کهن الگوی قهرمان در درام تلویزیونی با نگاهی به سه فیلم تلویزیونی دفاع مقدس

پایان نامه
چکیده

مفهوم ناخودآگاه جمعی ، بیش از یک قرن است که مورد پژوهش علمی قرار گرفته است. ناخودآگاه جمعی برای اولین بار از سوی کارل گوستاو یونگ مطرح شد و منظور او ، آن بخش از روان انسان هاست که به دلیل زیستِ طولانی مدت در کنار یکدیگر به صورت مشترک شکل گرفته و از نسلی به نسلی دیگر قابل انتقال است. یکی از عناصر تشکیل دهنده ی ضمیر ناخودآگاهِ جمعی، کهن الگوها هستند. کهن الگوها به مفاهیمی اطلاق می شوندکه از مواجهه ی انسان با پدیده های پیرامونش شکل گرفته و در طی قرن ها و هزاره ها قوام یافته و تعریف ثابت و مشخصی پیدا کرده است.یکی از این کهن الگوها، کهن الگوی قهرمان است که در عرصه ی درام نیز مفهومی شناخته شده دارد. بر اساس نظریه ی کهن الگویی ِ یونگ، در حوزه ی درام نویسی، الگوهایی شکل گرفته است؛ یکی از این الگوها، ساختار اسطوره ای فیلمنامه نام دارد. این رساله تلاش می کند با بررسی ساختار مزبور ، نشان دهد چگونه یک هنرمند می تواند با بهره گیری از نیروی نهفته در کهن الگوها ، به ویژه کهن الگوی قهرمان، اثر خود را قوت بخشد. به عنوان نمونه ی مطالعاتی، سه فیلم تلویزیونی در ژانر جنگی مورد بررسی قرار گرفته اند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بازنمایی قهرمان در سینمای دفاع مقدس (نمونه موردی: فیلم شور شیرین

در این مقاله سعی شده است به‌طور اعم به بازنمایی قهرمان در سینمای دفاع مقدس و به‌طور اخص در فیلم «شور شیرین» - مقعطعی از زندگی سردار شهید اسلام محمود کاوه در مبارزه با ضدانقلاب در خطه شهیدپرور کردستان - پرداخته شود. برای این منظور به دو بعد مهم روش‌شناسی نشانه‌شناسی پرداخته می‌شود. نخست جایگاه معرفت شناختی نشانه‌شناسی بازنمایی همنشینی و دلالتهای فلسفی و پیامدهای نظری آن، و سپس مضامین عمده روش نش...

متن کامل

ساختار درام مستند تلویزیونی

چکیده درام مستند(داکیودرام) به عنوان یک زیرگونه مهم در فیلم سازی و برنامه سازی تلویزیونی در مطالعات در حوزه درام ومستند شناخته می شود. ازآانجا که درام مستند از تلفیق و همنشینی دو گونه درام و مستند که به لحاظ ماهوی دارای تضادهایی می باشند، شکل می یابد؛ بدین معنا که اساس مستند را واقعیت و درام بر مبنای تخیل شکل می گیرد، دستیابی به ساختاری که بتواند درام تخیل مبنا و مستند واقعیت مبنا را در کنار ی...

15 صفحه اول

ساختارشناسی درام تلویزیونی مکان-محور (درام آپارتمانی)

امروزه تعداد بسیاری مجموعه و سریال تلویزیونی با موضوعات مختلف ساخته می شوند که لوکیشن در آن ها عنصری کلیدی به شمار رفته و نقشی بسیار مهم در شکل گیری محتوی و ساختار درام بر عهده دارد. این آثار در زمره ی درام مکان محور طبقه بندی می گردند و گونه ی خاصی از آن که به زندگی گروهی از افراد در یک خانه یا مجتمع آپارتمانی می پردازد درام آپارتمانی خوانده می شود. درام های مکان محور با وجود دارا بودن نمونه ه...

15 صفحه اول

تاک شوی تلویزیونی به مثابه درام

خلاصه تاک شوی تلویزیونی به عنوان مهم ترین، موثرترین و جذاب ترین برنامه تلویزیونی در سراسر جهان، گفتگو محور است و اصل بنیادین آن گفتگو ست؛ بنابراین با پذیرش گفتگو به عنوان درام، تاک شو نیز می تواند به مثابه درام پذیرفته شود و با توجه به نقش گفتگو که یکی از ارکان درام است، یک «تاک شوی» دراماتیک و جذاب تلویزیونی، ساختاری است که به درستی از عناصر «درام» از جمله گفتگو بهره گرفته است و در واقع یک در...

بازنمایی قهرمان در سینمای دفاع مقدس (نمونه موردی: فیلم شور شیرین

در این مقاله سعی شده است به طور اعم به بازنمایی قهرمان در سینمای دفاع مقدس و به طور اخص در فیلم «شور شیرین» - مقعطعی از زندگی سردار شهید اسلام محمود کاوه در مبارزه با ضدانقلاب در خطه شهیدپرور کردستان - پرداخته شود. برای این منظور به دو بعد مهم روش شناسی نشانه شناسی پرداخته می شود. نخست جایگاه معرفت شناختی نشانه شناسی بازنمایی همنشینی و دلالتهای فلسفی و پیامدهای نظری آن، و سپس مضامین عمده روش نش...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023