سیمای اساطیری انبیا در دیوان محمود درویش و سمیح القاسم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده خدیجه عربصالحی
- استاد راهنما حمید احمدیان نرگس گنجی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
نزع الشعراء فی شعرهم إلی استخدام المصادر الأسطوریه والدینیه وعلی أنّ هذه المصادر لیست دائماً بهذا التمایز والإنفصال، فإنّ بینهما التشابک والتداخل ما لایمکن تجاهله وإنّ کثیراً من الشخصیات الدینیه انتقلت إلی التراث الأسطوری فتأثّرت منها. شخصیات الأنبیاء هی أکثر شخصیات التراث الدینی شیوعاً فی شعرنا المعاصر، ولاغرو فقد أحس الشعراء من قدیم بأنّ ثمه روابط وثیقه تربط بین تجربتهم وتجربه الأنبیاء، فیحاول الشاعر أن یتحدّث عن مأساته وآلام شعبه ووطنه من خلال النماذج الأساطیریه للأنبیاء. محمود درویش وسمیح القاسم من الوجوه البارزه فی شعر المقاومه الفلسطینیه واستلهما فی شعرهما من سیره الأنبیاء واستدعیا شخصیه الأنبیاء بما تحملها من قیم عاطفیه ودلالیه لیستفادا فی الذود عن قضیه فلسطین. وعالجنا فی هذه الدراسه رویه هذین الشاعرین الأسطوریه للأنبیاء الذین کثرت الإشاره إلیهم فی أشعارهما، معالجه موضوعیه حسب المضامین الآتیه: المقاومه والنصر، والهجره والابتعاد والاغتراب، والقیام والثوره، والهدایه والنجاه، والتمرّد وانطفاء القیم الدینیه و...وجاءت هذه الدراسه علی المنهج التوصیفی_التحلیلی وقصدنا معرفه أبعاد من آثار الدین وتاریخ الأدیان فی الأدب المعاصر والعلاقه بین المقاومه الفکریه والثقافیه للشعراء الفلسطینیین مع انتباههم إلی سیره الأنبیاء.
منابع مشابه
نقد تطبیقی فراخوانی شخصیت اسطوره اُدیپ در شعر معاصر فلسطین (با تکیه بر دو سروده محمود درویش و سمیح القاسم)
یکی از شاخصهای شعر معاصر عربی، بازتاب میراث ادبی در آن است که در این میان، اسطورههای کهن جایگاه قابلتوجهی را به خود اختصاص داده است؛ بهگونهای که شاعران در دفترهای شعری خود برای بیان خواستهها و دلمشغولیهای سیاسی - اجتماعی و با هدف اصالتبخشی به اثر ادبی خویش و خروج از غنائیگری از آن یاری جستهاند. پژوهش حاضر میکوشد با روش توصیفی- تحلیلی چگونگی حضور شخصیت اسطورهای اُدیپ و شیوههای فراخ...
متن کاملموتیفات المقاومه فی الشعر الفلسطینی المعاصر (سمیح القاسم و محمود درویش نموذجا)
یعتبر الموتیف عنصرا بنائیّا فی النصوص الأدبیّه ویتجلّی فی العلامات والدلالات الّتی یمکن أن یعی من خلالهما الشاعر الرموز والصور الشعریّه ویزید من خلابتها الجمالیّه. إنّ دراسه موتیفات المقاومه فی شعر سمیح القاسم ومحمود درویش مع الإشاره إلی الدلالات والصور الکامنه فی أشعارهما تساعد معتمده علی المنهج الوصفیّ - التحلیلیّ علی تحلیل نصوصهما الشعریّه وفکّ رموزهما، وتکوّن حصیلهً دالّه علی أنّ الموتیف فضلا عن أهمیّته ال...
سمیح القاسم و موسیقی شعر عرب
موسیقی، یکی از اسباب و علل مقبولیت شعر نزد خواننده و شنونده است. این پدیده در شعر جهانی، که در بیشتر زبان های دنیا شناخته شده، به چشم می خورد. هر شعری، به عنوان یک پدیده ی جهانی و در عین حال ملی و محلی، میزان توفیق و ماندگاریش بستگی به میزان بهره مندی آن از موسیقی دارد. موسیقی شعر، دارای دامنه ی پهناوری است. وزن و منشاء آن در میان ملل مختلف ممکن است سرچشمه های گوناگون داشته باشد، چنانکه در شعر ...
متن کاملتصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم میپردازد. در خلال این بررسی، به نمونههای منطبق با مظاهر و نمودهای این میراث در شعر این شاعر پرداخته میشود. نشان دادن جلوههای دلالتی تصویر شعری و نقش آنها در تصویر سازی شاعر و انتقال آنها به مخاطب، از دیگر اهداف و کارهای انجام شده در این مقاله است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بکارگیری میراث ادبی در شعر سم...
متن کاملرمزیة الریح ودلالاتها فی شعر سمیح القاسم
إنّ الرمز من أبرز الظواهر الفنیة فی التجدید الفکری وفی القدرة الفنیة، إذ أدّی دوراً کبیراً فی الحرکة الأدبیة المعاصرة لأنّه أصبح وسیلة فنیة تُستخدم لتبیان المقاصد الإنسانیة فی شعر کل شاعر وجد ذاته فی مواجهة عنیفة مع آلام الذات والإنسان والمجتمع معاً. فوظّف بعض الشعراء رموز الطبیعة لتعمیق مواقفهم الوطنیة والظروف السیئة التی سیطرت علی شعبهم، ومفردة "الریح" تعدّ من جملة تلک الرموز، وهی من العناصر الطبیعیة ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023