جستاری بر نشانه شناسی نقوش مسجد جامع و شیخ لطف الله در اصفهان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده نیلوفر نیک پنجه
- استاد راهنما غلامعلی حاتم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : کاربرد شیوه های گوناگون نقد ادبی نو ، در متون هنر ایرانی ـ اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته است ، در حالی که این متون مجال مناسبی برای بررسی نظریه ها و یافتن راه های تازه در تفسیر هنر دوران اسلامی به دست می دهد . یکی از روش های نقد ، استفاده از نشانه شناسی است . چارلز سندرس پیرس ، که یکی از بنیانگذاران نشانه شناسی به شمار می رود ، نشانه ها را به سه نوع تقسیم کرد : ـ نمادین : رابط? میان دال و مدلول قراردادی است . ـ شمایلی : رابط? دال و مدلول بر اساس شباهت است ـ نمایه ای : رابط? دال و مدلول علت و معلولی است . نقوش به کار رفته در مسجد شیخ لطف الله و مسجد جامع در اصفهان با توجه به وسعت معنایی ، ظرفیت بررسی از دیدگاه های گوناگون را دارد . کاربرد الگوی نشانه شناختی پیرس در نشانه های هنری ، علاوه بر این که به تفهیم این نظریه و چگونگی استفاده از آن در متون مختلف کمک می کند ، می تواند در تحلیل و تفسیر نشانه ها و نقوش این دو مکان مقدس مفید باشد .واژگان کلیدی : 1. نشانه شناسی 2. نشان? نمادین 3. نشان? شمایلی 4. نشان? نمایه ای 5. مسجد جامع اصفهان 6. مسجد شیخ لطف الله
منابع مشابه
تعیین ظرفیت قابل تحمل واقعی مسجد شیخ لطف الله اصفهان
در فرآیند برنامه ریزی و مدیریت توسعه پایدار گردشگری، شناخت توان و تناسب جاذبه ها و به کارگیری روش های کمّی برای برآورد مقادیر استفاده از منابع موجود در آ نها، در محدوده های مکانی و زمانی مشخص نقش کلیدی را ایفا می کنند. امروزه با افزایش گردشگری فرهنگی هدف بسیاری از گردشگران از سفر به یک منطقه بازدید از بناهای تاریخی منطقه می باشد. اما هجوم خیل عظیم گردشگران به بناهای تاریخی به دلیل ساختارها و ویژ...
متن کاملبررسی فضاهای تهی مسجد شیخ لطف الله
امروزه معماران در طراحی بناها بیش از هر چیز به جنبههای مادی و کمی فضاها توجه دارند و فارغ از کاربردهای معنوی و کمیتهای موجود در معماری اصیل ایرانی هستند، فضای تهی یکی از این جنبه ناشناخته در معماری و برگرفته از عرفان اسلامی و ایرانی است. در عرفان معنای تهیبودگی دستیابی به معرفتی خاص، که انسان توسط آن میتواند به شناخت خویشتن و خداوند در درون خود رسیده که نتیجه آن «فنافی الله» و یگانگی با خد...
متن کاملعنوان مقایسه تطبیقی نقوش مسجد کبود تبریز و مسجد شیخ لطف الله اصفهان ( گردونه نقش)
یکی از مهمترین ویژگی معماری ایران عصر صفوی تزیینات بسیار قوی است این تزیینات ریشه در فرهنگ، اعتقادات و اندیشه های ملی مردم این سرزمین دارد. از مهمترین آثار معماری مکتب اصفهان مسجد شیخ لطف الله می باشد که از نظر فرم و رنگ و نقش دارای عالی ترین پیام ها می باشد و تا به امروز در مورد ریشه نقوش این بنای مهم تحقیق صورت نگرفته است. باتوجه به بررسی که صورت گرفته شد ریشه بسیاری از نقوش این اثر تاریخی در...
تعیین ظرفیت قابل تحمل واقعی مسجد شیخ لطف الله اصفهان
در فرآیند برنامه ریزی و مدیریت توسعه پایدار گردشگری، شناخت توان و تناسب جاذبه ها و به کارگیری روش های کمّی برای برآورد مقادیر استفاده از منابع موجود در آ نها، در محدوده های مکانی و زمانی مشخص نقش کلیدی را ایفا می کنند. امروزه با افزایش گردشگری فرهنگی هدف بسیاری از گردشگران از سفر به یک منطقه بازدید از بناهای تاریخی منطقه می باشد. اما هجوم خیل عظیم گردشگران به بناهای تاریخی به دلیل ساختارها و ویژ...
متن کاملبررسی تطبیقی تناسبات نمای سردر مساجد شیخ لطف الله، جامع عباسی، حکیم و مدرسه چهارباغ اصفهان
این مقاله به بررسی تناسبات نمای سردر چند نمونه از بناهای شاخص صفوی در شهر اصفهان بهعنوان مهمترین آثار این دوره پرداخته است. نمونههایی که مورد سنجش و بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: مساجد شیخ لطفالله، جامع عباسی (مسجد شاه سابق یا مسجد امام)، حکیم و مدرسه چهارباغ (مادر شاه). مسئلة مورد توجه تناسبات بهکار رفته در نمای سردر این بناها بهعنوان ابزاری در جهت خلق آثاری خردمندانه و مطلوب است. ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023