دختران و بازی های رایانه ای: بررسی ارتیاط بین هویت جنسیتی و استفاده از بازی های رایانه در میان دختران 14 تا 16 ساله شهر فسا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی
- نویسنده اسماعیل پرویزی
- استاد راهنما علیرضا حسینی پاکدهی محمد تقی کرمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
این پژوهش به بررسی ارتباط بین استفاده از بازی های رایانه ای و هویت جنسیتی دختران نوجوان شهر فسا در استان فارس می پردازد. تحقیقات که تاکنون به انجام رسیده اند، بیشتر متمرکز بر تفاوت های دختران و پسران بوده اند و ضمن آن توصیفاتی نیز از استفاده دختران از بازی ارائه داده اند. اما این تحقیقات این واقعیت را نادیده انگاشته اند که در میان افراد یک جنس هم تکثر زیادی وجود دارد. به همین دلیل، تحقیق حاضر به مسئله بازی دختران به صورت مجزا پرداخته است. با توجه به این که بازی کردن با رایانه، فعالیتی مردانه محسوب می شود، این پژوهش تمایل دختران به بازی را بر اساس هویت جنسیتی آن ها توصیف و تبیین می کند. مقیاسی که برای سنجش هویت جنسیتی استفاده شده است ابزار هویت جنسیتی بم است که پاسخگویان را در چهار دسته مردانه، زنانه، فراجنسیتی و نامتمایز قرار می دهد. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که دارای هویت فراجنسیتی هستند، احتمال این که فعالیت-های مربوط به جنس مخالف را انجام دهند، بیشتر است. این تحقیق با روش پیمایش و با استفاده از اطلاعاتی که با اجرای پرسشنامه در میان 258 نفر از دختران دانش آموز 14 تا 16 ساله به دست آورده است، نشان می دهد که افرادی که در هر یک از این گروه های هویتی جای می گیرند چه تفاوتی در وابستگی به بازی دارند. نتایج حاکی از آن بود که هویت جنسیتی با استفاده از بازی ارتباط دارد، به این ترتیب که میانگین وابستگی به بازی های رایانه ای در افراد دارای هویت فراجنسیتی بیشتر از دیگران و خصوصاً هویت زنانه است و این تفاوت، تفاوتی معنادار است. بعلاوه میزان وابستگی به بازی های رایانه ای با نمره هویت فراجنسیتی ارتباط مثبت و با نمره هویت زنانه ارتباط منفی دارد. انتخاب انواع مختلف بازی بعد دیگری از استفاده از بازی های رایانه ای بود که ارتباط آن با هویت جنسیتی اثبات گردید. متغیر دیگری که بر استفاده از بازی موثر تشخیص داده شد، تمایل به بازی در جمع است که بنا بر یافته های پیشین یکی از مشخصات اصلی بازی دختران در مقابل پسران است. احساس آزادی برای بازی که با عواملی چند از جمله نظارت والدین ارتباط دارد و پایگاه اجتماعی-اقتصادی افراد، دیگر متغیرهای موثر بر متغیر وابسته این تحقیق هستند.
منابع مشابه
ارتباط اختلالات خواب با تماشای تلویزیون، ماهواره و استفاده از بازی های رایانه ای در دانش آموزان 14 تا 17 ساله شهر قزوین
زمینه: خواب نقش مهمی در سلامتی دارد و کاهش سطح توجه، یادگیری و حافظه در دانش آموزان از پیامدهای نامطلوب اختلالات خواب هستند. هدف: این مطالعه به منظور بررسی رابطه اختلالات خواب با تماشای تلویزیون، ماهواره و استفاده از بازیهای رایانه ای در دانشآموزان 14 تا 17 ساله شهر قزوین انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1392 تا 93 بر روی 653 دانش آموز 14 تا 17 ساله شهر قزوین که به روش خو...
متن کاملتطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساختهشدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...
متن کاملبررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن
اولین رسانه رایج مبتنی بر رایانه، بازیهای رایانهای بودهاند که، در دهه های پایانیقرن بیستم، شیوع و گسترش حیرت انگیزی داشتهاند. این رسانه که از تلفیق تلویزیون و رایانه به وجود آمده، کم کم به رقیب پر قدرت تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت های فراغتی بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان، گرفته است. هدف این تحقیق، شناخت نحوه و میزان استفاده جوانان از بازی های رایانهای و نیز علل وانگیزه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023