جلوه های کلاسیسیسم در اشعار پروین اعتصامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان
- نویسنده حنیفه کردنوده
- استاد راهنما عبدالله حسن زاده میرعلی عصمت اسماعیلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هیچ هنر کامل و جاودانه ای ، در پیدایش وظهور خود ، از مجموعه ی جریاناتی که در حوزه ی تاریخی آن هنر وجودداشته بی بهره نیست ، وشعر نیز ماننددیگر هنرها ، در کمال و اوج خود، بی نیاز از کوششهای گذشتگان نیست .با این که در هر دوره ای از تاریخ ادبیات یا در هر سبک ادبی، بسیاری از عناصر شعر دست خوش دگرگونی می شود ، اما در یک نگاه فراگیر وکلی باید گفت ادبیات، درکل یک زنجیره ی بسیار بلند با حلقه های وابسته به هم است و اگر چه برخی از عناصر تشخصی چشم گیر پیدا می کند و سبکی نو را پدید می آورد ، بسیاری از ریشه ها ، سرچشمه ها و ذهنیت ها همچنان پایدار می ماند ،مانند درختی کهن سال که ریشه هایش در ژرفای خاک نهان است ، اما تنه و شاخه ها و برگ ها در هر فصلی از سال حال و هوای دگرگون به خود می گیرد . به طور کلی می توان گفت تأثیر شاعران قرون گذشته ،بر شاعران بعداز خود و تاثیرپذیری همه ی سخن سرایان به ترتیب تقدم و تأخر امری محتوم است . و اگر شاعری آثار گذشتگان خود را نخوانده باشد نه تنها شاعر خوبی نخواهد بود،بلکه درعرصه ی ابتکار و نو آوری هم کاری از پیش نخواهد برد و هیچ ابتکار و خلقی ، آنگاه که بتواند مصداق راستین ابتکار و آفرینش باشد ، نمی تواند دور از حوزه ی نفوذ آثار قبلی وجود داشته باشد پروین اعتصامی از شاعران مطرح سده ی معاصر است که به شعر کلاسیک تمایل داشت او جهت گیریهای خود را در همان قوالب قدیم شعر فارسی و با همان حروف و قافیه نیا کانش در شعر بیان کرد . پیکره اصلی این پایان نامه ، در مورد اصول و قواعد مکتب کلاسیسیسم در اشعار پروین اعتصامی است. دراین راستا ، در فصل اول این پایان نامه که طرح اصلی تحقیق را در بر می گیرد ، و شامل عنوان تحقیق ، سوال های تحقیق ، بیان مسأله و ضرورت و اهمیت آن ، پیشینه ی تحقیق ، فرضیه های تحقیق ، اهداف تحقیق ، مشکلات و محدودیت های تحقیق و روش کار تحقیق است . در فصل دوم ، با عنوان مبانی نظری تحقیق ،ابتدا سعی کرده ایم به بحثی درباره یونان و روم باستان و نیز رنسانس بپردازیم و سپس تعریفی از کلاسیسیسم و اصول و قواعد آن داشته باشیم. در ادامه، سخن از تاریخچه ی کلاسیسیسم و نویسندگان کلاسیسیسم به میان آمده است . در فصل سوم به زندگی ودیوان پروین اعتصامی پرداخته ایم ، این فصل به چندبخش تقسیم می شود : شعر و سبک شعری و مناظرات پروین ، تأثیرپذیری پروین از ادبیات مشروطه و ادبیات مغرب در فصل چهارم که فصل اصلی تحقیق است ، به تحلیل اشعار پروین به خصوص آنها که جلوه های کلاسیسیسم در آنها برجسته است پرداخته ایم این فصل نیز به چند بخش تقسیم می شود و درهر بخشی برای هر کدام از قواعد کلاسیسیسم در اشعار پروین نمونه و شاهد مثال ذکر کرده ایم. و درآخر هم حاصل این پژوهش موید این نکته است که اشعار پروین مرزنشین دو قلمرو سنت و تجدد است .
