بررسی قابلیت ها و توانمندی های تایپوگرافی فارسی در طراحی عنوان بندی فیلم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده رزیتا صفری صدیق
- استاد راهنما مصطفی اوجی پور سودابه صالحی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر در شکل گیری عنوان بندی مناسب در حیطه ی طراحی گرافیک می پردازد و تمرکز اصلی آن به طور خاص بر تایپوگرافی متحرک در عنوان بندی فیلم ها قرار گرفته است. با رواج و گسترش عنوان بندی به مثابه ی یکی از شاخه های?طراحی گرافیک به مفهوم نوین آن، در میانه ی دهه ی 1950 شکل تازه ای از آن توسط سائول باس مطرح و مورد توجه طراحان زیادی قرار گرفت. در واقع می توان گفت که این رشد روز افزون در طراحی عنوان بندی به طور کلی بر طراحان آن دوران و حتی طراحان امروزی جامعه ی گرافیک دنیا تاثیر گذاشته است. از آن جا که تایپوگرافی به عنوان عنصر اصلی در عنوان بندی فیلم ها روز به روز بیش تر در عرصه ی سینما و صنعت فیلم سازی مطرح می شود، لذا شناخت ویژگی های رسانه و زمینه ی بازنمایی آن که غالباً صفحات نمایش پرده ی سینما و صفحات نوری می باشد و هم چنین نحوه ی به کارگیری حروف برای رسیدن به دو مقوله ی مهمِ سرعت خوانش و درک مطلب حروف در زمان محدود عنوان بندی، ضرورت می یابد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی قابلیت ها و توانمندی های تایپوگرافی فارسی در طراحی عنوان بندی فیلم های ایرانی است. برای نیل به این مقصد، ابتدا سیر تحول و تغییر تایپوگرافی لاتین برای تطبیق با ضروریات طراحی عنوان بندی فیلم ها، مرور شده است. در این مطالعه، به رابطه ی تایپوگرافی با فرم و محتوای عنوان بندی ها توجه گردیده است. بررسی تایپوگرافی لاتین به محقق در استخراج ویژگی های مورد نظر در طراحی حروف به کار رفته در رسانه های نوری کمک می کند. پس از آن برای شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های حروف فارسی و هم چنین دست یابی به نکاتی جهت دوری از خطاهای بصری پیش آمده در زمان استفاده از حروف در رسانه های نوری، طراحی حروف «ترافیک » در تطبیق با طراحی حروف لاتین جهت بررسی و تعیین عوامل موثر در پیدایش خطاهای بصری تحلیل می گردد. در انتها، با توجه به بحث های پیشین، نمونه های شاخص عنوان بندی فیلم های ایرانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتیجه ی به دست آمده نمایان گر افزایش اهمیت جایگاه تایپوگرافی به عنوان اولین عامل جهت خوانش و درک عنوان بندی فیلم هاست.
منابع مشابه
بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی
اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که تیتراژ نیز بخشی از فیلم و به بیانی مقدمه ای برای فضای آن محسوب می شود بنابراین طراحی عنوان بندی و تناسب آن با فضای حاکم بر فیلم می تواند در موفقیت اثر بسیار تا...
ارزیابی توانمندی ها و قابلیت های ژئوتوریستی روستای کندوان
ژئوتوریسم از ترکیب واژههای ژئو (زمین) و توریسم (گردشگری) پدید آمده است و به شکلی از گردشگری گفته میشود که دارای جاذبههای زمینشناسی، ژئومورفولوژی، میراث فرهنگی و زیباشناسی مکان جغرافیایی است. هدف این تحقیق ارزیابی توان ژئوتوریستی روستای کندوان واقع در شهرستان اسکو میباشد. برای رسیدن به این هدف در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. در روش توصیفی ابزار کار محققان مطالعات اسنادی ...
متن کاملمطالعۀ ارگونومیک پارامترهای تایپوگرافی در قلم های نوشتاری فارسی
Abstract Introduction The extensive development of written interactions in the current world of technology in one hand, and on the other hand noticeable dominance of English language in this milieu, has led to inadequate utilization of Farsi in such settings, even amongst native speakers. Lack of experimental data regarding legibility and readability of the printed and electronic texts related ...
متن کاملفیلم به عنوان یک ابزار برای آموزش طراحی شهری
شهرسازی و به ویژه گرایش طراحی شهری برای فهم، تجزیه و تحلیل، ادراک و ارائه راه حل ، باید با سایر رشته ها، به ویژه برنامه ریزی، طراحی محیط، جامعه شناسی، روانشناسی و همچنین متخصصان اقتصاد و معماران رابطه و تعامل مناسبی داشته باشد و از قالب های مختلفی برای ارائه راه حل استفاده نماید. یکی از این قالب ها ، ارئه و بیان تصویری از ویژگی های بصری محیط است. سینما به عنوان یک رسانه جمعی تاثیرگذار، دائما د...
متن کاملنقش زبان و بیان تایپوگرافی در طراحی تیتراژ فیلم
در گذشته ای نه چندان دور در فیلمسازی ایران، عنوان بندی فیلم، عموما به صرف اطلاع رسانی ساخته می شد و عامل زیبایی شناسی و بیان بصری و مفهومی آن کمتر مورد توجه قرار می گرفت. اما در سال های اخیر، شاهد رشد این عنصر در ایران به عنوان یک شاخه مستقل و حائز اهمیت می باشیم. در طراحی و ساخت عنوان بندی، مجموعه ای از تعاملات نقوش، حروف، عناصر بصری و نشانه های گرافیکی در قالب کادربندی و زمان بندی های متناس...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023