نوع شناسی فرانظریه پردازی در تالیفات جامعه شناسی ایرانی (با تاکید بر رویکرد ریتزر)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
- نویسنده عطیه خاکسارفرد
- استاد راهنما فاطمه جمیلی مریم قاضی نژاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
مصرف گرایی علمی و کثرت ترجمه در تحقیقات وآثار جامعه شناسان ایرانی در گزارش بسیاری از جامعه شناسان مورد نقد قرار گرفته و به عنوان یکی از موانع تولید علم و نظریه پردازی قلمداد شده است. از آنجا که انتقادات مذکور بیشتر به صورت نقلی بوده و به دستاوردها نیز کمتر توجه شده است، تحقیق حاضر بر آن است تا وضعیت آثار تالیفی جامعه شناسان ایرانی را در مورد نظریه های جامعه شناسی به طور عام مورد بررسی عینی تر قرار دهد و انواع آن را شناسایی کند. این مهم به مثابه بازاندیشی در جامعه شناسی و شناخت دقیق ابعاد و سویه های مختلف آن، دارای اهمیت است ، چرا که جامعه شناسی اگر بخواهد در جامعه منشاء اثر باشد لازم است که به صورتی مداوم به بازشناسایی عینی و ارزیابی نقاط قوت وضعف خود بپردازد . رویکرد روشی تحقیق حاضر نوع شناسی است که بر اساس مدل ریتزر از نوع شناسی فرانظریه پردازی صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه و نمونه گیری شامل کلیه آثار تالیفی جامعه شناسان ایرانی درباره نظریه های جامعه شناسی بطور عام می باشد. تکنیک خاص تحقیق تحلیل محتوای کیفی و بررسی کتابخانه ای بوده است. یافته ها بیانگر آن است که نوع غالب فرانظریه در تالیفات مذکور، از نوع اول یا mu است که هدف آن دستیابی به درکی بهترو عمیق تر از نظریه های موجود است. این یافته تائیدی است بر انتقادات وارد بر آثار جامعه شناسی در ایران که کثرت آن به فقر نظریه پردازی انجامیده است. در عین حال یافته های تحقیق بیانگر دستاوردهایی است هر چند اندک ولی زمینه گسترش نظریه جدید (نوع mp ) و نیز چشم انداز های نظری فراگیر (نوع mo) را فراهم می نماید . شایان ذکر است که در یکی از آثار تالیفی، به تلاشی در جهت فرانظریه پردازی بومی برمی خوریم که در انواع فرانظریه ریتزر و ابعاد و مولفه های آن پیش بینی نشده است . این یافته زمینه توسعه مدل فرانظریه ریتزر را نیز فراهم نموده است.
منابع مشابه
واکاوی مفهومی فرانظریه پردازی با تأکید بر چالش ها و الزامات آن در جامعه شناسی ایران
مقاله حاضر می کوشد، چشم اندازهای فرانظریه پردازی را ایضاح و اهمیت مطالعات فرانظری و پارادایم شناسی را در کارآمدتر ساختن نطریه های جامعه شناسی در بستر جامعه ایرانی تحلیل نماید. پرسش اصلی مقاله این است که عوامل پراکندگی و جمع ناپذیری نظریه های جامعه شناسی کدام اند و چگونه می توان آنها را مرتفع نمود؟ «توجه به تأثیرات حاصل از عوامل فرهنگی، اجتماعی، روان شناختی و فکری در تکوین آراء جامعه شناختی»، «ن...
متن کاملجامعه شناسی برهانی، نگاهی نو در نظریه پردازی جامعه شناختی
اختلافات نظری، پیرامون نسبت میان علم مدرن با دین، منجر به نوعی طیف بندی میان متفکرین این حوزه شده است. دیدگاه علم تجدد طلب، پیرایه زدا و سنت گرایی اسلامی، سه رویکرد کلان این میدان منازعه هستند که هر یک به گونه ای متفاوت نسبت به موضوعِ امکان یا امتناع تحقق علم دینی به طور عام و علوم اجتماعی اسلامی به طور خاص اظهار نظر کرده اند. تمامی نظریه ها و رویکردهای این حوزه با اتکای بر پیش فرض های فلسفی شکل...
متن کاملراهبرد نظریه پردازی در جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده
این مقاله پس از مرور تعاریف و دیدگاه های مختلف در باب نقطه ی آغازین «نظریه» به عنوان نقطه ی ثقل تولید و خلق دانش به «مسئله» می رسد. در آغاز، مسائل به شکل تدریجی مطرح می شوند و سپس مسائل متعدد تحت عنوان موضوع واحد، انسجام یافته و دانش را به وجود می آورند. این مهم با تمرکز بر جامعه شناسی جنسیت و جامعه شناسی خانواده جست و جوی مصداقی می شود و با تمرکز بر حوزه ی «مباحث بحث انگیز»، که به نوبه ی خود ن...
متن کاملبررسی وجوه زیبایی شناسی خط نستعلیق در تحریرات رایانهای با تاکید بر سه نوع زیبایی شناسی حسی، معقول و باطنی
خوش نویسی در حقیقت، آشکارکنندۀ زیبایی در عـالم هنر است که در دورۀ معاصر بسترهای نوینی را فراتر از قالب سنتی خود داشته و به شکل وسیعی در قالب تحریرات رایانه ای نمود پیدا کرده است. تحریرات رایانه ای تابع اصول و قواعد سنتی خط بوده و به واسطۀ نرم افزارها و قلم های خوش نویسی ایجاد می شوند. بحث در مورد زیبایی، امر زیبا و زیبایی هنری حاصل مواجهه با اثر هنری از دیدگاههای مختلف بوده و از هر سو،...
متن کاملزیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیلهای بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیدهایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله میباشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023