منابع مشابه
نگاهی به جلوه های آیرونی(irony) در اندیشه و اشعار پروین اعتصامی
آیرونی(irony) یکی از صناعات پیچیده است که به دلیل ماهیت پارادوکسیکال و لحن دوگانهاش مباحث فراوانی را به همراه داشته است. این اصطلاح که دارای سیر تحول تاریخی و تطور معنایی خاصی است، با ورود به ادبیات فارسی بر پیچیدگیهایش افزوده شد. زیرا از یک سو، فقدان اصطلاح معادلی که در زبان فارسی بتواند وسعت معنایی آن را پوشش دهد و از سوی دیگر، وجود دیدگاههای گوناگون در تعریف و تبیین آن از مشکلات عمده مترج...
متن کاملبررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی
در این مقاله با در نظر گرفتن نظریههای یاکوبسن، زبانشناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونهای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر صورتگرایان، متن ادبی قبل از هر چیز مجموعهای از پدیدههای ویژة زبانی است، شعر مورد نظر از لحاظ ویژگیهای ساختاری و چهگونگی توازن موجود در شعر، ویژگی دستوری بهویژه در بررسی ...
متن کاملتمایزگونگی جنسیت در اشعار پروین اعتصامی پژوهشی زبانشناختی)
پژوهش حاضر با فرض بر این اصل که بین متغیر اجتماعی جنس و ویژگیهای زبانی گروههای آن، ارتباطی مستقیم و قاعدهمند وجود دارد و علیرغم نظر برخی ادیبان مبنی بر «مردانهسرائی» پروین اعتصامی، تلاش دارد تا با تکیه بر گرایشهای عام حاکم بر رفتارهای کلامی گروه زنان، ثابت نماید که این شاعره توانمند در بیشتر مختصات زبانی از جمله؛ استفاده از صورتها و اقلام واژگانی، کاربرد ساختها و الگوهای زبانی، انتخاب م...
متن کاملبررسی یکی از اشعار پروین اعتصامی
در این مقاله با در نظر گرفتن نظریه های یاکوبسن، زبان شناس و یکی از صورتگرایان معروف، به بررسی شعر«مست و هشیار» پروین اعتصامی به عنوان نمونه ای ازشعر کلاسیک فارسی پرداخته شده است. با توجه به اینکه به عقیدة این منتقد و سایر صورتگرایان، متن ادبی قبل از هر چیز مجموعه ای از پدیده های ویژة زبانی است، شعر مورد نظر از لحاظ ویژگی های ساختاری و چه گونگی توازن موجود در شعر، ویژگی دستوری به ویژه در بررسی ا...
متن کاملجنبه های نمایشی اشعار پروین اعتصامی
پروین اعتصامی از شاعران پرآوازه ی معاصر ادب فارسی که در سرودن اشعار خود به سبک و سیاق پیشینیان رفته و یکی از آخرین حلقه های سلسله ی ادبیات کهن ایران است. او برای بیان افکار و مسائل اخلاقی، اجتماعی و سیاسیِ خود، اغلب اشعار خود را در قالب فابل، داستان و مناظره سروده است؛ همین امر سبب حضور عناصر نمایشی و داستانی در اشعار او شده است. در این پژوهش سعی شده تا جنبه های نمایشی اشعار او از طریق تحلیل عن...
مقایسة استعاره های مفهومیِ غم و شادی در اشعار پروین اعتصامی
مقالة حاضر، به بررسی و مقایسة استعارههای مفهومی شادی و غم در سرودههای شاعر معاصر، پروین اعتصامی (1320-1285) میپردازد. هدف از این پژوهش، مشخص نمودنِ حوزههای مبدأ بهکاررفته در استعارههای مفهومی موردِ اشاره، تنوع و فراوانی آنها و میزان جهانشمول بودنِ این مفاهیم در پیکرۀ موردِ نظر بودهاست. به این منظور، پس از مطالعة دیوان پروین اعتصامی، بیتهایی که دربرگیرندة مفهوم استع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023