بررسی روابط متقابل یهودیان، مسیحیان و شیعیان در ایران از عصر صفوی تا انقلاب اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده محبوبه کریمیان طاهری
- استاد راهنما حسین حیدری یونس حمامی لاله زار
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
یهودیان و مسیحیان ایران، جزو مهم ترین و قدیمی ترین گروه های مذهبی ساکن در ایران بوده اند. قدمت حضور یهودیان در ایران به بیش از دوهزار سال می رسد و مسیحیت نیز بنا بر روایات تاریخی از سده اول میلادی وارد ایران شده است. نوع روابط اقلیت یهودی و مسیحی با اکثریت شیعه مذهب ، از قرن یازدهم قمری ـ همزمان با تشکیل نخستین حکومت ملی و مستقل ایرانی بعد از اسلام(صفویه،905-1135 ش)ـ صبغه و سمت و سویی متفاوت به خود گرفت .با مهاجرت اجباری ارامنه به نواحی مرکزی ایران، در زمان شاه عباس صفوی(پادشاه صفوی،978-1038 ش)، تعامل شیعیان با غیر شیعه ها گسترده شد. مسیحیان ـ به لطف حمایت های دولت های اروپایی و دربار صفوی ـ نسبت به یهودیان، در موقعیت بهتری قرار گرفتند. پژوهش حاضر، کوشیده است تصویر روشنی از روابط مذکور ارائه کند و تعامل یهودیان ، مسیحیان و شیعیان را در زمینه های اقتصادی، عقیدتی، سیاسی و فرهنگی مورد مطالعه قرار دهد. برخلاف ادعای بسیاری از محققان و نویسندگان یهودی، اختلافات و دشمنی میان یهودیان و شیعیان صرفاً دارای مبانی ایدئولوژیکی نبوده و به صورت گسترده و همه جانبه نیز اعمال نمی شده است، بلکه این چالش ها و زد و خوردها ، گذرا و موقتی بوده و به تبع شرایط و اغلب، با انگیزه های اقتصادی و مالی، به وقوع پیوسته است. این مسئله با بررسی وضعیت یهودیان در اروپای قرون وسطی آشکارتر می شود.بر اساس یافته های این پژوهش، عامل اصلی برخوردهای میان پیروان سه دین ابراهیمی در ایران ، عدم معاشرت آنان با «غیر خود» و وجود احکام بازدارنده از اختلاط با سایرین و نیز عقیده هر یک از آنان، به برتری دین و آیین خود ، بوده است.عمده روابط میان سه گروه مزبور ، در زمینه های اقتصادی بوده و کم ترین تعامل در زمینه های دینی و عقیدتی صورت گرفته است. یهودیان کمتر از مسیحیان در ارتباط با شیعیان بوده اند و زندگی در گتوها و در کنار همکیشان و همقومان خود را به زیستن در کنار سایر مردم ترجیح داده اند.در این رساله، از منابع کمیاب یهودی و نیز بسیاری از منابع فارسی استفاده شده است.
منابع مشابه
چالش های درون فرقه ای مسیحیان در جلفای عصر صفوی
جلفای نو محله ای در جنوب اصفهان در آن طرف رودخانه زاینده رود واقع می باشد که بهفرمان شاه عباس اول جهت اسکان موقت و سپس اقامت دائمی در اختیار ارمنیان گذاشتهشد . به طوریکه در ابتدا به جز اقلیت محدود زرتشتی هیچ فرد مسلمان و یا غیر ارمنی حقسکونت در آنجا را نداشت اما کم کم دیگر مسیحیان مشرق زمین به این شهرک وارد شده وسپس با افزایش ارتباطات سیاسی ایران با اروپا مبلغین مسیحی کاتولیک به ایران اعزامشده،...
متن کاملنظام جزایی ایران در عصر پهلوی، چالش ها و ملاحظات (از آغاز تا انقلاب اسلامی)
مشروطهدرایراناگرچهیکحرکتوانقلابسیاسیبوداماحوزههایمختلف، متاثرازینموضوعدچاردگرگونیهایاساسیگردیدند. یکیاز اینحوزههادستگاهعدالتکیفریبود. درایندورهبرایاولینبارعدلیهبهطوررسمیتشکیلشدوقوانینمختلفیکیپسازدیگریتصویبشدند. از جملهاینقوانیننوظهورمیتوانبهقانوناساسی، متممقانوناساسی، قانوناصولوتشکیلاتعدلیهوقانوناصولمحاکماتجزاییاشارهکرد. علیرغمتصویبقوانینمختلفاماتاسال۱۳۰۴هـ.شهیچگاهدربابجرایمومجازاتهاومسایل...
متن کاملانقلاب اسلامی ایران و شیعیان لبنان (چشماندازی تاریخی ـ مقایسهای)
انقلاب اسلامی ایران در سطوح جهانی و منطقهای تأثیرات فراوانی داشته است. تحلیلگران در این زمینه چهار تأثیر عمده را برشمردهاند: بازتاب ملموس و چشمگیر، تقویت و شتاب بخشیدن به جریانهای سیاسی اسلامی، برانگیختن ایدئولوژی و تفکر سیاسی اسلامی و فراهم شدن بهانه برای برخی از حکومتها در سرکوب جنبشهای اسلامی مخالف. در میان کشورهای منطقه لبنان مناسبترین محل برای پ...
متن کاملتأثیر انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان عراق از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ تحمیلی
بازتاب انقلاب اسلامی ایران در عراق، یکی از مهم ترین تأثیرات جهانی و منطقه ای انقلاب ایران است. محمل تأثیر انقلاب اسلامی در عراق به طور طبیعی شیعیان این کشور می باشند تا جاییکه بسیاری از تحلیلگران و پژوهشگران سیاسی بر این باور هستند که حرکت انقلابی و شیعی مردم عراق(جنبش شیعیان عراق) از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته است. بنابراین تحولات عراق به این علت که در دوره ای بخشی از خاک ایران بوده...
15 صفحه اولتمرکز جمعیتی یهودیان در شهرهای ایران؛ از عصر سلجوقی تا حملة مغول
باوجود اطلاعات شایانتوجهِ جمعیتنگاشتی یهودیان قلمرو عربی از صدر اسلام، اطلاعات زیادی دربارة پراکندگی جمعیتی یهودیان در ایران بعد از اسلام تا دورة سلجوقی وجود ندارد. اما، وجود اطلاعات بیشتر پیرامون این دوره تا حملة مغول، امکان بررسی دربارة تمرکز جمعیتی و سکونتگاههای یهودیان ایران را در این مقطع فراهم میکند و بیانگر آن است که یهودیان ایران با وجود شمار کم، در مقایسه با اقلیتهای دینی دیگر، پرا...
متن کاملبررسی نظریات انقلاب در انقلاب اسلامی و روابط آن با نظام جمهوری اسلامی ایران
عموما خلق نظریات و تئوری ها در علوم سیاسی و اجتماعی بر گرفته از حوادث و اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است و این امر در مورد نظریه پردازان انقلاب نیز صدق می کند به طوری که اغلب آنها با مطالعه انقلاب های بزرگ دنیا همچون انقلاب فرانسه روسیه و چین نظریات خود را تنظیم نموده و به قانونمدی کلی رسیده اند یکی از مباحث این اندیشمندان موضوع تبدیل انقلاب بعد از پیروزی به نظام سیاسی جدید می باشد بدین معن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023