بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
- نویسنده سیده فاطمه صغری باقری
- استاد راهنما حکیمه سادات شریف زاده غلامرضا پیروز
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطین می باشد.عطار، از بزرگان عرفان و تصوف اسلامی و افلوطین، از فیلسوفان عارف مسلک نو افلاطونی می باشد. برای این منظور به شیوه توصیفی - تحلیلی دیدگاه های فلسفی عطار و افلوطین در زمینه جهان شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی مطرح و دلالت های تربیتی آن استنباط و استخراج گردید و سپس شباهت ها و تفاوت های دو دیدگاه در زمینه های فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در هر دو دیدگاه جهان ، فرع و خداوند اصل می باشد و انسان باید برای رسیدن به این اصل تلاش کند.از نظر هر دو اندیشمند کمالات و فضیلت روحی در انسان موجب برتری و امتیاز او بر دیگر موجودات می باشد لذا تلاش عمده آدمی باید در جهت کسب فضایل روحی باشد. در زمینه ی معرفت شناسی عطار معرفت شهودی و علم حضوری را مقدم بر علوم دیگر می داند در حالی که در دیدگاه افلوطین معرفت عقلانی و استدلالی جایگاه بالایی دارد اگرچه او نیز در نهایت برای وصول و یگانگی با احد به راه شهودی و حضور قلب متوسل می شود. هدف تربیت در دو دیدگاه ، رسیدن آدمی به قرب الهی و کمال نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی می باشد. مربی خودساخته و آراسته به فضائل اخلاقی باید متربی را در طی مراحل تربیت جهت رسیدن به هدف غایی تربیت یاری رساند. اصل اعتدال به عنوان اصل مهم تربیتی مشترک و روش تزکیه ی نفس از روش های مشابه تربیتی در دو دیدگاه می باشد. تفاوت مهم دو دیدگاه در وابستگی و عدم وابستگی به دین و شریعت است از نظر عطار متربی باید برای رسیدن به کمال نهایی با راهنمایی مربی و در جهت دین و شریعت مراحل سلوک را طی کند ولی در دیدگاه افلوطین این سلوک بدون وابستگی به دین و با هدایت فیلسوف می باشد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی وحدت عرفانی در اندیشههای عطار نیشابوری و ابنعربی
عرفان خراسان از قرن سوم تا قرن ششم ه.ق. بیشترین گستردگی را در فرهنگ و ادب پارسی داشته و از قرن ششم به بعد، خاصّه از قرن هفتم، عرفان نظری با ظهور محیی الدینبن عربی گستردگی بیشتری یافتهاست. آنچه موجب شکلگیری عرفان نظری و عملی شده؛ نوع نگاه متفاوت عارفان به مقولۀ وحدت است. علیرغم پژوهشهای بسیار دربارۀ وحدت / توحید، به مسئلۀ خلق در کنار حق و تفاوت سلوک در ارتباط با مقولۀ وحدت توجه نشدهاست. ...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی معراجنامۀ علاءالدوله سمنانی و مصیبتنامۀ عطار نیشابوری
The “Inner stairs” or “Inner Journey” is one of the epistemological cases in Gnostic schools. Corresponding to the Ascent, traveler's soul during the developmental journey to the stages like Heart, Secret, Spirit and Inner Mystery can obtain a capability which enables traveler to experience the manifestations and External Multiplicities within his heart and offer them fo...
متن کاملبررسی و تبیین اندیشههای عرفانی عطار نیشابوری
این مقاله با عنوان «بررسی و تبیین اندیشه های عرفانی عطار نیشابوری» به تبیین اقوال و آراء عطار نیشابوری در دو مبحث عرفان نظری و عرفان عملی پرداخته است. بخش عرفان نظری مشتمل بر مباحثی چون ستایش و نکوهش ابلیس، تأویلات عرفانی دو سویه که مرتبط با مبحث ابلیس ستائی است، اتحاد و حلول عرفانی، استغراق در ذات احدیت، وحدت وجود و سیمای زنان و بخش عرفان عملی مشتمل بر مباحثی چون اصل عرفانی، منازل و مقامات عرف...
متن کاملبررسی تطبیقی نمادهای خورشید و پرواز در اسطورۀ ایکاروس و شعر عطار نیشابوری
در این پژوهش، با تکیه بر نظریات یونگ در زمینۀ ناخودآگاه جمعی و در چارچوب مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، به مقایسۀ نمادهای خورشید و پرواز در اسطورۀ ایکاروس و اشعار عرفانی عطار پرداخته شده است تا چگونگی استفاده از این نمادها برای بیان مفاهیم پیچیدهای همچون فنا و جاودانگی در دو فرهنگ متفاوت معلوم شود. مقایسۀ نمادهای خورشید و پرواز در نسخههای مختلف اسطورۀ ایکاروس در شعر شاعران انگلیسی و اشعار عرفان...
متن کاملبررسی تطبیقی مفهوم درد در شعر عطار نیشابوری و حافظ شیرازی
عطار و حافظ از چهره های درخشان عرفان و ادب فارسی هستند که کلام ایشان به لحاظ سموّ فکر و وسعت اندیشه دربردارندهی برجستهترین مفاهیم عارفانه و عاشقانه است. عشق، جان شوریدهی ایشان را به دردمندی کشانیده است و شرارههای درد از شعر دل انگیز اینان فرو میبارد. درد از بن مایههای مشترک و پررنگ سخن ایشان است. انفعالات روحی و شرارههای درونی شان سبب نزدیکی نگرش و تلقی ایشان نسبت به درد میگردد و از سوی ...
متن کاملبررسی تطبیقی تمثیلپردازی در منطقالطیر عطار نیشابوری و سار سفید اثر آلفرد دو موسه
نمادهای تشکیل دهنده در داستانهای تمثیلی ملل مختلف از بسیاری جهات به هم شباهت دارند و همواره دنیای واقعی را به تصویر میکشند. وجود اشتراکات و تشابهات در داستانهای استعاری، تمثیلی و اسطورهای در ادبیات جهان، راه را برای علاقهمندان و محققان در بررسی و کشف شباهتها با رویکرد تطبیقی هموار میکند و این نوع تحقیق را ضروری مینماید. در این مقاله ما کوشش خواهیم کرد به پژوهش تطبیقی اثر برجستۀ عطار نیشابو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023