سیر تحول نگاره انسان بر سفالینه های سلجوقی تا صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده ساناز رفیعی
- استاد راهنما مهرنوش شفیعی امیر عباس محمدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
انسان یکی از موضوعاتی است که در طول تاریخ همواره مورد توجه آدمی بوده است . و نگاره انسان در همه هنرها جدا ازنوع بینش ، تفکر هنرمند و ملیت او در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است . درهنر و صنایع دستی ایران نیز از نگاره انسان استفاده های بسیاری شده است. تصویر گری انسان در عصر سلجوقی تاکید دارد بر نمایش انسان به مثاب? جوهر و تمثیل نمادین آن اما با گذر زمان و گذر تدریجی در نوع تفکر هنرمندان تصویر گری انسان در عصر صفوی نشان دهنده جنب? زمینی و مادی انسان دارد در این پژوهش هدف آن است تا با شناخت کلی از آثار سفالین دوره سلجوقی تا صفوی در بردارنده نگاره انسان و بررسی تحولات این نگاره به طراحی جدیدی از نگاره انسان برا ی کاربرد در سفال معاصر ایران دست یافت . سوالهای مهم مطرح شده در این پژوهش شامل سوال درمورد آثار حاوی نگاره انسان و بررسی نگاره ها است. روش گرد آوری مطالب ازاین تحقیق کتابخانه ای بوده است .
منابع مشابه
بررسی سیر تاریخی تحول نقش نگاره بزکوهی در دوره ساسانیان
تحقیق حاضر یک تحلیل محتوایی را بر نقش نگارههای یافت شده بزکوهی متعلق به دوره زمانی پیشازتاریخ تا ساسانیان ارائه نموده است. بر اساس نتایج بهدستآمده حضور سبک طبیعتگرایی (ناتورالیسم)، گرایش به خارج کردن نقوش از شکل طبیعی و درجه بالایی از استیلیزه و تمایل شدید بهواقع گرایی در دوره پیشازتاریخ، آغازتاریخی و در دوره تاریخی دیدهشده است. دیگر یافته نشان از تغییر جایگاه نقش بز از جایگاه ربال...
متن کاملسیر تحول غزل از جاهلی تا اموی
بیشک نجواها و نغمههای خیالانگیز قاموس دلدادگی که در لفافة غزل در پیکرة شعر و ادب عربی راه یافت و توجه و اقبال روزافزون شاعران را به این گونة شعری در پیداشت بشدت تحت تأثیر چکامههای دلکش و دلربای چهرههای نامدار عرصه ادب جاهلی در آغاز سرودههایشان بود آنان با جهت بخشیدن به امواج خروشان و پرتلاطم ساحل بیکران احساسات و عواطف، پایههای قالب غزل را پی-ریزی کردند و زمینه تغییر و تحول را در نگرش ا...
متن کاملبررسی دیداری نگاره های انسان و پرنده در هنر سلجوقی
هنر تصویری دوره سلجوقی به دلیل جذابیتهای ویژه اش همواره مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران قرار داشته است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی جنبه های زیباشناختی و عناصر دیداری نگاره های انسان و پرنده در هنر سلجوقی با تمرکز بر عناصر دیداری مربوط به آنها نظیر: خط، شکل، رنگ، بافت، ترکیب بندی، زاویه دید، محتوای اثر، بیان داستانی و پی آیند تصاویر انجام گرفته است. بطوریکه جنبه های آشکار و پنهان عناصر دیدار...
15 صفحه اولسیر تحول محیط زاینده رود و تعامل آن با شهر تاریخی اصفهان(تا پایان عصر صفوی)
: اصفهان شهزی است تاریخی که در سیر زمان چندین مرحله رشد و تحول شهری در آن تجریه شده است. این مراحل شامل شکل گیری ابتدایی این شهر تا دوران آل بویه سلجوقیان و تحولات دوره صفویه در ابتدای قرن یازدهم هجری می شود. در این نوشتار با توجه به حضور عامل طبیعی مهم و تأثیر گذاری چون زاینده رود بخشی از شهر تاریخی اصفهان در پیوند با شهر به بررسی سیر تحول محیط طبیعی – تاریخی آن رودخانه پرداخته می شود.د این بر...
متن کاملسیر تحول نقوش انسانی در کاشیکاری حمامهای تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
The bathrooms were assumed as locations for presence of various classes of society in the past time and walls of baths were decorated with motley tiles and various designs. The human designs drawn on these tiles are deemed as one of the most conspicuous elements that reflect social, cultural, and artistic conditions in community These motifs with various themes and ways of different design had ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023