بررسی پوسترهای موسیقی ایران در دهه های 1340و1350 ش
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده سید جواد میرحسینی
- استاد راهنما مصطفی اوجی سودابه صالحی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده موضوع این رساله در خصوص بررسی پوسترهای موسیقی دهه های 40 و 50 ایران می باشد. در تحقیق مورد نظر، ابتدا به طور اجمالی تعریف پوستر و روند شکل گیری و پیدایش پوسترهای موسیقی، در غرب مرور گشته و در ادامه روند شکل گیری پوسترهای موسیقی در ایران مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه، زمینه ی نظری بررسی آماری و موردی پوسترهای موسیقی طراحی شده در این دو دهه را فراهم آورده و به فهم فرایند طراحی این گونه پوسترها کمک کرده است. برای انجام این تحقیق، پس از شناسایی مراکز و منابع موجود برای گرد آوری نمونه ها، پوسترهای موسیقی طراحی شده در دهه های 40 و 50 شمسی جمع آوری گردید. از آن جا که هیچ بایگانی مدونی از آثار طراحی گرافیک ایران وجود ندارد، روش نمونه گیری از نوع سهل الوصول انتخاب شده و با این روش تعداد 137 نمونه انتخاب گردید. پس از شناسایی گروه بندی نمونه ها، پرسش نامه ای تهیه شد که توسط محقق برای نمونه های جمع آوری شده پر گردید. سوالات این پرسش نامه بر مبنای تاریخ شکل گیری پوسترهای موسیقی، الگوهای خاص در طراحی پوسترها به وسیله طراحان مختلف و نوع تکنیک های به کار رفته در خلق این پوسترها طرح شد. در نهایت، نتایج به دست آمده از بررسی کمی و آماری نمونه ها ارائه گردید. این نتایج نشان می دهند، موضوع پوسترهای مورد بررسی بیش تر به موسیقی غیرسنتی اختصاص داشته که خود می تواند حاکی از اهداف ترویجی سازمان های مجری این برنامه ها در ایران باشد. هم چنین، آمار نشان می دهند که در طراحی این پوسترها، فرم های فیگوراتیوِ جان دارِ تصویرسازی شده بیش ترین فراوانی را دارا هستند. در تولید و تکثیر این گونه پوسترها نیز بیش ترین تکنیک چاپی به کار رفته، تکنیک سیلک اسکرین بوده که با توجه به تیراژ محدود پوسترها، احتمالا ارزان ترین روش محسوب می شده است. نتایج حاصله از این مطالعه به خوبی روی کرد طراحان پوسترهای موسیقی را در طراحی هایشان بازمی نمایاند.
منابع مشابه
بررسی جامعه شناختی زمینه های تحول موسیقی در ایران دهه 50 شمسی
پرسش اساسی این مقاله آن است که در دهة 05 شمسی در مناسبات تولید موسیقی در ایران چه تغییراتی رخ می دهد که موسیقی اعتراضی به عنوان ژانری مستقل سر بر می آورد؟ دهة 05 دهه ای است که مشهور به دهة تولد موسیقی معترض در ایران است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از مفاهیم کلیدی که برای پرداخت نظری پژوهش اهمیت دارند، ابتدا به تعریف مفهوم موسیقی اعتراضی پرداخته ایم و سپس علت انتخاب دهة 05 شمسی را به عنوان...
متن کاملبررسی تایپوگرافی در پوسترهای فرهنگی دهه 80 ایران
این پژوهش به بررسی نحوه به کارگیری حروف و نوشتار (تایپوگرافی) در طراحی پوسترهای فرهنگی ده? 80 در ایران پرداخته است، در این راستا مباحث مختلفی از اصول و مفاهیم اولیه در تایپوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. در آغاز به پیشینه خط به عنوان اصلی ترین ابزار ارتباط و همچنین مطالبی درباره تاریخچه خط در جهان و ایران اشاره شده است و درباره ی خوشنویسی، تایپوگرافی و پوستر مطالبی ارائه گردیده، سپس به تفصیل ماهیت...
بررسی تصویرسازی پوسترهای موسیقی و اپرای لهستان
موضوع این پایان نامه بررسی تصویرسازی پوسترهای موسیقی و اپرای لهستان می باشد. فصل اول پژوهش اختصاص به کلیات طرح دارد. در فصل دوم به تاریخچه ای از تصویر سازی و طراحی گرافیک و پوستر در جهان و ایران اشاره شده است. سپس در فصل سوم بطور اختصاصی به تاریخچه ای از روند شکل گیری پوسترهای مکتب لهستان و اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن کشور و تأثیر آن بر شیوه های طراحی و اجرای پوسترهایشان اشاره شده و در ان...
چگونگی بازنمایی جایگاه زنان در موسیقی سنتی ایران در دهه 1360
آثار هنری در هر جامعه مجموعه اطلاعاتی از وضعیت اجتماعی بهدست میدهد که میتوان با رمزگشایی و درک آن به ویژگیهای جامعة معاصر دست یافت. آثار موسیقی نیز بهمنزلة نوعی هنر و رکن مهمی از نظام فرهنگی، از طریق ارائه و نمایش مفهوم زن، نقش درخور توجهی در بازتاب مناسبات جنسیتی جوامع دارد. موسیقی سنتی ایران بهمنزلة هنری که در فضای فرهنگیـ اجتماعی ایران تولید شده است میتواند در شناخت شاخصههای فرهنگی ...
متن کاملنقش هوشنگ ظریف درآموزش و اجرای موسیقی درسه دهه (70-40)ش
موضوع مورد بحث در این پایان نامه هوشنگ ظریف، یکی از معلمان و نوازندگان چیره دست تار معاصر ایران است. نقش ایشان در دو عرصه ی آموزش و اجرای موسیقی از دهه ی چهل تا هفتاد مبحث اصلی این پژوهش است. در این تحقیق از دو روش مطالعات اسنادی و میدانی (به صورت مصاحبه) بهره گرفته شده است. ظریف در زمینه ی آموزش موسیقی در دو جهت اصلی اثرات مهمی را برجای گذاشته است. نخست در همراهی با گفتمان مورد حمایت دوران (...
فرهنگ، سیاست نام گذاری و بازنمایی هویت: بررسی مجموعه های طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 1380 ه. ش.
گفتمان های موجود در هر جامعه فرایندهایی را بازتولید می کنند که بر اساس آنها، این توانایی در افراد ایجاد می شود تا با به کارگیری نمادها، نشانه ها و زبان مشترک به عمل با یکدیگر بپردازند. هر گفتمان اغلب برخی انتخاب ها را به عنوان انتخاب های اشتباه، بی معنا یا غیرمناسب کنار می گذارد. در این پژوهش تلاش می شود با رویکرد مطالعات فرهنگی و بهره گیری از روش گفتمان، سیاست نام گذاری در مجموعه های طنز صدا و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023