بررسی اندیشه های ژان فرانسوا لیوتار در حوزه هنرهای تجسمی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سمیه رشوند
- استاد راهنما اسماعیل بنی اردلان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
یکی از مباحثی که امروزه در حوزه ی فلسفه ی هنر شایان توجه است، کاوش در هویت و ماهیت هنرهای تجسمی و تفسیر و تحلیل آن ها از جمله هنر نقاشی است. ژان فرانسوا لیوتار از فیلسوفانی است که هنرهای تجسمی به خصوص جریان های هنری آوانگارد در اندیشه های او جایگاه ویژه ای دارد. وی آثار هنرمندانی چون مارسل دوشان و بارنت نیومن را نمونه هایی برای تبیین مفاهیم فلسفی خود قرار داده است. بزعم او برای تحلیل هنر آوانگارد باید از زیبایی شناسی امر والا سود جست و در این میان اثر هنری مدرن و پست مدرن را جایگاه نمایش امر نمایش ناپذیر می داند. او اذعان دارد که در نقاشی های بارنت نیومن رخدادگی اثر اهمیت دارد و والایی ویژگی بارز آن است. از سویی دگرگون/کننده های مارسل دوشان را نتیجه ی نمایش امرناانسانی می داند که بازی های زبانی مستقر را به چالش می کشد و فهم مخاطب از اثر هنری را برمی آشوبد. لیوتار هنر را از منظر زیبایی و اخلاق بررسی نمی کند بلکه معتقد است توانایی آثار هنری در طرح پرسش هایی است که شیوه های رایج تفکر و ژانرهای گفتمان مسلط را به چالش بکشند. از این روست که نقاشی مدرن و هنر آوانگارد را عرصه ی مناسبی برای گواهی دادن بر تفارق هایی می داند که ژانرهای گفتمان مستقر، آنها را پنهان می کنند.
منابع مشابه
زیبایی شناسی پسامدرن:تجربه امر والا(بررسی اندیشه های ژان-فرانسوا لیوتار و جِرِمی گیلبرت-رُلف)
ژان فرانسوا لیوتار و جرمی گیلبرت-رلف دوتن از اندیشمندان و نظریه پردازان معاصر با دو رویکرد متفاوت به بررسی والا پرداخته اند.لیوتار امر والا را در نسبت با عوامل متاستازیکی همچون،تخالف، رویداد،و ناانسانی مورد نظر قرار می دهد آن را به منزله ی گواهی بر ایده ی نامتعین،وهمیشه غایب امر غیر قابل نمایش تأکید می کند در حالی که گیلبرت-رُلف ضمن اشاره به لزوم بازگشت به زیبایی و بازخوانی آن به مثابه امری سبکس...
15 صفحه اولبی اعتباریِ فراروایت ها و پیامدهایِ سیاسیِ آن در اندیشه ی ژان فرانسوا لیوتار
ژان فرانسوا لیوتار به دلیل انتقاد و بی اعتبار ساختن کلان روایت ها و یا فراروایت های حقیقت در اندیشه ی مدرن مشهور است، دست آورد وی جایگزینیِ پلورالیسم وخرده روایت های غیرتمرکزگرا به جای فراروایت هاست. نقد و بی اعتبار کردن فراروایت ها یا کلان روایت ها در اندیشه ی ژان فرانسوا لیوتار از اهمیّت ویژّهای برخوردار است به طوری که ردّ این فراروایت ها یِ کلّی و جایگزینی خرده روایت ها به جای آن، مبنای کار لیوتار...
بررسی فرهنگ و هنرهای تجسمی کولیان در اروپا
کولی ها که گاه رومانی هم خوانده می شوند با سفر مداوم خود در تمامی نقاط جهان پراکنده شده اند. در طول دهه های اخیر اروپا شاهد شکوفایی کار هنرمندان کولی است، که توانسته اند خود را به جامعه هنری معرفی و جایگاهی شایسته در جهان هنری و ادبی اروپا به خود اختصاص دهند. ویژگی دوره گردی به کولیان اجازه می دهد با وام گیری از اسطوره و فرهنگ ملل میزبان و در نهایت تلفیق آن با هنر خود، که شکل گرفته از دیدگاه آن...
متن کاملبررسی نقش الهام و اقتباس در اصالت آثار هنرهای تجسمی
مسئلهی اصالت آثار هنری در تاریخ هنر و دوران معاصر از اهمیت ویژهای برخوردار بودهاست. امروزه بازگشت به سنتهای گذشته، ضرورت درک مفهوم اصالت را در ارتباط با مباحثی چون الهام و اقتباس در آثار هنرهای تجسمی بیشتر کردهاست. این مقاله با هدف تبیین جایگاه و نقش اصالت در هنرهای تجسمی، سعی در پاسخ به این پرسش دارد که آیا هنرمند با الهام و اقتباس از دیگر آثار هنرهای تجسمی میتواند اصالت هنری آثار خویش ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023