ارزش های تصویری قرآن های خطی و سیر تحول آن در دوره تیموری

پایان نامه
چکیده

کار بر روی متون مقدس به واسطه ورود به جهان هنرمندانی که ایمان، اثر آنان را با وارستگی همراه ساخته، همواره با وسواسی خوشایند همراه است. این وسواس در خصوص بررسی هنر کتاب آرایی نسخ قرآنی از آن جهت لازم به نظر می رسد، که به واسطه احتیاطِ حاصل از نگرانی هر گونه تحریف در قرآن از سوی هنرمندان، همواره این هنر در طول تاریخ با تحولی پیوسته اما تدریجی و درونی همراه بوده است. به نظر می رسد اصول اولیه، در اکثریت نسخ ثابت و بیشترین تفاوت در جزئیات هر نسخه است. لذا برای رسیدن به شناختی دقیق از ارزش های تصویری این نسخ، لازم است روندی دقیق و جزئی نگر را در پیش گرفت. انتخاب یک محدوده تاریخیِ مشخص می تواند برای رسیدن به این هدف موثر واقع شود تا بتوان به جای کلی گویی، بر جزئیات شیوه طراحی آثار متمرکز گردید. لذا دامنه این پژوهش به شناسایی شاخصه های نسخ قرآنی دوره تیموری به عنوان دوره ای درخشان در هنر کتاب آرایی ایران اختصاص یافته است. نسخ قرآنی متعددی از این دوره تاریخی در موزه ها، کتابخانه ها و برخی مجموعه های خصوصی داخلی و خارجی نگهداری می شود، اما با توجه به محدودیت های موجود در دسترسی به این منابع، نمونه های جمع آوری شده این پژوهش تنها شامل نمونه هایی است که به صورت کتاب و یا کاتالوگ انتشار یافته و یا از طریق مراجعه به آرشیو موزه ها در محدوده زمانی این پژوهش جمع آوری شده است. محوریت اصلی این پژوهش علی رغم برخی مباحث تاریخی، بر شیوه طراحی نسخ قرآنی و ارزش های تصویری آن، در کلیه زمینه های مرتبط خواهد بود. برای رسیدن به این هدف، کلیه جلوه های هنری و فنی به کار رفته در نسخ قرآنی مانند انواع هنرهای طلایی، اصول صفحه آرایی و روند ترکیب بندی صفحات، انواع شیوه های نگارشی و آرایه های تزئینی و ... در بخش های جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان هر بخش نمونه های جمع آوری شده به شیوه توصیفی مورد بررسی قرار گرفته و ما حصل آن به عنوان شاخصه های دوره تیموری در آن موضوع مطرح شده است. با استناد به آنچه طی این پژوهش حاصل آمد، عواملی چون انتخاب صحیح و متناسب قطع کتاب بر اساس کاربرد آن، استفاده از انواع کاغذهای الوان و تزئینی، تقسیمات هوشمندانه و دقیق هندسی در روند فضابندی صفحات (گرید مناسب)، انتخاب خط و تزئینات مناسب برای هر قسمت در عین زیبایی و کمال، رنگ گزینی صحیح و گردش رنگی دلنشین در فضای صفحه و ... از جمله عواملی است که در ایجاد کمال و اعتدال در کتاب آرایی این آثار موثر واقع شده است.

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی جلد های چرمی قرآن کریم در دوره تیموری با جلد های چرمی در دوره مملوکی مصر

جلدهای چرمی قرآن، از میراث باارزش هنری- مذهبی می‌باشد. دوره تیموری یکی از مهم‌ترین دوره‌های هنری در ایران می‌باشد که هنر کتاب‌آرایی در آن به اوج شکوه خود رسیده است. این دوره هم‌زمان با دوره مملوکی در مصر می‌باشد که جلدهای چرمی قرآن‌های آن نیز بسیار نفیس و گران‌بها بودند. ارائه تصویر روشنی از جلدهای چرمی که به‌عنوان جلد قرآن کریم به‌کاررفته‌اند، آشکارکننده هنری است که در طول تاریخ توسط هنرمندان ...

متن کامل

علل تحول خوشنویسی و پیوند آن با هویت ایرانی در دوره تیموری

انواع شاخه‌های هنری نقاشی، معماری، تذهیب، صحافی، منبت‌کاری، معرق و کتاب‌آرایی در طی حکومت تیموریان (771-912 ق) رشد چشمگیری داشت؛ چنان که این دوره را، دوره شکوفایی هنر می‌نامند.یکی از شاخه‌های هنری، خط و خوشنویسی است که در تحقیق حاضر سعی شده با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی بر مبنای اسناد و منابع باقی‌مانده از دوره تیموری و منابع امروزی به آن پرداخته شود.هنر خوشنویسی نیز با حمایت و علاقه‌مندی ش...

متن کامل

بازشناسی قالی های تصویری کرمان(دوره های قاجار و پهلوی)

استان کرمان یکی از مراکز مهم قالیبافی در ایران که قالی‌های آن دارای طرح و نقشی متمایز از سایر مناطق ایران است. از دورۀ قاجار، که قالی کرمان در دنیا مطرح شده، در طرح و نقش آن تحولات بسیاری رخ داده است. تأثیر هنر طبیعت‌گرایی و ناتورالیسم غربی در دورۀ قاجار بر هنرهای ایرانی از جمله هنر قالیبافی خود را نمایان می‌‌کند و بافت قالیچه‌های تصویری نیز در دورۀ قاجار رواج پیدا می‌کند که در کرمان نمونه‌های ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023