بررسی تاریخچه و قابلیت های فنی نقاشی فرسک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده اصغر بدوی
- استاد راهنما ایرج اسکندری تربقان علیرضا اصفهانی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش به مطالعه نقاشی دیواری می پردازد که در دوره پیش از تاریخ بر روی دیوار آهکی درون غار کشیده شده اند. مطمئناً در آن دوران آثار ارزشمند دیگری نیز خلق شده بودند که به دلیل نداشتن دوام کافی از بین رفته اند یا هنوز کشف نشده اند. آثار نقاشی فرسک در دوران غار ما را با چگونگی فرهنگ و تمدن آن دوران آشنا می کنند. درباره منشاء و انگیزه خلق این آثار و ماهیت ذهنی آفرینندگان این نقاشی ها بحث و گفتگوی بسیاری شده است. یکی از مطالب بدست آمده جدای از هر تحلیلی، این است که: شیوه اجرا و تکنیک های نقاشی دیواری کارشناسان را متعجب می کند. در دوران باستان فرسک با استفاده از ماسه و آهک اجرا می شد که به برخی از نمونه ها در هنر نقاشی مصر، اژه، یونان، اتروسک، روم در غرب و غارهای آجانتا در مشرق زمین اشاره شده است. سنتهای باستانی، همچون آثار دوره ی غار رمزآلود نبوده اند و آنچه که پیش روی انسانهای عصر جدید به یادگار گذاشته اند، غنای هنری و شور و حرارت زندگی و به نمایش گذاشتن جهان پس از مرگ بوده است که بی تردید از جهت فنی و کیفی نیز بسیار ارزشمند بوده است. در آن دوران آثاری خلق شده اند که از جهت تکنیک و شیوه ی اجرا و اینکه لایه های ماسه و آهکی را از دیوار تا سطح نقاشی با چه ضخامت و ترکیبی اجرا کنند، پیشرفت قابل توجهی داشته اند. و در دوره ی صدر مسیحیت و بعد از آن، آثار ارزشمندی که بر دیوار کلیساها انجام شده است هنوز جلوه و درخشش خود را حفظ کرده اند. در ضمن، سختی و مشقتی که هنرمند قبل از آغاز اجرا تا پایان کار متحمل می شود، نباید نادیده گرفت که این عامل خود یکی از عوامل از بین رفتن این تکنیک ماندگار می باشد.
منابع مشابه
قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی در روند پاکسازی نقاشی های دیواری
حافظه جمعی شامل چهار مرحله شکل گیری، ثبت، تداعی و انتقال است. نقش نقاشیهای دیواری به عنوان دلالت هویتی بسیاری از بناهای تاریخی، در دو مرحله اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی دو مرحله قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی در بنای تاریخی ارگ کریم خان در شیراز انجام شد. سؤال اصلی پژوهش این است که تاثیرات متقابل پاکسازی نقاشیهای دیواری تاریخی و قابلیت شکلگیری و ثبت حافظه جمعی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023