بازنمایی تحکیم روابط زناشویی در سینمای دهه سوم انقلاب

پایان نامه
چکیده

پژوهش حاضر با عنوان بازنمایی تحکیم روابط زناشویی در سینمای ده? سوم انقلاب است.از آنجایی که امروزه ارتباطات به عنوان عنصر اساسی و موثر در توسعه جوامع محسوب می شود،رسانه های جمعی از جمله سینما از اهمیت خاصی برخوردار است،رسان? سینما با ارائه تصاویرجذاب می تواند اطلاعاتی در مورد ارزش ها، هنجارها،نقش ها،انواعمناسبات زناشویی،نشان دادن مشکلات و مسائل موجود در خانواده ها و چگونگی مواجه با این مشکلات را در اختیار افراد قرار دهد،در نتیجه افراد در هنگام قرار گرفتن در این روابط مطابق با آموخته های خود عمل می کنند. هدف اصلی در این پژوهش نیزشناختشیوه های تحکیم روابط زناشویی در سینمای ده? سوم انقلاب است،در واقع سوال اصلی ما در این تحقیق این است که که آیا فیلم های اکران شده در سینمای ده? سوم انقلاب بر تحکیم روابط زناشویی تأکید دارد یا نه؟ جامع? آماری در این تحقیق فیلم های سینمایی تولید شده در ده?سومانقلاب است که از بین آنها 13 فیلم به عنوان نمونه انتخاب شده و صحنه های آن مورد تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق،تحلیل محتواست و روش نمونه گیری تلفیقی-ترکیبی،با دو تکنیک چند مرحله ای و هدفمنداست.در چهارچوب نظری تحقق نیز از دو نظریه ارتباطی برجسته سازی و نیازجویی و یک نظری? اجتماعی همسان همسری استفاده است. که پس از تحلیل فیلم ها و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی وارائ? جداول یک بعدی و دو بعدی به تحلیل و تبیین داده ها می پردازیم و با توصیف و تحلیل این جداول به این نتیجه رسیدیم که معنادار بودن رابطه بین این متغیرها و شیوه های تحکیم روابط زناشویی نشان از توجه فیلم سازان به اوضاع اجتماع و و خانواده ها به عنوان عضو مهمی از اجتماع است،اما با یک نگاه کلی به صحنه های فیلم های سینمایی و نگاهی به متغیر وجود تحکیم روابط زناشویی، در کل در بسیاری از صحنه ها با وجود داشتن تعهد،اعتماد،توجه،خودمختاری به خاطر نبود سایر عوامل مانند همسان همسری در زمینه های مختلف،و یانبود تفافهم و...ممکن است صحنه هااز تحکیم برخوردار نمی باشد.همان طور که مشاهده صحنه های فیلم های مورد بررسی در کل با تفاوت کمی نشان از عدم تحکیم روابط زناشویی می دهد.که در کل در 170 صحنه تحکیم در روابط زناشویی وجود ندارد و در 168 صحنه تحکیم وجود دارد. و این نشان دهند? این مطلب است که فیلم سازان با تمام توجه و تأکیدی که بر وجود داشتن متغیرهایی مانند تفاهم،توجه و نبودن سایر عوامل با تفاوت اندکی نشان از عدم تحکیم روابط زناشویی را میدهد.و باتوجه به پیش فرض این پایان نامه که در یک نظام اسلامی،رسانه ای که وابسته به ارزش های اسلامی و دینی در جامعه است،باید به تقویت مناسبات زناشویی بیشتر احتمام کند،علی رغم اینکه در قضاوت کلی این تحکیم با فاصله ای از گزار? بعدی صورت نگرفته است،بنابراین وصف دشواری در عدم تحکیم نیست بلکه مشکل در بازنمایی این مناسبات بوده است، زیرا رسان? ملی به شکل تفکیکی به عناصری نظیر تعهد زن و مرد نسبت به هم،اعتماد نسبت به هم،توجه و مراقبت نسبت به هم،خود مختاری و آزادی در زندگی زناشویی و... توجه کرده است.اما در ارائه این پیام در قالب های مقتضی به شکل مناسبی عمل نکرده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد

ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهه‌های اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونی‌های معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهره‌گیری از نظریه بازنمایی در جامعه‌شناسی هنر و در...

متن کامل

بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران

در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلم‌های سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کرده‌اند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایت‌شان بود، به روش تحلیل محتوا  بررسی شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که فیلم‌های سینمایی ایرانی در خلال روایت‌های خود، کوشیده‌اند نوعی شناخت و دانش ...

متن کامل

بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد

ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهه های اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونی های معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است. ما در این مقاله در وهله اول با بهره گیری از نظریه بازنمایی در جامعه شناسی هنر و در...

متن کامل

فرآیند بازنمایی سبک زندگی «دهه شصت» در سینمای دهه نود ایران

این مقاله با بهره‏‏گیری از نظریه «بازنمایی» در جامعه‏شناسی هنر و استفاده از الگوی تبیینی بوردیو درباره «سبک زندگی» تلاش می‏‏کند فرآیند برساخته‌شدن مفهوم دهه شصت در سبک زندگی بازنمایی‌شده در فیلم‌های سینمایی پرفروش دهه نود را بررسی کند. پرسش اصلی مقاله این است که آیا تصویری که از سبک زندگی دهه شصت در سینمای دهه نود بازنمایی شده،‏‏ همراستا با گفتمان جمهوری اسلامی است؟ بررسی چند مورد از فیلم‌‏های ...

متن کامل

بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی

مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دین‌دار و دین‌داری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز به‌عنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانه‌ای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) ...

متن کامل

انتقال فناوری صنایع هوایی در دهه سوم انقلاب

انتقال فناوری از راهکارهای بنیادین توسعه صنعتی است و از این رو بعنوان یک ضرورت، مورد استفاده حوزه های مختلف تخصصی است. عرصه هوایی نیز طی سالیان اخیر از این مقوله مستثنی نبوده و گام های مثبتی نیز در این زمینه برداشته است. فراز و نشیب-های موجود در دستیابی به فرایند انتقال فناوری، موجبات تفکیک زمانی آن را به دوره های مختلف فراهم آورده است. مسلما هر یک از این دوره ها دارای بازتاب شرایط سیاسی، اجتما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023