت، در حوزه هنرهای تجسمی، معماری و شهرسازی استفاده میشود. هنر شهری در هند با مکان یا همان فضای عمومی شهر مشخص می شود. به نظر میرسد که هنر شهری در فضاهای عمومی هند، تابع زمینه بومی و مذهبی آن است و این هماهنگی سبب هویت بخشی به آن شده است. آمیزش ادیان مختلف و نیز رفتارها و آیین...
متن کاملهنر تصویر آفرینی در نهج البلاغه
از جمله شیوه های بدیعی که در نهج البلاغه برای حیات بخشیدن به معانی و زنده جلوه دادن مفاهیم به کار گرفته شده شیوه تصویر آفرینی است. در پرتو این شیوه، بسیاری از حقایق دینی و معارف توحیدی در قالب هایی محسوس و عینی به نمایش در آمده اند و موضوع های معنوی و روحی و حالات نفسانی جان گرفته و بر پرده نمایش ظاهر شده اند. تعابیر امام علیه السلام چنان سرشار از تصاویر بیانی و استعاره ها و تشبیهات نغز و جذاب ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023